Τη δική της απάντηση δίνει η Αττικές Διαδρομές Α.Ε., η οποία είναι η εταιρεία που διαχειρίζεται την Αττική Οδό, σχετικά τις εξελίξεις που οδήγησαν στον εγκλωβισμό 2.500 οχημάτων και 4.500 επιβατών για τουλάχιστον 24 ώρες κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα», ξεδιπλώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το κουβάρι των ευθυνών για τα όσα συνέβησαν της 24 Ιανουαρίου.

Συγκεκριμένα, με τη χθεσινή ανακοίνωσή της η εταιρεία επιβεβαιώνει και επισήμως τη θέση που είχε εξαρχής, σύμφωνα με την οποία εκπρόσωποι της είχαν ενημερώσει κατά τη διάρκεια και των δύο συσκέψεων, της 21ης και 23ης Ιανουαρίου, τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Στυλιανίδη, για την ανάγκη απαγόρευσης της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων και φορτηγών από το προηγούμενο βράδυ της έλευσης της κακοκαρίας «Ελπίς».

Επιπλέον, σύμφωνα με την εν λόγω ανακοίνωση, είχε επισημανθεί η ετοιμότητα της εταιρείας με 35 εκχιονιστικά οχήματα κατά μήκος των 70 χιλιομέτρων του οδικού άξονα. Ωστόσο, είχε εκτιμηθεί πως παρά την ετοιμότητα της Αττικής Οδού ο συνδυασμός της αναμενόμενης κακοκαιρίας με την αυξημένη κυκλοφορία των αυτοκινήτων θα μπορούσε να εγείρει κινδύνους, τόσο για την ασφάλεια των οδηγών όσο και για την ομαλή λειτουργία του δρόμου. Γεγονός, το οποίο, δυστυχώς, αποδείχθηκε με τον πλέον παραστατικό τρόπο.

Ένα ακόμα σημείο στο οποίο στέκεται η παραχωρησιούχος είναι το γεγονός ότι η Αστυνομία συμφώνησε στην πρόταση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας περί ανάγκης της συνέχισης της λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και για το ότι το Κράτος δεν μπορεί να κλείνει προληπτικά τους δρόμους.

Επισημαίνεται, δε, πως ο φορέας που φέρει την αρμοδιότητα για τη διακοπή λειτουργίας της Αττικής Οδού είναι η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, καθώς ο παραχωρησιούχος, ως ιδιωτική εταιρεία, δεν έχει το νομικό έρεισμα ώστε να λάβει οποιαδήποτε απόφαση για τη διακοπή της κυκλοφορίας.

Προς τούτο, ήδη από το πρωί της 24ης Ιανουαρίου το τμήμα τροχαίας της Αττικής Οδού παρακολουθούσε δια ζώσης τις εξελίξεις από το κέντρο επιχειρήσεων της Αττικής Οδού, έχοντας κατ’ αυτό τον τρόπο την πλήρη επίγνωση των προβλημάτων που επέφερε η συγκέντρωση βαρέων οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο.

Με αυτό τον τρόπο, η Αττική Οδός Α.Ε. «φωτογραφίζει» ευθύνες της Τροχαίας, η οποία έλαβε την απόφαση για τη διακοπή της κυκλοφορίας στον οδικό άξονα στις 14:00 το μεσημέρι.

Στυλιανίδης-Θεοδωρικάκος: «Αδυναμία πρόβλεψης από την Αττική Οδό»

Από την πλευρά της, απαντώντας στην ανακοίνωση της Αττικής Οδού, η Πολιτική Προστασία διέψευσε ότι τέθηκε από την εταιρεία αίτημα «προληπτικής απαγόρευσης των φορτηγών-βαρέων οχημάτων από το βράδυ της Κυριακής 23 Ιανουαρίου», χαρακτηρίζοντας ψευδείς τους ισχυρισμούς της.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση που εξέδωσε το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας:

1. Διαψεύδεται κατηγορηματικά: (α) ότι στις δύο συσκέψεις (21ης και 23ης Ιανουαρίου) τέθηκε από τη συγκεκριμένη εταιρεία αίτημα «προληπτικής απαγόρευσης των φορτηγών-βαρέων οχημάτων από το βράδυ της Κυριακής 23 Ιανουαρίου». (β) ότι «όλοι οι παρόντες παραχωρησιούχοι/λειτουργοί αυτοκινητοδρόμων συμφώνησαν στην πρόταση για την προληπτική και σε κάθε περίπτωση έγκαιρη απαγόρευση των φορτηγών».

2. Αντίθετα με τους ψευδείς ισχυρισμούς της εταιρείας, στη σύσκεψη της 23ης Ιανουαρίου αποφασίστηκε ότι σε ό,τι αφορά στα βαρέα οχήματα θα γινόταν αξιολόγηση της κατάστασης νωρίς το πρωί της Δευτέρας, στη βάση της εξέλιξης και της σφοδρότητας του φαινομένου. Αυτό άλλωστε συνέβη στην περίπτωση της Νέας Οδού (Αθηνών-Λαμίας), τη Δευτέρα το πρωί.

3. Οι εταιρείες διαχείρισης, μεταξύ των οποίων και οι Αττικές Διαδρομές, εγγυήθηκαν ότι μπορούν να διαχειριστούν το φαινόμενο και να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι.

4. Ειδικότερα δε σε ό,τι αφορά την εταιρεία «ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ» επαναλαμβάνουμε ότι διαβεβαίωσαν ότι ήταν σε πλήρη ετοιμότητα για την αντιμετώπιση προβλημάτων λόγω χιονοπτώσεων και παγετού στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους. Επιπρόσθετα, η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι διαθέτει περισσότερα οχήματα εκχιονισμού από τη συμβατική της υποχρέωση. Συγκεκριμένα, 35 εκχιονιστικά οχήματα σε 70 χλμ (δηλαδή, ένα όχημα ανά δύο χλμ).

5. Η απόφαση της σύσκεψης υλοποιήθηκε στην περίπτωση της Νέας Οδού για την οποία ίσχυαν ακριβώς τα ίδια. Εκεί, σε πλήρη συνεργασία με την Τροχαία είχαμε μια πετυχημένη διαχείριση της δύσκολης κατάστασης. Γιατί, λοιπόν, στην περίπτωση της Νέα Οδού (Αθηνών-Λαμίας) είχαμε την απόλυτα επιτυχημένη διαχείριση ενώ στην περίπτωση της Αττικής Οδού τη χείριστη διαχείριση, σε πλήρη αντίθεση με τις υποσχέσεις και δεσμεύσεις της εταιρείας και της εξουσιοδότησης από τη σύσκεψη;

6. Η αποδοχή της απαίτησης για 2.000 ευρώ αποζημίωση σε κάθε εγκλωβισμένο αυτοκίνητο, δεν σημαίνει ταυτόχρονα και αποδοχή της ευθύνης για την τραγική διαχείριση της Αττικής Οδού; Ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας τόνιζε την Τρίτη το βράδυ ότι «ως προϊστάμενος ενός ολόκληρου μηχανισμού αισθάνομαι την ανάγκη να διευκολύνω την εταιρεία και να υποβάλλω την παραίτησή μου». Είναι κατανοητό ότι η εταιρεία προσπαθεί να υπερασπιστεί τα συμφέροντα της, ενόψει πιθανών νομικών διεκδικήσεων και επιβολής διοικητικών κυρώσεων. Δική μας υποχρέωση είναι η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος.

Από την πλευρά του, ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Στυλιανίδης, σε επίσημη τοποθέτηση του στις 18:00 της 24ης Ιανουαρίου, όταν και η κατάσταση στον οδικό άξονα είχε γίνει εμφανής, είχε κάνει λόγο για μία «δύσκολη νύχτα», αναφέροντας: «Πιστεύω ότι πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες. Αυτή θα είναι η εισήγησή μου στον πρωθυπουργό».

Και πρόσθεσε ότι «εάν λειτουργούσε σωστά η εταιρεία διαχείρισης, δεν θα το αντιμετωπίζαμε αυτό αυτήν τη στιγμή», μεταφέροντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ευθύνη του εγκλωβισμού των οδηγών στην Αττική Οδό Α.Ε., η οποία σύμφωνα με τον Υπουργό είχε ενημερώσει και στις δύο συσκέψεις τους παρευρισκόμενους για την ετοιμότητά της.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, το πρωί της επομένης του εγκλωβισμού στην Αττική Οδό, ήτοι την 24η Ιανουαρίου, δήλωσε: «Υπάρχουν πολύ βαριές ευθύνες για την τρομακτική ταλαιπωρία και τους μεγάλους κινδύνους στους οποίους μπήκαν οι οδηγοί – μπήκαν μέσα πληρώνοντας και έμειναν εγκλωβισμένοι για ώρες – θα αποδοθούν τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα της Αττικής Οδού στην Αττική Οδό».

Μάλιστα, το βράδυ της ίδιας ημέρας ο Τάκης Θεοδωρικάκος, τόνισε: «Η διαχείριση της λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου ανήκει στην Αττική Οδό. Είναι η πρώτη φορά στα 20 χρόνια της Αττικής Οδού που κλείνει. Πρόκειται για ανικανότητα και αδυναμία πρόβλεψης από την Αττική Οδό». Πρόσθεσε δε πως «είναι η πρώτη φορά που ο Πρωθυπουργός ζητάει από εταιρεία να αποζημιώσει τους πολίτες» και τους παρότρυνε να κινηθούν δικαστικά κατά της Αττικής Οδού.

Οι δύο εν εξελίξει έρευνες

Την άκρη του νήματος καλούνται να βρουν αφενός η Επιτροπή Διερεύνησης που έχει συστήσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αφετέρου η προκαταρκτική έρευνα που διέταξε η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών.

Υπενθυμίζεται πως η Έρευνα Διερεύνησης, που συστάθηκε βάσει της παραγράφου 3 του άρθρου 65 του ν. 4663/2020 (ΦΕΚ Α’ 30), θα έχει στη διάθεσή της 20 ημέρες, ώστε να εξετάσει το βαθμό υπαιτιότητας της Αττική Οδός Α.Ε. Και στη συνέχεια θα της επιβάλλει πρόστιμο που θα ξεκινάει από τα πέντε χιλιάδες και μπορεί να φτάσει έως και το ένα εκατ. Ευρώ.

Κώστας Καραμανλής: «Θα δοθεί η αποζημίωση των 2.000 ευρώ – Οι πολίτες μπορούν να κινηθούν νομικά»

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, έχει τονίσει επανειλημμένα πως οι εγκλωβισμένοι οδηγοί μπορούν να λάβουν από την Αττική Οδό αποζημίωση ύψους 2.000 ευρώ ανά όχημα, όπως έχει ήδη ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, καθώς και ότι θα αποδοθούν ευθύνες εκεί που πρέπει.

Προς τούτο, μάλιστα, πραγματοποιήθηκε χθες σύσκεψη παρουσία της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και στελεχών της Αττικής Οδού κατά τη διάρκεια της οποίας ζητήθηκε από τον Κώστα Αχ. Καραμανλή να «τρέξουν» οι διαδικασίες για την αποζημίωση των οδηγών, καθώς και να γίνει άμεσα η καταβολή του ποσού.

Πηγές προσκείμενες στο Υπουργείο τονίζουν πως η αποδοχή του ποσού αυτού δεν σημαίνει πως οι οδηγοί θα παραιτηθούν από οποιοδήποτε περαιτέρω έννομο δικαίωμά τους που αφορά στην προσφυγή στη Δικαιοσύνη μέσω αγωγών.

Την ίδια άποψη εκφράζουν και πηγές προσκείμενες στον παραχωρησιούχο της Αττικής Οδού, που είναι η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, ΕΤΕΘ και Egis. Η εταιρεία, άλλωστε, επανέλαβε τη δέσμευσή της για την καταβολή του ποσού, ενώ συμφώνησε τις επόμενες ημέρες να παρουσιάσει στο υπουργείο τον ακριβή τρόπο με τον οποίο θα γίνει η καταβολή.

Τι επισημαίνουν οι νομικοί

Ωστόσο, νομικοί κύκλοι εκφράζουν επιφυλακτικότητα ως προς τη λήψη της αποζημίωσης, καθώς θεωρούν απίθανο το σενάριο μη ύπαρξης ρήτρας εκ μέρους του παραχωρησιούχου μέσω της οποίας οι οδηγοί θα απωλέσουν το δικαίωμα προσφυγής στη δικαιοσύνη.

Οι ίδιοι κύκλοι τονίζουν πως η Αττική Οδός Α.Ε. είναι μία ιδιωτική εταιρεία και όχι κρατικός φορέας. Αυτό σημαίνει πως ναι μεν έχει δεχθεί με επίσημη ανακοίνωση της παρότρυνση του Πρωθυπουργού για την αποζημίωση των οδηγών, αλλά αυτό δεν συνεπάγεται πως το εν λόγω ποσό δε μπορεί να αποτελέσει μία μορφή «εξωδικαστικής λύσης» της υπόθεσης.

Διαβάστε επίσης

Αττική Οδός: Είχαμε ζητήσει να κλείσει ο δρόμος για τα φορτηγά από την Κυριακή – Η απαγόρευση ήρθε πολύ αργά

Υπουργείο Υποδομών: Ολοκληρώθηκε η σύσκεψη με τα στελέχη της Αττικής Οδού – Στο επίκεντρο η αποζημίωση των εγκλωβισμένων