ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το νέο δόγμα του Ελληνοκύπριου εφοπλιστή Πόλυ Β. Χατζηϊωάννου για την νέα εποχή της “πράσινης ναυτιλίας είναι: “Με όραμα ανάπτυξης για τη ναυτιλία”.
Η άντληση από το Χρηματιστήριο Αθηνών το ποσό των 100 εκατ. ευρώ για την αγορά τεσσάρων πλοίων αποτελεί μέρος ενός μακρόπνοου προγράμματος για τη βιώσιμη παρουσία της εταιρείας του στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές.
Όπως, αποκάλυψε στην πρόσφατη παρουσίαση της εισηγμένης ναυτιλιακής του εταιρείας Safe Bulkers, ο Πόλυς Χατζηιωάννου είπε ότι αν πουλήσει σήμερα τα πλοία που βρίσκονται στις γιάρδες των ναυπηγείων, η εταιρεία θα αποκομίσει κέρδος άνω των 100 εκατ. δολαρίων. Αυτό οφείλεται “στην έγκαιρη παραγγελία που έγινε και στη σωστή ανάλυση της συγκυρίας”.
Ο Πόλυς Χατζηϊωάννου κατέχει μαζί με την οικογένεια του το 40% του μετοχικού κεφαλαίου, ποσοστό ιδιαίτερο μεγάλο για εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία. “Δεν πουλήσαμε, ούτε αγοράσαμε μετοχές” είπε χαρακτηριστικά, θέλοντας να υπερτονίσει ότι “δεν κάνει παιχνίδια με την μετοχή της εταιρείας, αλλά εργάζεται σε εικοσιτετράωρη βάση” για το καλό των μετόχων.
Ο Πόλυς είναι γιος του Βάσου Χατζηϊωάννου, ο οποίος γεννήθηκε το 1933 και πέθανε το 2002. Ο Βάσος Χατζηιωάννου, από νεαρή ηλικία, μαζί με τον αδελφό του Λουκά, έφυγαν από την Κύπρο και αναζήτησαν την τύχη τους στη Σαουδική Αραβία. Τα δύο αδέλφια ασχολήθηκαν με το εμπόριο και τις πρακτορεύσεις πλοίων.
Το έτος 1958 ίδρυσαν την ναυτιλιακή εταιρεία Troodos Shipping, η οποία απέκτησε σε σύντομο χρονικό διάστημα τα πρώτα της πλοία. Όμως, το 1963, ο Βάσος εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο και μέσα σε δύο χρόνια ίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Alassia Steamship. Η εταιρεία διαχειριζόταν τέσσερα πλοία μέχρι το 1973, έτος που έγινε το μεγάλο άλμα και ο στόλος της εταιρείας ενισχύθηκε με νέα πλοία και έτσι ο αριθμός τους έφτασε τα εννέα.
Από την αρχή ο στόλος του Β. Χατζηιωάννου αποτελείτο από φορτηγά πλοία, ειδίκευση που ακολούθησαν και οι γιοι του Πόλυς και Νίκος. Το 1975, ο στόλος έφτασε τα 5 πλοία, που η χωρητικότητά τους ανήρχετο σε 82.00 dwt. Η μεταπολίτευση στην Ελλάδα άνοιξε νέους ορίζοντες στη Σαουδική Αραβία. Ο Β. Χατζηιωάννου άρχισε να ασχολείται και πάλι με τη Σαουδική Αραβία και τα πλοία ειδικεύθηκαν στη μεταφορά τσιμέντου σε όλα τα λιμάνια της Μεσογείου και βέβαια στη Σ. Αραβία.
Από αυτήν την επιτυχή επιχειρηματική δραστηριότητα ο Βάσος αποκόμισε τεράστια κέρδη, τα οποία πολλαπλασίασε με την πώληση των πλοίων του σε υψηλές τιμές το 1980, λίγο πριν ξεσπάσει η ναυτιλιακή κρίση. Από το 1986 άρχισε και πάλι να επενδύει στη ναυτιλία με νεότερα ηλικίας πλοία.
Η κατοικία του Βάσου Χατζηιωάννου στην Αθήνα ήταν στη Φιλοθέη, κοντά στο Ίδρυμα Κ. Καραμανλή. Εκεί ο Πόλυς πέρασε τα παιδικά του χρόνια.
Η αυτόνομη ρότα του Πόλυ Β. Χατζηϊωάννου
Η οικογένεια Χατζηϊωάννου έχει 60 χρόνια παρουσία στη ναυτιλία. Τη ναυτιλιακή δραστηριότητα την ξεκίνησε ο πατέρας του Πόλυ, Βάσος Χατζηιωάννου μαζί με τον αδελφό του Λουκά. Το 1964 ο Βάσσος δημιούργησε τη δική του αυτόνομη εταιρεία και το 1987, ο Πόλυς ακολούθησε δική του ρότα, ενώ το 2008 δημιούργησε την Safe Bulkers και εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Η κεφαλαιοποίηση σήμερα της εισηγμένης εταιρείας ανέρχεται σε 427 εκατ. δολάρια. Επίσης να αναφερθεί ότι στις 31 Δεκεμβρίου 2020 τα δάνεια της εταιρείας έφθαναν τα 611, 7 εκατ. δολάρια, ενώ στις 30.9.2021 περιορίστηκαν σε 413,8 εκατ. δολάρια.
Τα έσοδα της εταιρείας στο 9μηνο του περασμένου έτους ανήλθαν στα 431 εκατ. δολάρια.
Το 40% των μετοχών της εταιρείας ανήκει στην οικογένεια Χατζηϊωάννου και όπως διευκρίνισε ο Πόλυς Χατζηιωάννου ανήκει σε επενδυτικά σχήματα που το μεγαλύτερο ποσοστό από αυτά κατέχει το 4% του μετοχικού κεφαλαίου.
Στο ερώτημα αν “έχει στα πλοία του την ελληνική σημαία” απάντησε ότι “εμείς είμαστε μια κυπριακή εταιρεία και έχουμε την κυπριακή σημαία, άλλωστε δραστηριοποιούμαστε σε μια κατηγορία πλοίων που ο ανταγωνισμός, από τους Κινέζους, τους Ασιάτες, του Ινδούς είναι μεγάλος και δεν έχουμε περιθώρια ελιγμών, παρά να κρατάμε χαμηλά το κόστος λειτουργίας των πλοίων μας”.
Πρόσθεσε δε ότι “στόχος μας είναι η απομόχλευση των δανείων μας και είναι επιτυχία που μειώσαμε τα δάνεια μας κατά 200 εκατ. δολάρια και σήμερα το χρέος μας είναι στις τιμές σκραπ των πλοίων”.
Είναι αισιόδοξος για τη ναυλαγορά και τόνισε χαρακτηριστικά: “θα δούμε υψηλά ναύλα τα προσεχή χρόνια. Αναμένεται αύξηση του παγκόσμιου στόλου κατά 3%, ενώ αν υπολογίσουμε ότι το 1% θα οδηγηθεί στα διαλυτήρια, τότε η αύξηση κατά 2% δεν αποτελεί στοιχείο για να ανησυχούμε”.
Άλλωστε είπε ότι υπάρχουν τα εξής δεδομένα: Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ένα πρόγραμμα 1 τρισ. δολαρίων για την τόνωση των υποδομών, η Κίνα θα δώσει 120 δισ. δολάρια για εργασίες υποδομών, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα δώσει ένα πακέτο ανάκαμψης ύψους 2,4 δισ. δολάρια για την περίοδο 2021 – 2027, ενώ το παγκόσμιο ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 4,9%.
Οι επενδύσεις στην Ενέργεια
Στην παρουσίαση ρωτήθηκε ποιές επενδύσεις έχει πραγματοποιήσει στην ενέργεια, ωστόσο αρνήθηκε να απαντήσει λέγοντας ότι “σήμερα έχουμε την παρουσίαση της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας”.
Όμως, Ο Πόλυς Β. Χατζηϊωάννου, αρκετά χρόνια πριν έχει επενδύσει σε φωτοβολταϊκά πάρκα και ειδικότερα λειτουργεί φωτοβολταϊκό πάρκο συνολικής ισχύος 1,473 MW στη θέση «Απάθεια – Βραχάκι» του Δήμου Τροιζηνίας – Μεθάνων.
Οι επενδύσεις στην Ενέργεια γίνονται μέσω της “Αλάσια Αναπτυξιακή” και πρόσφατα εξασφάλισε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας δύο άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση συσσωρευτών αποθήκευσης ισχύος 50 MW η καθεμιά και συνολικής ισχύος 100 MW στην περιοχή της Κρωπίας (Κορωπί Αττικής). Μέτοχοι στην εταιρεία αυτή είναι Ο Πόλυς Χατζηϊωάννου, η Χρυστάλλα Χατζηϊωάννου, η Ελένη Χατζηιωάννου, η Μαρία Χατζηιωάννου, ο Νικόλαος Χατζηιωάννου και ο Στέλιος Χατζηιωάννου.
“Περιμένουμε επενδύσεις στην Ελλάδα”
«Για την Ελλάδα, τα πράγματα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο και βλέπουμε ότι έρχονται και ξένες επενδύσεις και αυτό θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο». Ο εφοπλιστής Πόλυς Χατζηιωάννου στην παρουσίαση της εταιρείας του Safe Bulkers, τόνισε ότι «είναι μεγάλο το άνοιγμα του Ελληνικού Χρηματιστηρίου, θα μπορούσα να πω τεράστιο άλμα, προς την ποντοπόρο ναυτιλία και ελπίζω κάποια στιγμή να διαπραγματεύονται οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών και στο Χρηματιστήριο Αθηνών».
Επίσης, ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου υπογράμμισε:
«Πρέπει «Έλληνες και Κύπριοι, εφοπλιστές να διαφυλάξουμε την παγκόσμια πρωτιά που κατέχουμε σήμερα, να είμαστε μπροστά από τις εξελίξεις, γιατί αλλιώς αν χαθούμε εμείς, τότε θα χαθεί και η ευρωπαϊκή ναυτιλία και καταλαβαίνετε, αν το εμπόριο και την διακίνηση των πρώτων υλών και των τροφίμων θα την διακινούν Ασιάτες και Κινέζοι».
Η εταιρεία του σήμερα διαθέτει 40 πλοία και έχει παραγγείλει άλλα 9 πλοία στα ιαπωνικά ναυπηγεία τα οποία θα τα παραλάβει σταδιακά.
Πρόσθεσε επίσης ότι η εταιρεία κατόρθωσε να απομειώσει τις οικονομικές υποχρεώσεις της εταιρείας κατά 200 εκατ. δολάρια και υπογράμμισε ότι «το μέγεθος του στόλου δεν έχει τόση σημασία, όσο η ποιότητα του και η εξασφάλιση των μετόχων της εταιρείας».
Τόνισε δε ότι εταιρεία είχε έσοδα 431 εκατ. δολάρια, ενώ το σύνολο του ενεργητικού της ανέρχεται σε 1,1 δισ. δολάρια.
Το 2009 είχε 13 πλοία και σήμερα 40 πλοία
Στις 27 Ιουνίου του 2009, στην εφημερίδα “Κέρδος”, έγραφα τότε για τον Πόλυ Χατζηϊωάννου: “Ενας απο τους ανερχόμενους νέους Ελληνες εφοπλιστές είναι ο κυπριακής καταγωγής Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, που τις τελευταίες ημέρες ακούγεται ότι είναι ένας από τους μεγάλους επενδυτές της ΑΕΚ. Αλλωστε, ο πατέρας του, αείμνηστος Βάσος Χατζηιωάννου είχε διατελέσει πρόεδρός της και όλοι έχουν τις καλύτερες αναμνήσεις για τη σεμνή και αποδοτική θητεία σε αυτή.
Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου σήμερα δημιούργησε την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Safe Bulkers, η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, διαθέτει 13 φορτηγά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 1.068.900 dwt και συγκαταλέγεται ανάμεσα στους 57 μεγαλύτερους Ελληνες εφοπλιστές, με τα στοιχεία του τρέχοντος έτους.
Ο Πόλυς σπούδασε ναυτιλιακά στο Πανεπιστήμιο του Sunderland και από το 1987 εντάχθηκε στην οικογενειακή επιχείρηση Alassia Steamship Co, Ltd, που είχε ιδρύσει ο πατέρας του Βάσος. Η καταγωγή της οικογένειας Χατζηιωάννου είναι από το χωριό Πεδουλά της Κύπρου”.
Το μεγάλο άλμα
Το 1994 άρχισε να ασχολείται και ο Πόλυς Χατζηιωάννου με τη διαχείριση των πλοίων και τη διεύθυνση της οικογενειακής εταιρείας. Για πρώτη φορά, η εταιρεία του Βάσου Χατζηιωάννου παρήγγειλε τρία νεότευκτα πλοία, με την παρότρυνση του Πόλυ. Το 1995 δημιουργήθηκε η εταιρεία Sefaty Management Overseas, η οποία μετέφερε, με προτροπή του Πόλυ, το σύνολο των δραστηριοτήτων της, από το Λονδίνο στον Πειραιά.
Αμέσως, ο Πόλυς, που στο μεταξύ, ανέλαβε σχεδόν τον απόλυτο έλεγχο της εταιρείας, έκανε στροφή στα νέα πλοία. Εκπόνησε ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο, που περιελάμβανε τη ναυπήγηση 12 φορτηγών panamax στα ναυπηγεία της Ιαπωνίας Tsuneishi. Μέχρι τον θάνατο του πατριάρχη της οικογένειας Βάσου, το 2002, η εταιρεία είχε παραλάβει τα μισά πλοία.
Αργότερα, αποχώρησε ο αδελφός του Νίκος Χατζηιωάννου και παρέμεινε μόνος διαχειριστής από την οικογένεια. Η εταιρεία μπήκε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τον Ιούνιο του 2008, εκδίδοντας συνολικά 10 εκατομμύρια μετοχές, που αντιπροσώπευαν το 18,3% των κοινών μετοχών.
Η οικογένεια
Η οικογένεια Χατζηϊωάννου κατάγεται από το χωριό Πεδουλά της Κύπρου. Πατέρας των εφοπλιστών Λουκά, Βάσου και Μιχάλη Χατζηιωάννου ήταν ο Πελοπίδας Χατζηιωάννου και μητέρα τους η Μαρίτσα Χατζηιωάννου, ο οποίοι είχαν δώδεκα παιδιά.
Ο Λουκάς γεννήθηκε το 1928 και ήταν ο μεγάλος γιος της οικογένειας και ο οποίος πρώτος ασχολήθηκε με την ναυτιλία και ίδρυσε την εταιρεία Troodos Shipping. Όπως έχει αποκαλύψει ο ίδιος ξεκίνησε τη ναυτιλιακή σταδιοδρομία μεταφέροντας με ένα καΐκι τρόφιμα και λάστιχα.
Ο άλλος αδελφός Μιχάλης, ο οποίος πέθανε στις 11 Αυγούστου του 2021, είχε ιδρύσει την ναυτιλιακή εταιρεία Ledra Maritime, ωστόσο εγκατέλειψε τον εφοπλισμό, ίδρυσε το Ορθόδοξο Ίδρυμα “Απόστολος Βαρνάβας” και έγινε μοναχός.
Διαβάστε επίσης
Safe Bulkers (Πόλυς B. Χατζηιωάννου): Τριετής ναύλωση για το νέο capesize της εταιρείας – Έσοδα τουλάχιστον 26,7 εκατ. δολαρίων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μετρό Θεσσαλονίκης: Στα 3 δισ. ευρώ το κόστος της βασικής γραμμής του μετρό
- Γιάννης και Δήμητρα Κούστα: Στη βραδιά μπάρμπεκιου για τα γενέθλια της Σοφίας Καρβέλα στη Νέα Υόρκη
- Χρηματιστήριο: Γιατί οι επενδυτές στράφηκαν σε Τιτάν, ΟΤΕ, ΟΠΑΠ, Coca Cola, Cener και Μυτιληναίο
- ΕΥΡΩΠΗ HOLDINGS: Από τις 25 Νοεμβρίου και επίσημα η νέα επωνυμία