ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Όσο πιο τρελή ιδέα, τόσο ευκολότερα μπορείς να βρεις συνοδοιπόρους», δήλωσε ο Δημήτρης Παπαδημητρίου. Ο Γιάννης Κακλέας βρέθηκε σύμφωνος στην υλοποίησή της. Το επικό μυθιστόρημα Moby Dick (Μόμπι Ντικ) να διασκευαστεί σε φαντασμαγορικό, περιπετειώδες μιούζικαλ.
Γιατί όμως να θεωερείται παράλογη η μεταφορά του πέμπτου πιο πολυδιαβασμένου (ιστορικά) μυθιστορήματος στην Αγγλική γλώσσα; Διότι η φανταστική περιπέτεια του νεοϋορκέζου Χέρμαν Μέλβιλ (1819-1891), μια βιβλική παραβολή, μεταμορφώνεται σε μακρινό ταξίδι επί σκηνής. Η παράσταση τιτλοφορείται απλά Μόμπι Ντικ – Το μιούζικαλ και απόψε πραγματοποιούνται τα εγκαίνιά της.
Η ίδια η ζωή του Χέρμαν Μέλβιλ διαβάζεται σαν παραμύθι. Εξάλλου, στα βιβλία του εν πολλοίς αυτοβιογραφείται, εμπλουτίζοντας της δικές του εμπειρίες με στοιχεία μυθοπλασίας.
Με καννίβαλους αλλά και τα βιβλία παραμάσχαλα
Ο Χέρμαν Μέλβιλ γεννήθηκε σε εύπορη οικογένεια με οκτώ παιδιά και απέκτησε γερή μόρφωση τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Μετά τον πρώιμο θάνατο του πατέρα του, αναγκάστηκε να εργαστεί για να στηρίξει τη μητέρα του. Έφηβος ακόμη, σάλπαρε με το φαλαινοθηρικό Ακούσνε. Ύστερα από δέκα οκτώ μήνες ναύτης, απέδρασε από το πλοίο όταν αυτό αγκυροβόλησε σε νήσο του Ειρηνικού Ωκεανού. Σύμφωνα με θρύλους, έζησε για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα με μία φυλή καννίβαλων.
Από εκεί απέδρασε με μια αυστραλέζικη σκούνα και για καιρό περιπλανήθηκε μόνος στα εξωτικά νησιά Ταϊτή και Χονολουλού, μεταξύ άλλων. Κάποια στιγμή μπάρκαρε σε πλοίο του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ με το οποίο τελικά κατέληξε στο λιμάνι της Βοστώνης.
Παντρεύτηκε κόρη δικαστού από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ, φίλο του πατέρα του. Έζησαν στη Μασσαχουσέτη με τα τέσσερα παιδιά τους, όπου ο Μέλβιλ έγραψε τα περισσότερα βιβλία του. Οικονομικές δυσχέρειες τον ανάγκασαν όμως να εργαστεί και ως τελωνειακός στη Νέα Υόρκη. Εκεί άφησε την τελευταία του πνοή αφήνοντας μισοτελειωμένα ένα σωρό έργα.
Έιχαμπ και Ίσμαελ
Τη διαμονή του με τους ιθαγενείς Τύπη την εξιστορεί στο Typee (Τύπη και στο Όμοο) ενώ στο Άσπρο Σακάκι περιγράφει τη ζωή με το πολεμικό ναυτικό και τις σκληρές πολιτικές συμμόρφωσης που χρησιμοποιούσε -όπως το μαστίγωμα.
Έτσι και στον Μόμπι Ντικ, καταγράφει ως ονειροφαντασία τις ακραίες εμπειρίες του πάνω στο φαλαινοθηρικό, σε τρυφερή ηλικία. Οι χαρακτήρες που παραπέμπουν σε αρχέτυπα της παλαιάς διαθήκης και θεωρούνται πλέον θρυλικοί χαρακτήρες. Ο εκδικητικός κάπτεν Αχαάβ, ο αγνός, ηρωικός Ισμαήλ, η μετουσίωση του συγγραφέα.
Βιβλικές διαστάσεις
Ο αιμοσταγής κάπτεν Αχαάβ κυβερνά το φαλαινοθηρικό Πίκουοντ με αποστολή να αντλήσει λάδι φάλαινας. Στην πραγματικότητα, επιθυμεί να πάρει εκδίκηση από την Άσπρη Φάλαινα (ο Moby Dick) που κάποτε του στέρησε το ένα πόδι. Θα γυρίσει με μανία όλο τον κόσμο για να πάρει το αίμα του πίσω. Θα πάρει όμως στο λαιμό του και το ανυποψίαστο πλήρωμά του.
Η Θεία δίκη, η Φύση, η Λογική και το ανθρώπινο παράλογο, το Καλό και το Κακό. Μια ιστορία που θα μπορούσε να αποτελεί παραβολή, και να πηγάζει μέσα από τα σκοτάδια της Βίβλου. Φωτίζει σαν παλιά ιστορία τις ατραπούς της ανθρώπινης ύπαρξης.
Ο έρως της αμαρτίας, η έλξη που ασκεί πάνω στον άνθρωπο το χάος, ο οίστρος που υπάρχει μέσα στη δυσαρμονία και από την άλλη ο αγώνας για τη σωτηρία. Βρίσκονται στην ποιητική ρίζα του βιβλίου.
Φαλαινώδες εγχείρημα
Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου διασκέυασε το έργο πριν από δύο χρόνια αφήνοντας τη φαντασία του ελεύθερη.
Βρήκε αμέσως συμπαραστάτες τον σκηνοθέτη Γιάννη Κακλέα και το Onassis Culture.
Γιατί θεώρησε όμως «τρελή ιδέα» τη συγκεκριμένη διασκευή; Διότι πρόκειται για «φαλαινώδες» σε κλίμακα εγχείρημα, όπως παρατήρησε ο Δημήτρης Παπαδημητρίου.
Το μιούζικαλ προέκυψε από μεταφορά του ογκώδους πρωτότυπου κειμένου σε λιμπρέτο 29.198 λέξεων και 900 μουσικών συμβόλων στην παρτιτούρα. Απαίτησε 23 ερμηνευτές, 12μουσικούς, 430 ώρες πρόβες και 250 ώρες μουσικής διδασκαλίας.
Ακόμη, χρειάστηκαν 135 κοστούμια, αμέτρητες αλλαγές σκηνών, 70 τετραγωνικά οθόνη ολογραφικής προβολής, 96 τετραγωνικά LED οθόνη και εντυπωσιακές ολογραμματικές προβολές και 3D videos γύρω από τα μυθικά σκηνικά του πλοίου που σχεδίασε ο Μανόλης Παντελιδάκης.
Ο ανεξέλεγκτος Μόμπι Ντικ
Το πρώτο ανέβασμα δεν δρομολογήθηκε λόγω των υγειονομικών συνθηκών.
Δύο χρόνια αργότερα, η παράσταση Moby Dick – το μιούζικαλ του Δημήτρη Παπαδημητρίου σηκώνει και πάλι αυλαία. Η λογοτεχνία, η μουσική, το θέατρο, ο χορός, τα θαυμάσια σκηνικά και η πιο σύγχρονη τεχνολογία των «Ολογραμμάτων» πραγματώνουν τη σκηνική του αναπαράσταση.
«Τα ταξίδια του Πίκουοντ (του καραβιού στον Μόμπι Ντικ), κρατούσαν έως τρία χρόνια…», επισήμανε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου.
Και συμπληρώνει: «Αυτή η δίχρονη αναμονή φάνηκε σαν απλά να το περιμένουμε να γυρίσει από ταξίδι όπου ξανοίχτηκε χωρίς εμάς, μόνο με τα φαντάσματά και τους θρύλους του. Και τώρα, βγήκε η φήμη πώς γυρίζει για να ξεφορτώσει και να ξαναφύγει, αυτή τη φορά ναι, για να βρει τον Μόμπι!… Όλοι στην προβλήτα το περιμένουμε, αυτοί που θα δώσουμε σάρκα και οστά στα φαντάσματα του, ήχο στα λόγια τα αιώνια και μουσική υπόκρουση στο τραγούδι του Μόμπι Ντικ».
Δηλαδή δεν τον ενόχλησε η αναβολή;
«Kαθόλου!», απαντά ο Δημήτρης Παπαδημητρίου.
«Απλά σκεφθείτε ότι σε αυτά τα δύο χρόνια ο Μόμπι ανεξέλεγκτος, έπνιξε άλλα δέκα καράβια, έφαγε άλλους τόσους καπετάνιους….»
Κάποιος πρέπει να το σταματήσει, το κτήνος!».
Διαδικασία μύησης
Και πήρε τη σκυτάλη ο Γιάννης Κακλέας για να παρατηρήσει ότι «ο Αχαάβ βρίσκεται έξω από οποιαδήποτε ηθική κρίση – καλού ή κακού, πιστού ή άπιστου, σκληρού ή ευαίσθητου».
Πρόκειται ουσιαστικά για τραγικό ήρωα, «ένα εξιλαστήριο θύμα, όπως είναι ο Οιδίπους ή ο Άμλετ. Σκεπτόμενος λοιπόν τον Αχαάβ ως δραματουργικό πρόσωπο στην ιστορία του θεάτρου, αποπειρώμαι κι εγώ το ανάλογο ταξίδι, προσπαθώντας ταυτόχρονα να αναδείξω αυτά τα αναπάντητα, μεταφυσικής ή ηθικής τάξης ερωτήματα. Ένα στοίχημα, άκρως ερεθιστικό για έναν σκηνοθέτη, ειδικά όταν έρχεται αντιμέτωπος με έναν συγγραφέα όπως ο Μέλβιλ και με αυτή την κιβωτό του κόσμου, το πολυπολιτισμικό πλήρωμα, τα σπουδαία και τα μεγάλα. Εκεί βλέπεις το αποτέλεσμα μιας διαδικασίας μύησης και ενός ταξιδιού προς ό,τι αναζητά και επιθυμεί – ψυχαναλυτικά μιλώντας – ο καθένας: Προς έναν ωραίο θάνατο; Προς μια περιπέτεια δίχως όριο; Πάντως η ασφάλεια που έχουν το πλήρωμα και ο Αχαάβ είναι αυτή που έχουμε όλοι στη θάλασσα: δηλαδή καμία!».
Moby Dick, The Musical
Η μουσική της παράστασης ηχογραφήθηκε και θα κυκλοφορήσει σε CD το επόμενο διάστημα.
Η πρεμιέρα πραγματοποιείται σήμερα Τρίτη 15 Φεβρουαρίου ώρα 20:00.
ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Σκηνοθεσία: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΚΛΕΑΣ
Βασισμένο στο αριστούργημα του Χέρμαν Μέλβιλ (Herman Melville)
Πρωταγωνιστούν:
Μπάμπης Βελισσάριος (Αχαάβ), Αιμιλιανός Σταματάκης (Ισμαήλ),
Θοδωρής Βουτσικάκης (Στάρμπακ), Ivan Svitailo (Σταμπ), Γιάννης Στόλλας, Δημήτρης Γεωργαλάς, Αντώνης Βλάχος, Πάνος Ζώης και άλλοι 15 ερμηνευτές.
Στον ρόλο του Γάλλου Σιτιστή ο κόντρα-τενόρος Νίκος Σπανάτης.
Παίζει η Συμφωνική Ορχήστρα «Φιλαρμόνια»
Ζωντανή Σκηνική Ορχήστρα 12 μουσικών.
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Ολογράμματα – 3d Animation: Candyshop VFX (Ευάγγελος Κουλουκύθας –
Hashem Alshaer – Στάθης Αθανασίου)
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδήρη
Χορογραφίες: Αγγελική Τρομπούκη
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Μαέστρος παράστασης: Αλέξιος Πρίφτης
Παραγωγή: Onassis Culture
Υπόλοιποι ερμηνευτές – λεπτομέρειες
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΟΛΛΑΣ – Πέτρος Κιβούρης, Κάπτεν Πίλεγκ, Ναύτης από το Λόγκ Άιλαντ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΑΛΑΣ – Κάπτεν Μπίλνταντ, Ξυλουργός Σμάτ, Ναύτης από το Μαν
JEROM KALUTA – Γέρος Μάγειρας του Καραβιού ΦΛΗΣ, Πιστός στην Εκκλησία των Φαλαινοθήρων
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΓΚΙΑΟΥΡΗΣ – Πατήρ ΜΕΗΠΛΣ, Πάρσος Φεϋνταλλάχ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΜΠΟΥΖΙΚΑΚΟΣ – Καμακιστής Κουίκουεγκ
ΠΑΝΟΣ ΖΩΗΣ – Γ’ Υποπλοίαρχος ΦΛΑΣΚ, Πιστός στην Εκκλησία των Φαλαινοθήρων
ΛΙΝΟΣ ΜΑΝΕΣΗΣ- ΠΙΠ το καμαρωτάκι
ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΛΑΧΟΣ – Ναύτης, κλοσάρ ΗΛΙΟΥ, Ναύτης από Ιρλανδία
ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΟΥΑΝΑΤΟΣ – Καπετάνιος ΓΚΑΡΝΤΙΝΕΡ του πλοίου «Ραχήλ», Ναύτης
ΣΑΜΟΥΗΛ ΑΚΙΝΟΛΑ – Καμακιστής Ντάγκου
ΘΑΝΑΣΗΣ ΙΣΙΔΩΡΟΥ – Ναύτης, Βοηθός στο Πανδοχείο «Ο Φυσητήρας»
ΝΙΚΟΛΑΣ ΜΑΡΑΖΙΩΤΗΣ – Β’ Ναύτης από το Ναντάκετ
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΠΟΙΜΕΝΙΔΗΣ – Ξαρτιέρης από το ΜΑΝ, Ναύτης Μαλτέζος
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΠΟΥΛΟΣ – Ναύτης Σικελός
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΜΟΣ – Ναύτης
ΟΡΦΕΑΣ ΤΣΑΡΕΚΑΣ – Ναύτης από το Ναντάκετ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΓΚΡΙΣΤΑΡΗΣ – Καμακιστής Τάστιγκο
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΨΥΧΡΑΜΗΣ – Σιδεράς Περθ, Ναύτης Ισπανός
ΜΟΥΣΙΚΟΙ
Sergiu Nastasa – α΄ βιολί | Πέτρος Χρηστίδης – α’ βιολί | Κωνσταντίνος Λούστας – β’ βιολί | Λευτέρης Παπανικολάου, Βασιλική Μαζαράκη – β’ βιολί | Έλλη Φιλίππου – τσέλο |Λυδία Παναγιωταρέα – τσέλο | Παρασκευάς Κίτσος – κοντραμπάσο/ ηλεκτρικό μπάσο | Ηλίας Καρκαβέλιας – κοντραμπάσο/ ηλεκτρικό μπάσο | Ηλίας Σκορδίλης – κλαρινέτο | Ιωάννης Κρητικός – κλαρινέτο | Τσάμου Μίνα – κλαρινέτο | Στέφανος Δάφνης – τρομπέτα | Στυλιανός Δρίτσας – τρομπέτα | Χρήστος Γιάκκας – τρομπόνι | Ηλίας Βορτελίνας – τρομπόνι | Θεόδωρος Ηλίας Βαζάκας – κρουστά |Θεοδώρα Τσιτσιμπή – κρουστά | Σπύρος Παναγιωτόπουλος – ντραμς | Ευριπίδης Ζεμενίδης – ηλεκτρική & ακουστική κιθάρα |Μιχάλης Τσιφτσής – ηλεκτρική & ακουστική κιθάρα | Αντρέας Κουρέτας – πιάνο/ keyboards | Βικτωρία Κιαζίμη – πιάνο/ keyboards
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Christmas Theater
Λεωφόρος Βεΐκου 139
τηλ. 2117701700
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
15 Φεβρουαρίου – 10 Απριλίου 2022
*B’ Διανομή Στάρμπακ: Νικόλας Μαραζιώτης
16, 23/2/2022 | 2, 8, 9, 20, 23, 30/3/2022 | 6/4/2022
Η παράσταση παρουσιάζεται με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ
Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή & Σάββατο, ώρα 20:00
Κυριακή ώρα 19:00
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Ζώνη VIP: 68 €
Ζώνη Α: 58 €
Ζώνη Β: 48 €
Ζώνη C: 38 €
Ζώνη D: 28 €
Ζώνη E: 18 €
ΑμεΑ, Ανεργίας: 13 €
Συνοδός ΑμεΑ: 18 €
Ισχύουν ειδικές τιμές για τους Φίλους της Στέγης
Διαβάστε επίσης Η συγκλονιστική εξομολόγηση του Δημήτρη Παπαδημητρίου: Πάσχει από την ασθένεις του Ωνάση