«Πρέπει να επιμένουμε για τα πράγματα που μας γεμίζουν την ψυχή», επιμένει η Δήμητρα Κολοτούρα. Η ιδρύτρια της Zeus and Dione σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης στην Παλαιά Αγορά (Φιλοθέη), χαμογελάει με τα (υπέροχα) μάτια της. Ωστόσο, δεν αποκαλύπτει ακόμη τίποτα. Ελάχιστα μόνο στοιχεία για την εξέλιξή της πέρα από την Emily in Paris. Την εκπομπή στο Netflix με την έντονη χροιά μόδας που η Zeus and Dione διοχετεύει με τα ιδιαίτερα γυαλιά ηλίου της κολεξιόν της. Και το εντελώς καινούργιο Netflix Shop.

Εξάλλου, η σειρά Emily in Paris αποτέλεσε αφορμή της συγκεκριμένης συζήτησης. Η Δήμητρα Κολοτούρα δεν ανοίγεται συχνά. Ως άνθρωπος και ως επαγγελματίας νιώθει ευθύνη για τα λόγια της. Και στην προσωπική της ζωή και στην επιχειρηματική.

Όπως ορθά διευκρινίζει η Δήμητρα Κολοτούρα: «Τα σχέδια παραμένουν πάντα πολύ υψηλών βλέψεων, προδιαγραφών. Από την άλλη, δεν μιλάω προτού κάτι ολοκληρωθεί. Υπάρχουν πολλοί που κάνουν ανακοινώσεις και μετά βλέπεις μια τρύπα στο νερό. Η Ελλάδα έχει κουραστεί από αυτό».

Ενάμιση χρόνο δεν είχε μιλήσει σε κανέναν για το ενδεχόμενο συνεργασίας με το Netflix.

Zeus & Dione

Οι βιτρίνες των Χριστουγέννων

Το ίδιο και με τη διάσημη σχεδιάστρια του Christian Dior Μαρία Γκρατσία Κιουρί.

«Πέρασα έξι μήνες με την Μαρία Γκρατσία, να πηγαινοερχόμαστε στο Σουφλί και ποτέ δεν είπα τίποτα σε κανέναν. Γιατί υπήρχε κίνδυνος μέχρι και την τελευταία στιγμή να πει δεν θα συμπεριλάβω αυτό το ύφασμα στη συλλογή μου».

Αναφέρεται στην περίοδο που ο μεγάλος γαλλικός οίκος είχε αξιοποιήσει ελληνικά υλικά για την ενδιάμεση  capsule κολεξιόν Cruise Collection ’22.

«Όλοι οι άνθρωποι που χρησιμοποίησε για τη συγκεκριμένη κολεξιόν είναι άνθρωποι που εμείς ανακαλύψαμε. Δουλεύουμε μαζί τους. Τους δώσαμε δουλειά και κουράγιο διότι πιστέψαμε σε ένα ευρύτερο όραμα. Οπότε, το ότι τους αξιοποίησε ένας κολοσσιαίος οίκος ήταν για όλους η καταπληκτική επισφράγιση αυτής της προσπάθειας. Και αυτή τη στιγμή, τα περασμένα Χριστούγεννα, όλες οι βιτρίνες του Dior παρουσίαζαν το ύφασμά μας. Και ήταν συγκινητικό, πολύ συγκινητικό όλο αυτό».

Η εταιρεία που το 2012 ξεκίνησαν η Δήμητρα Κολοτούρα με τη Μαρέβα Μητσοτάκη (αποχώρησε μετά τις πρόσφατες εκλογές) έχει φτάσει σήμερα να δέχεται παραγγελίες από την Αυστραλία ως το Λος Άντζελες.

Πρόκειται για εξαιρετικά εκλεπτυσμένη επιμειξία ελληνικότητας και ευρωπαϊκού πολιτισμού, που στην ιστορία της Ελλάδας θεωρούνται στοιχεία διαμετρικώς αντίθετα. Αυτή η ιδιότυπη φινέτσα αποτελεί υπογραφή και επιτυχία της Zeus and Dione.

Zeus and Dione for Emily in Paris. Περισσότερα μοντέλα στο www.zeusndione.com

Πρωτοπόροι στη διεθνή σκακιέρα

Το σχέδιό τους περιείχε εξαρχής δύο πτυχές -επιχειρηματικότητα και κοινωνική ευαισθησία. Η  δημιουργία μιας εταιρείας με γενικότερη άποψη για τη ζωή, με διεθνή αισθητική και χρήση μοναδικών υλικών που ανανεώνουν την ελληνική κληρονομιά (heritage). Ειδικά τα μετάξια του Σουφλίου και τεχνίτες  που έτειναν να εκλείψουν…

Αυτά έχουν ειπωθεί πολλάκις. Η σύλληψή τους ωστόσο βρίσκεται στον πυρήνα της φιλόδοξης εκστρατείας που έχει συλλάβει η Μαρία Γκρατσία Κιουρί του Christian Dior. Οραματίζεται τη σύνθεση ενός ενδυματολογικού ψηφιδωτού (όχι μόνο κολλεξιόν αλλά και αρχείο) που θα περιλαμβάνει ψήγματα παράδοσης από την παγκόσμια κληρονομιά.

Και έτσι πρέπει κανείς να το υπογραμμίσει εκ νέου. Η Zeus and Dione αποδείχθηκε σκαπανέας σε αυτή τη νέα τάση που διατρέχει την υφήλιο. Ο άλλοτε ακριβοθώρητος και μυστικοπαθής κόσμος της μόδας, επιστρέφει στις ρίζες του. Στην ανεκτίμητη αξία της χειρωνακτικής τεχνικής (crafts) στο πλαίσιο της τοπικής παραγωγής. Όχι στα ανώνυμα εργοστάσια.

Δήμητρα Κολοτούρα

Για τους ανθρώπους στο Σουφλί και στo Άργος

Εξού και η ίδια η Δήμητρα Κολοτούρα δεν αγοράζει από εταιρείες ρούχων ευρείας κατανάλωσης. Αγοράζει βέβαια κάθε φορά ολόκληρη την κολεξιόν Zeus and Dione! Το τι φοράει όμως δεν σχετίζεται τόσο με την ιδιοκτησία της εταιρείας της. Αλλά με μια συνολική άποψη ζωής, αισθητικής, ανθρωπισμού.

Γίνεται λόγος για τις γνωστές εταιρείες ρούχων μαζικής παραγωγής.

«Δημιουργούνται στις Ινδίες και στην Κίνα, με οπλισμένους φύλακες για να μην το σκάσουν τα παιδάκια και οι συνθήκες εργασίες είναι αυτές που είναι για να κοστίζει ένα μπλουζάκι πέντε ευρώ. Δεν με βρίσκει καθόλου σύμφωνη. Δεν θα μπορούσε, για εμένα που αγωνίζομαι ώστε οι άνθρωποι στο Σουφλί ή στο Άργος να συνεχίζουν την παράδοσή μας».

Βέβαια, αυτό που βλέπει ο κόσμος αποτελεί μόνο «την κορυφή του παγόβουνου» μιας μεγάλης προσπάθειας. «Υπάρχουν πολύ βαθιές σχέσεις, πολύ βαθιά θεμέλια», συμπληρώνει. «Πρόσφατα μπήκαμε στο Neiman Marcus και κάποια στιγμή μας ρώτησαν αν θα καταφέρουμε να ανταπεξέλθουμε σε περίπτωση που έρθουν επιπλέον παραγγελίες. Και η απάντηση βέβαια είναι πως μπορούμε διότι έτσι έχουμε στήσει την κατάσταση».

Όπως και από το netflix shop τη ρώτησαν: Μπορείτε να παράξετε χιλιάδες γυαλιά; Και η απάντηση πάλι ήταν «ναι, διότι έχουμε καταβάλει όλη αυτή την προσπάθεια για να μην κάνουμε μόνο ένα».

Marios Schwab, Δήμητρα Κολοτούρα

«Θα είσαι υπερήφανη»

Εφαλτήριο της επιτυχίας τους αποτέλεσε αρχικά ο σχολαστικός σχεδιασμός της εταιρείας τους. «Ήμασταν και οι δύο επαγγελματίες και καριερίστες γυναίκες και γνωρίζαμε πώς να  υλοποιήσουμε καλά τον σχεδιασμό». Όσο για την οπτική (visual) της Zeus and Dione, προέκυψε μέσα από τις κοινές προσλαμβάνουσές τους. Δύο γυναίκες με ισχυρή παιδεία, πολυταξιδεμένες και αισθητικά εκπαιδευμένες.

«Και ξαφνικά γίνεται ένα άδικο διαζύγιο. Σου αφήνει μια στεναχώρια, μια λύπη. Περάσαμε και οι δύο μια θλίψη μέσα από αυτό». Λόγω της εκλογής του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη έπρεπε να χωρίσει ο δρόμος της με τη Μαρέβα Μητσοτάκη, «για τους γνωστούς και απαραίτητους λόγους».

Η Δήμητρα Κολοτούρα τής υποσχέθηκε: «Μην ανησυχείς, θα πάει πολύ καλά. Γιατί είναι το παιδί μας. Η εξέλιξη θα σε κάνει υπερήφανη». Η επόμενη σελίδα αφορούσε τη διεθνοποίηση της εταιρείας.

Η υπόσχεση δεν άργησε να εκπληρωθεί. Διότι έτσι λειτουργεί η Δήμητρα Κολοτούρα: «την αναποδιά τη μετατρέπω σε ευκαιρία».

Σε πρώτη φάση, επισφραγίστηκε με τον διεθνή, πολυβραβευμένο σχεδιαστής Μάριος Σουόμπ (Marios Schwab) στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Zeus and Dione.

Τον είχε προσεγγίσει και όταν ακόμη έστηναν την εταιρεία, μια φορά που βρέθηκε στο Λονδίνο για δουλειές. Της είχε απαντήσει: «Καταπληκτική ιδέα, μακάρι να την είχα σκεφτεί και εγώ. Πολύ ευγενικό που με σκεφτήκατε αλλά να περιμένουμε λίγο ακόμη;».

Αλλά ο Schwab αποτελεί μόνο ένα μέρος της νέας εποχής για τη Zeus and Dione…

Zeus and Zione

Ανθεκτική και ευέλικτη

Όλα αυτό το πάθος για εξέλιξη και η επιμονή ανιχνεύεται βέβαια στην παιδική της ηλικία. Και ιδιαίτερα στη μελέτη του πιάνου. «Έκανα γαλλικά, ενόργανη και πιάνο αλλά αυτό μου άρεσε περισσότερο από όλα». Ξέρει το γιατί.

«Ήμουν βαθιά συναισθηματική και μέσα από το πιάνο μπορούσα να εκφράζω  τις χαρές και τις λύπες μου. Για ένα κλειστό παιδί, το πιάνο ήταν μεγάλη διέξοδος. Και επειδή το έκανα με μεγάλη αφοσίωση προς το τέλος, έπρεπε να μελετάω οκτώ ώρες την ημέρα. Ξυπνούσα πέντε, πέντε και μισή ή έξι, διότι έπρεπε να μελετάω δύο ώρες πριν πάω σχολείο. Επιστρέφοντας μελετούσα άλλες δύο ώρες, και το βράδυ πια από τις δέκα ως τις δώδεκα. Δηλαδή έξι με οκτώ ώρες την ημέρα. Αυτό ναι, μόνο πειθαρχία, επιμονή και υπομονή σου χαρίζει».

Στο Εθνικό Ωδείο στην πλατεία Βάθη ο εξεταστής της ήταν ο γνωστός μαέστρος Βύρωνας Κολάσης. Όταν άκουγε το όνομά της, επισήμανε: «Ωραία! Επιτέλους! Να ακούσουμε Σοπέν όπως πρέπει».

Όπως συμφωνεί και η ίδια, «συναισθηματικοί και ευαίσθητοι ήταν οι συνθέτες που μου άρεσαν».

Το αυτονόητο για μια τέτοια μαθήτρια, να λειτουργήσει και ως διασκάλα πιάνου. «Έτσι έβγαλα και τα πρώτα μου χρήματα».

Αργότερα ήθελε να σπουδάσει Αρχιτεκτονική, ύστερα Ψυχολογία, πήγε στο Παρίσι, στο Λονδίνο και αφού ολοκληρώθηκε μια περίοδος πειραματισμών, που «ζάλισε» ελαφρώς τους γονείς της, αποφάσισε να σπουδάσει μάρκετινγκ.

Γνωρίζοντας κανείς κάποια στοιχεία για την πορεία της, δεν ξαφνιάζεται που πέτυχε και σε αυτόν τον τομέα. Πρόσθεσε το δικό της λιθαράκι, άφησε το στίγμα της, όπως και τώρα στο χώρο της μόδας. Δεν παρουσιάζεται ως μία ακόμη εταιρεία…

Δήμητρα Κολοτούρα

Γεννημένη entrepreneur

Αφού σπούδασε στο Λονδίνο και εργάστηκε για λίγο στην BBDO Athens, έφυγε ξανά για την Αγγλία. Εργάστηκε δύο χρόνια ως διευθύντρια συνεδριακού τουρισμού ΕΟΤ. Όμως «είμαι γεννημένη entrepreneur», παρατηρεί σήμερα.

Και έτσι ίδρυσε τη δική της εταιρεία μάρκετινγκ και επικοινωνίας στο Λονδίνο, DK Associates. Συνιστούσε το 12ο γραφείο του BBC για την ανατολική Ευρώπη σε εμπορικά θέματα. Το ίδιο και για τον διεθνή όμιλο Conde Nast (Vogue κλπ). Για περίπου μια δεκαετία (από τα 24 ως τα 35) έζησε εκεί μια εξόχως δημιουργική περίοδο. Ενώ ήδη αρκετοί σχολίαζαν την ιδιαίτερη αίσθηση στιλ που τη διέκρινε από τότε. Στον τομέα της, «δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να φτάσω πιο ψηλά».

Με τη Μαρέβα Μητσοτάκη ήταν από πριν, χρόνια φίλες. Κάποια στιγμή σε διακοπές άρχισαν να συζητούν το ενδεχόμενο συνεργασίας… Διέθετε και εκείνη το δικό της fund, όπως και η Δήμητρα Κολοτούρα την εταιρεία της. Αρχικά θεωρούσαν ότι για τη Zeus and Dione θα αφιέρωναν μικρό ποσοστό του χρόνου τους. Τον πρώτο χρόνο μάλιστα η Δήμητρα Κολοτούρα διατηρούσε ακόμη την DK Associates και έπρεπε να ταξιδεύει συχνά μεταξύ Λονδίνου και Αθήνας. Γρήγορα όμως η Zeus and Dione  αποδείχθηκε πιο ελκυστική. «Ήταν το μόνο πράγμα που θέλαμε να κάνουμε», θυμάται.

«Νομίζω ότι το κλειδί της δικής μου προσωπικής επιτυχίας είναι ότι ποτέ δεν γκρινιάζω, ποτέ δεν παραπονιέμαι. Ποτέ δεν έχω αγκομαχήσει», υπογραμμίζει.

Όταν το σκέφτεται περισσότερο αντιλαμβάνεται ότι αυτό συνέβη επειδή «ποτέ δεν έκανα κάτι που με πίεσε. Σε ό,τι αφορά την ψυχική μου ικανοποίηση, δεν καταθέτω τα όπλα. Πάντα ήξερα τι δεν ήθελα. Και κάπως έτσι η ζωή σε φέρνει σε αυτό που σου δίνει τη μεγαλύτερη ικανοποίηση».

Και συμπληρώνει: «Αυτό είναι το μήνυμα που θα ήθελα να δώσουμε σε γυναίκες και άνδρες. Να επιμένουμε για τα πράγματα που μας γεμίζουν την ψυχή μας».

Συνειδητές επιλογές

Έτσι η συζήτηση στρέφεται στη δεκατετράχρονη κόρη της. «Εμένα στην ιεραρχία και τις προτεραιότητές μου πάνω από όλα βρίσκεται η κόρη μου. Αποτελεί το Α και το Ω για μένα». 

Εκφράζεται με μια σοφία ασυνήθιστη που προκύπτει ίσως όταν κανείς νιώθει bien dans ca peau, σύμφωνα με το γαλλικό ρητό.

«Έχω γνωρίσει γυναίκες που η καριέρα τους είναι πολύ σημαντική για αυτές, με πολλές θυσίες από τον προσωπικό τους χρόνο με τα παιδιά της. Και αυτό το δέχομαι, είναι μια επιλογή. Όπως και οι γυναίκες που κάνουν πράγματα που δεν τους αρέσουν, που δεν αισθάνονται δημιουργικές για να βρίσκονται κοντά στα παιδιά τους. Ό,τι και να κάνει κανείς, πρέπει η επιλογή να είναι συνειδητή. Όχι “έτσι μου τα έφερε η ζωή” και “αχ, τι θα μπορούσα να είχα κάνει”… Αυτό το θεωρώ πολύ λάθος. Τα παιδιά επιβαρύνονται με τα “αχ” της μαμάς. Ή τις θυσίες που έχει κάνει. Δημιουργούν μια κατάσταση τρομερά ενοχική στους άλλους. Πόσο μάλλον και για τον ίδιο τους τον εαυτό».

Σε όλο το δημοτικό, οδηγούσε την κόρη της καθημερινά στο σχολείο «για να λέμε τα νέα μας, να γελάμε, να έχουμε αυτή την επαφή». Γευματίζουν οι δυο τους τετ α τετ. Έχει οργανώσει μονοήμερα ταξίδια στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στο Λονδίνο μόνο και μόνο για να μη λείψει από κοντά της. Και φυσικά την παίρνει μαζί της στο γραφείο.

Εννοείται πως μαθαίνει και πιάνο. Ξεκίνησε και εκείνη σε ωδείο, έτσι ώστε να ακούει και τις μελωδίες από τις υπόλοιπες τάξεις…

Zeus and Dione

Anything is possible

Αφήνοντας λοιπόν χώρο στη ζωή της μόνο για τα ουσιώδη και μόνο για όσα της χαρίζουν ψυχική ολοκλήρωση, η Δήμητρα Κολοτούρα ανεβαίνει τη σκάλα της επιτυχίας.

Ο χρόνος, αυτό το πολύτιμο αγαθό, ανοίγει και τις πόρτες για τις ευκαιρίες…

Το καλοκαίρι του 2020 συνάντησε λοιπόν την Μίντι Πριγνό (Mindy Prugnaud) στο (υπέροχο) σπίτι της Ιλεάνας Μακρή στην Αθήνα. Πρόκειται για τη γυναίκα πίσω από το Netflix Shop και διάσημη buyer για διεθνείς οίκους και πολυκαταστήματα (Saks Fifth Avenue επιπέδου…).

Όταν σύστησαν τη Δήμητρα Κολοτούρα, ο άνδρας της Μίντι Ζαν Φιλίπ (Jean Philippe Prugnaud) θυμήθηκε ένα ζευγάρι γυαλιά Zeus and Dione που μόλις είχε αγοράσει. «You make amazing sunglasses I haven’t seen any», αναφώνησε αυθόρμητα εκείνος. Και τότε η Μίντι δήλωσε: «Μπορεί να έχω μια πολύ καλή ιδέα για εσάς». Εννοώντας τη Δήμητρα Κολοτούρα και την Ιλεάνα Μακρή, διεθνώς καταξιωμένη σχεδιάστρια κοσμημάτων. Θα το σκεφτώ περισσότερο και θα σας πω».

Λίγο καιρό αργότερα έφτασε η μεγάλη παραγγελία για τα περίφημα γυαλιά.

Αυτό οδήγησε και στο τηλεφώνημα της θρυλικής ενδυματολόγου και στιλίστριας Πατρίτσια Φιλντ (Sex and the City, Emily in Paris για όποιον χρειάζεται διευκρίνιση)…

Της έχει ήδη στείλει ρούχα. Όπως δήλωσε και προηγουμένως, «είμαστε προετοιμασμένοι για όλα».

Δεν πρόκειται όμως να δημοσιοποιήσει κανένα πλάνο προτού πάρει σάρκα και οστά. Σαν σύγχρονη Κασσάνδρα αφήνει απλώς να εννοηθεί ότι «Anything is possible».

Ποιος δεν πιστεύει ότι θα τα καταφέρει;

Zeus and Dione for Emily in Paris. Περισσότερα μοντέλα στο www.zeusndione.com