Τα μονοθέσια αναπηδούν στο τέλος της ευθείας όταν η αεροδυναμική πίεση ξεπεράσει ένα κρίσιμο μέγεθος

Πολλοί ήταν αυτοί που απορούσαν γιατί το πρώτο 3ημερο δοκιμών εξέλιξης στη Βαρκελώνη έμεινε χωρίς live κάλυψη. Καθώς επιχειρούνταν οι μεγαλύτερες αλλαγές στην ιστορία της F1 οι ομάδες προτίμησαν να μην έχουν το άγχος προβολής μιας προβληματικής κατάστασης. Παρότι όλοι έλεγαν στις πρώτες τοποθετήσεις τους ότι τα βρήκαν όλα όπως τα περίμεναν η πραγματικότητα ήταν τελείως διαφορετική. Από την πρώτη στιγμή έγινε έντονα αισθητό και προκάλεσε μεγάλο προβληματισμό το ακούμπημα του πατώματος στο οδόστρωμα και η αναπήδηση που έπεται. Πράγμα που καμία ομάδα δεν είχε διαπιστώσει στην αεροδυναμική σήραγγα. Αυτό συμβαίνει γιατί φέτος η αεροδυναμική πίεση παράγεται κατά 60-70% από το σώμα του μονοθεσίου και κυρίως από τα κανάλια Βεντούρι που βρίσκονται στο πάτωμα. Κανάλι Βεντούρι ή κανάλι μειούμενης διατομής είναι η διάταξη που επιταχύνει το αέρα λόγω φαινομένου Βεντούρι: «Η ροή αέρα επιταχύνεται όταν η διατομή μειώνεται».

1

Βάλτε στο μυαλό σας ένα μονοθέσιο που επιταχύνει στο μέσο της ευθείας στη Βαρκελώνη. Όσο αυξάνεται η ταχύτητά του, τόσο αυξάνεται και η αεροδυναμική πίεση που το πιέζει προς τα κάτω. Όταν η αεροδυναμική πίεση φτάσει μια κρίσιμη τιμή τότε η ανάρτηση συμπιέζεται πλήρως και το πάτωμα του μονοθεσίου ακουμπά στιγμιαία κάτω. Η διάταξη παύει στιγμιαία να παράγει πίεση, το μονοθέσιο αναπηδά και αμέσως μετά η ροή του αέρα αποκαθίσταται και η αεροδυναμική πίεση μεγαλώνει εκ νέου. Η αναπήδηση αυτή είναι ενοχλητική, ίσως να αποδειχτεί και επικίνδυνη αν συνδυαστεί με αναπηδήσεις σε γρήγορες καμπές.

Ειδοποιός διαφορά από πέρυσι, η πιο σφιχτή ανάρτηση, λόγω των μεγαλύτερων ελαστικών με πιο χαμηλό προφίλ. Τα 13αρια ελαστικά είχαν πολύ μεγαλύτερο βέλος κάμψης από τα 18αρια. Επίσης σημαντικό είναι πως το μεγαλύτερο μέρος της πίεσης οφείλεται στα κανάλια Βεντούρι στο πάτωμα. Όταν το πάτωμα ακουμπά κάτω η διάταξη στολάρει, μένει από αέρα. Για να αντιμετωπιστεί αυτό χρειάζεται ή να μεγαλώσει η απόσταση από το έδαφος με ρύθμιση της ανάρτησης, ή να γίνει πριονωτή η πλαϊνή ακμή του πατώματος, ώστε οι στροβιλισμοί να χαλούν την ομοιομορφία και να αποτρέπουν να φτάσει σε κρίσιμο μέγεθος η «αναρρόφηση» ώστε να τερματίσει την ανάρτηση. Αμφότερες οι λύσεις συνεπάγονται απώλειες οπότε θα χρειαστεί πολύ προσεκτική ρύθμιση.

Διαβάστε επίσης

Ποιος ρυθμός φόρτισης θεωρείται γρήγορος;

Ασύρματη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων!