ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Στα τρία βήματα που θα κάνουν τη χώρα μας ηγέτη στις υποδομές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής εκδήλωσης του ΤΕΕ/ΤΚΜ για το νέο έτος.
Επίσης, τόνισε πως κλείνει ο κύκλος με τα μεγάλα οδικά έργα και πλέον σειρά παίρνουν τα σιδηροδρομικά έργα που θα κάνουν τη χώρα μας ένα logistic hub της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι έχουν προκηρυχθεί από την ΕΡΓΟΣΕ έργα αξίας 4 δισ. που θα γίνουν με τη διαδικασία της μελετοκατασκευής, ενώ προχωράει το πρόγραμμα αναβάθμισης και εξηλεκτρισμού του υφιστάμενου δικτύου.
Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Υποδομών ανέφερε:
«Δουλέψαμε σκληρά και μεθοδικά. Παραλάβαμε μαζί με τους συνεργάτες μου μία ιδιαίτερα προβληματική κατάσταση, όταν αναλάβαμε το Υπουργείο. Οι κατασκευές τα τελευταία χρόνια είχαν συρρικνωθεί. Η συμμετοχή του κλάδου στην ακαθάριστη προστιθέμενη αξία της ελληνικής οικονομίας από το 13,2% που υπολογιζόταν στο 2006 είχε φτάσει στο 4,1% κατά την τετραετία 2015-2019. Ήταν ένα δύσκολο και δυσοίωνο τοπίο, χωρίς έργα σε εξέλιξη καθώς δεν υπήρχε μελετητική ωριμότητα».
Και πρόσθεσε: «Η συμβολή των κατασκευαστικών έργων για την Ελλάδα είναι σημαντική. Τα δημόσια και ιδιωτικά έργα δίνουν ώθηση στην οικονομία, την κοινωνία και τον τομέα της απασχόλησης.
Υπό αυτό το πρίσμα προχωρήσαμε σε τρία βήματα αποφασιστικής διαδικασίας για την υλοποίηση των μεγάλων έργων».
Πρώτο βήμα: Νέος νόμος περί δημοσίων συμβάσεων
Το πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών ήταν η αναμόρφωση του πιο προβληματικού θεσμικού πλαισίου κατά τα τελευταία χρόνια.
«Πρακτικά, δώσαμε λύση στο θεσμικό έμφραγμα που είχε προκαλέσει ο νόμος 4412/2016 της προηγούμενη κυβέρνησης, καθώς αποτελούσε ένα πρόχειρο νομοθέτημα, το οποίο ήταν προβληματικό καθώς ακόμα και οι ίδιοι οι νομοθέτες αναγκάστηκαν να το τροποποιήσουν 58 φορές.
Ο νόμος αυτός είχε δημιουργήσει ένα νεφελώδες τοπίο αβεβαιότητας για κάθε εμπλεκόμενο καθώς σημειώνονταν άσκοπες καθυστερήσεις, ατέρμονη γραφειοκρατία, πολύπλοκη διαδικασία και στην ουσία είχαν μπλοκάρει όλα τα έργα.
Με την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και σε συνεργασία με τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, προχωρήσαμε σε μία αποφασιστική νομοθετική τομή με έναν νόμο και όχι με αναθεωρήσεις.
Έναν νόμο καινοτόμο και συνεκτικό που εισάκουσε τους προβληματισμούς του τεχνικού κόσμου και έδωσε ουσιαστική λύση σε στρεβλώσεις που μας κρατούσε χρόνια πίσω, όπως ήταν το πρόβλημα των πολύ μεγάλων εκπτώσεων, ενώ έφερε νέες καινοτομίες, όπως η ιδιωτική επίβλεψη.
Μία μεταρρύθμιση με ξεκάθαρους στόχους. Να γίνονται οι διαγωνισμοί με ταχύτητα, διαφάνεια, καλύτερη ποιότητα, και ανταγωνιστικό κόστος. Στην ίδια κατεύθυνση φέρνουμε αυτές τις ημέρες, στη Βουλή το νομοσχέδιο μας για τις Πρότυπες Προτάσεις, το οποίο και αποτέλεσε προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας. Ενώνουμε τις δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα, όπως φαίνεται και από τα έργα που υλοποιούνται μέσω της μεθόδου των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα».
Βήμα Δεύτερο: Ενιαίο εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό έργων υποδομών
Το δεύτερο βήμα προς την υλοποίηση του παραπάνω στόχου ήταν η εκπόνηση ενός συνεκτικού σχεδίου για τις εθνικές υποδομές.
Επ΄αυτού ο Υπουργός δήλωσε:
«Εκπονήσαμε για πρώτη φορά ένα ενιαίο εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό έργων υποδομών και απαντήσαμε έμπρακτα στο μεγάλο και διαχρονικό πρόβλημα που αφορά στην έλλειψη μακροπρόθεσμου κεντρικού σχεδιασμού που έχουν όλες οι χώρες της ΕΕ.
Όλα τα έργα εντάσσονται σε ένα συνεκτικό σχέδιο, γεγονός και το οποίο δεν ίσχυε στο παρελθόν. Τα έργα υπηρετούν έναν κεντρικό στόχο και αυτός είναι η Ελλάδα να χρησιμοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και να πρωταγωνιστήσει και να γίνει ένας σύγχρονος και βιώσιμος κόβμος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Τα έργα του εν λόγου σχεδίου υπηρετούν βασικές προϋποθέσεις. Αυτές είναι η αύξηση της προστιθέμενης αξίας, η σκοπιμότητα, η εύρεση λύσεων σε χρονίζοντα προβλήματα, η βελτίωση καθημερινότητας και η ενίσχυση της απασχόλησης».
Βήμα Τρίτο: Χρηματοδότηση
Σημαντικό ρόλο στη δημιουργία και την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού για τα έργα υποδομών διαδραματίζει η εύρεση χρηματοδότησης, η οποία προκύπτει από ευρωπαϊκούς πόρους και κονδύλια.
«Κοστολογήσαμε το εθνικό σχέδιο στρατηγικών υποδομών γνωρίζοντας τα διαθέσιμα κονδύλια. Εξετάσαμε πως θα αξιοποιήσουμε κάθε χρηματοδοτικό εργαλείο.Μετά από συστηματική δουλειά, οριστικοποιήσαμε ένα πακέτο έργων ύψους 13 δισ. ευρώ εκ των οποίων έχουν ήδη δημοπρατηθεί πάνω από 6 δισ. ευρώ, ενώ έχουν συμβασιοποιηθεί έργα άνω των 3 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πακέτο έργων που έχει υπάρξει στη χώρα μας από την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων και το 2009» τονίζει ο Υπουργός.
Ξεμπλοκάρουν τα μεγάλα έργα
Βάσει αυτού του πλάνο «ξεμπλόκαρε» μία σειρά από εμβληματικά έργα, τα οποία είχαν κολλήσει εδώ και αρκετά χρόνια.
Ενδεικτικά ο Υπουργός Υποδομών ανέφερε:
«Βάλαμε σε τροχιά υλοποίησης τα μεγάλα έργα Μετρό που είχαν μπλοκάρει, δώσαμε οριστική λύση στο ζήτημα του Μετρό Θεσσαλονίκης και συνεχίζουμε τη δουλειά για την ολοκλήρωση του κομβικού αυτού έργου για τη συμπρωτεύουσα.
Ξεκινάει μετά από φοβερές παλινωδίες η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας, του μεγαλύτερου δημοσίου έργου της επόμενης δεκαετίας. Προχωράμε τις επεκτάσεις της Γραμμής 3 στον Πειραιά. Παραδώσαμε σε χρόνο ρεκόρ τους τρεις σταθμούς Νίκαια, Κορυδαλλό και Αγία Βαρβάρα, ενώ το καλοκαίρι θα παραδώσουμε τρεις νέους σταθμούς στο Κέντρο του Πειραιά.
Και συνεχίζει:
«Ξεμπλοκάραμε μεγάλα οδικά έργα. Αυτά είναι το Πάτρα-Πύργος, το Βόρειο Τμήμα του Ε-65 και επιταχύνουμε τις διαδικασίες των εργασιών στο Νότιο Τμήμα. Επίσης, δημοπρατήθηκε το Τμήμα Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη του ΒΟΑΚ και το Άκτιο-Αμβρακία ολοκληρώνεται. Ολοκληρώνουμε τα οδικά έργα που θα διαμορφώσουν τον οδικό χάρτη της Ελλάδας».
Σχετικά με τη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την επίτευξη της χρηματοδότησης σχολίασε:
«Αντιμετωπίσαμε σύνθετα προβλήματα και δουλέψαμε στενά με τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα για να διασφαλίσουμε τη χάραξη, τη χρηματοδότηση και σαφές χρονοδιάγραμμα για κάθε έργο. Ποτέ δεν ανακοινώνουμε έργα χωρίς χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα».
Ποια έργα θα γίνουν σε Κεντρική Μακεδονία και Θεσσαλονίκη
Το Υπουργείο Υποδομών έχει, επίσης, θέσει προτεραιότητα για τα έργα που θα γίνουν σε όλη τη χώρα με στόχο την περιφερειακή ανάπτυξη. Πρόκειται για τα έργα στον οδικό άξονα της Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, το Μπράλος-Άμφισσα, την παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών, την Ανατολική Περιφερειακή Αλεξανδρούπολης και την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας.
Ο σχεδιασμός του Υπουργείου δίνει προτεραιότητα στην Κεντρική Μακεδονία και ειδικά στη Θεσσαλονίκη με έργα, όπως η Ανατολική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (Flyover), η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση 6ου προβλήτα, η επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά, οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκης-Έδεσσας και Δράμας-Αμφίπολης.
Επιπλέον, υλοποιείται και μία σειρά από μικρότερα και σημαντικά έργα που συμβάλλουν καθοριστικά στην αναβάθμιση της πόλης, όπως η κατασκευή 16 σχολικών μονάδων, η ανακατασκευή του δικαστικού μεγάρου, η οδική σύνδεση με το νέο παιδιατρικό νοσοκομείο στο Φίλυρο, ο οδικός άξονας Θέρμη-Γαλάτιστα, το ορφανό χιλιόμετρο της Ποτίδαιας, τα αντιπλημμυρικά έργα στη Λαχαναγορά, η διευθέτηση των ρεμάτων στο Ωραιόκαστρο και η αποχέτευση των όμβριων υδάτων στην Καλαμαριά.
Διαβάστε επίσης
Κώστας Καραμανλής: Να ενταχθεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών ΤΕΝ-Τ
Υπουργείο Υποδομών: Προχωρούν οι διαγωνισμοί για οδικά έργα 750 εκατ. ευρώ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Συρία: Η μεταβατική κυβέρνηση – Ο αλ-Τζολάνι όρισε γυναίκα υπουργό
- ΤτΕ: Στα €18,66 δισ. αυξήθηκε το ταξιδιωτικό πλεόνασμα, με τις εισπράξεις να υπερβαίνουν τα €20 δισ.
- ΤΑΙΠΕΔ: 9,5 εκατ. ευρώ στην ΤΕΚΑΛ για την αποκατάσταση του Λιμένα Βόλου μετά τις κακοκαιρίες Daniel και Elias
- ΔΕΠΑ Εμπορίας: Κομβικός Πυλώνας της Πράσινης Μετάβασης