ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με δύο μεγάλους διαγωνισμούς συνολικής αξίας 5 δισ. ευρώ και ένα σημαντικό πρόγραμμα επιδότησης για επαγγελματικά οχήματα προωθεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας, όπως ανέφερε χθες ο Κώστας Αχ. Καραμανλής, στην τοποθέτησή του στο 5ο συνέδριο Ηλεκτροκίνησης.
Πρόκειται για τον μεγάλο διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού ύψους 4,7 δισ. ευρώ, τον διαγωνισμό για τα 770 πράσινα λεωφορεία, ύψους 383 εκατ. ευρώ, καθώς και την επιδότηση των οδηγών ταξί για αγορά αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η οποία θα τρέξει άμεσα σε συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Την επόμενη εβδομάδα, όπως ανακοινώθηκε χθες, θα δημοσιευθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση, ενώ η σχετική δράση θα χρηματοδοτηθεί με το ποσό των 40 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Εάν αναλογιστεί κανείς τα χρονοδιάγραμμα των παραπάνω διαγωνισμών, τότε έως το 2026 αναμένεται να έχει αλλάξει ριζικά η εικόνα των μεταφορών στη χώρα μας και να οδεύουμε προς την επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις πράσινες μετακινήσεις.
Αυτό αφορά τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τα συμβατικά οχήματα, οι οποίες εκτιμώνται διεθνώς περί το 1/3 της τελικής κατανάλωσης και το 35% όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, κατά 60% έως το 2050, ενώ επιδιώκεται και η χρήση αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.
Καραμανλής: «Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι προνόμιο των λίγων»
Ο Υπουργός Υποδομών επισήμανε ότι: «Πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία των Ελλήνων πως η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μία περιττή πολυτέλεια. Αν η ηλεκτροκίνηση ήταν για τους λίγους, αυτό πρέπει να αλλάξει. Μια μετάβαση πιο φιλική στο περιβάλλον και πιο οικονομική δεν μπορεί να είναι προνόμιο των λίγων».
Ταυτόχρονα, έδωσε και μερικά ενθαρρυντικά στοιχεία σχετικά με την πορεία των προσπαθειών της αύξησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη χώρα μας κατά τη διάρκεια της περασμένης διετίας. Καθώς τόνισε ότι το 2021 είχαν ταξινομηθεί στη χώρα μας 6.967 ηλεκτρικά οχήματα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόλις 480. Αυτό σημαίνει πως το ποσοστό αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων εκτινάχθηκε από το 0,4% στο 7% με αποτέλεσμα η Ελλάδα όχι απλά να ακολουθεί τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και να αποτελεί πρωτοπόρο στο εν λόγω εγχείρημα, καθώς καταγράφει το μεγαλύτερο ποσοστό μεταβολής στις αγορές.
Το λίφτινγκ στα γερασμένα ταξί
Ένα μεγάλο ζήτημα είναι ο γερασμένος στόλος των συμβατικών επαγγελματικών οχημάτων, ειδικά των ταξί που κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Προς τούτο έχει εκπονηθεί από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών το πρόγραμμα επιδότησης για «πράσινα ταξί» και αφορά στην αντικατάσταση των συμβατικών ταξί με αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η επιδότηση αυτή ανέρχεται στα 22.000 ευρώ για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενώ σε περίπτωση απόσυρσης οι δικαιούχοι θα λάβουν επιπλέον επιδότηση της τάξης των 2.500 ευρώ με το τελικό ποσό να διαμορφώνεται στα 22.500 ευρώ.
Το πρόγραμμα σε πρώτη φάση θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με τον αριθμό των δικαιούχων να ανέρχεται στους 2.000.
Εξάλλου, σύμφωνα με τον κλιματικό νόμο που θα ψηφιστεί σύντομα, όλα τα ταξί που θα κυκλοφορούν σε Αττική και Θεσσαλονίκη από την 1η Ιανουαρίου του 2025 θα πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Όσον αφορά την ανάπτυξη του δικτύου ηλεκτρικών φορτιστών, μετά από σχετική μελέτη καταλληλότητας έχουν επιλεγεί οι 35 πρώτες πιάτσες ταξί, όπου και θα εγκατασταθούν φορτιστές.
Ο διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ
Συνδυάζοντας την ανάγκη για αύξηση της ηλεκτροκίνησης, αλλά και την ανάδειξη της χώρας μας σε έναν κόμβο logistics στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην προκήρυξη ενός διαγωνισμού αξίας 4,7 δισ. ευρώ με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ.
Αυτός ο διαγωνισμός αφορά σε έξι «χρυσές» συμβάσεις, για τη διασύνδεση των λιμένων της Ελλάδας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και σήμερα θα μάθουμε επίσημα ποια είναι τα ενδιαφερόμενα σχήματα. Αδιαμφισβήτητα, το project έχει μαγνητίσει το ενδιαφέρον των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών Ομίλων, αλλά και διεθνών κολοσσών που δραστηριοποιούνται στα έργα σηματοδότησης.
Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr τα σχήματα που διεκδικούν τις εν λόγω συμβάσεις είναι η κοινοπραξία της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ με την Intrakat, η οποία θα συνεργαστεί με τη Siemens για τα έργα σηματοδότησης, η συμμαχία της Mytilineos με τον Όμιλο της Ελλάκτωρ, ενώ ο Όμιλος της ΑΒΑΞ θα δοκιμάσει μόνος του τις δικές του δυνάμεις προσεγγίζοντας την Alstom, όπως προκύπτει από την επιτυχημένη συνεργασία για το «χρυσό έργο» της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM) αλλά και την επικράτηση στον διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ για τη σηματοδότηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη.
Τα υπό δημοπράτηση έργα
Το πρώτο έργο ύψους 635,9 εκατ. ευρώ αφορά την κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Πάτρα στο Τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών ολοκληρώνοντας με αυτό τον τρόπο τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας-Πάτρας.
Στην Αττική θα δημοπρατηθούν δύο συνδέσεις λιμανιών με τους σιδηρόδρομους, οι οποίες και εντάσσονται στο πλάνο της επέκτασης του Προαστιακού.
Με την πρώτη, συνολικού προϋπολογισμού 543,4 εκατ. ευρώ, θα συνδεθεί μέσω νέας προαστιακής γραμμής το τμήμα από τον Κόμβο Κορωπίου έως το λιμάνι του Λαυρίου.
Η δεύτερη είναι το project της κατασκευής μιας επιπλέον προαστιακής γραμμής που θα ενώνει τη Ραφήνα με το λιμάνι της. Με το κόστος του έργου να εκτιμάται στα 430,9 εκατ. ευρώ.
Από τη Βόρεια Ελλάδα θα εισέλθουν στη διαγωνιστική διαδικασία του ΕΡΓΟΣΕ τρεις λιμένες. Καθώς θα διασυνδεθεί η Θεσσαλονίκη με την Ξάνθη (Τοξότες) έναντι εκτιμώμενου τιμήματος 2,3 δις. ευρώ.
Ακολουθεί η σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και η κατασκευή προαστιακής γραμμής στη Συμπρωτεύουσα συνολικού προϋπολογισμού 77,1 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο υπό δημοπράτηση έργο, αλλά άκρως σημαντικό για τη διασύνδεση της χώρας μας με τη Βουλγαρία (εφόσον υπάρξουν οι αντίστοιχες υποδομές εκ μέρους του γειτονικού κράτους), είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή αξίας 1,45 δισ. ευρώ μέσω της οποίας θα εγκατασταθεί σύστημα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.
Τα πράσινα λεωφορεία
Ένας ακόμα διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών, ο οποίος εξυπηρετεί το διττό στόχο για μείωση των εκπομπών ρύπων στις δημόσιες μεταφορές, αλλά και την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αφορά στο project για την απόκτηση 700 πράσινων λεωφορείων. Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής επισήμανε πως πρόκειται για ένα τμήμα του συνολικού πλάνου για την απόκτηση 1300 νέων λεωφορείων.
Μέσω του παραπάνω διαγωνισμού αξίας 383 εκατ. ευρώ αναμένεται να φτάσουν στη χώρα μας μέχρι το 2026 350 αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία, 120 υβριδικά, ενώ τα υπόλοιπα 300 θα χρησιμοποιούν CNG.
Πρόκειται για ένα διαγωνισμό, ο οποίος, όπως έχει διαρρεύσει, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων αυτκινητοβιομηχανιών της Κεντρικής και της Δυτικής Ευρώπης, καθώς και της Κίνας. Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr οι ενδιαφερόμενοι για τον διαγωνισμό που θα «σπάσει» σε πέντε υπό-έργα είναι η σουηδική Volvo ΑΒ που συνεργάζεται στην Ελλάδα με τον όμιλο Σαρακάκη, η Μercedes-Benz, η Πολωνική Solaris, η Heuliez Bus (γαλλική θυγατρική της IVECO) και οι κινεζικές Yutong Bus και Build Your Dreams (BYD).
Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός τελεί υπό διαγωνιστική διαδικασία και ως ημερομηνία αποσφράγισης των προσφορών, όπου και θα προκύψουν οι επίδοξοι μνηστήρες, έχει οριστεί η 3η Μαρτίου.
Τα πέντε υποέργα για τα πράσινα λεωφορεία
Πρώτο τμήμα
Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12m, κατηγορίας EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 31 εκατομμύρια ευρώ προς ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος) και η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 45 μήνες.
Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να προμηθευτεί επιπλέον 20 οχήματα και στην περίπτωση αυτή το τελικό κόστος του έργου εκτιμάται στα 37,2 εκατομμύρια ευρώ.
Δεύτερο τμήμα
Το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 59 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).
Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.
Τρίτο τμήμα
Το τρίτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18m, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI», και η αξία του ανέρχεται στα 43 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).
Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.
Τέταρτο τμήμα
Το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ, και η αξία του ανέρχεται στα 45,3 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).
Πέμπτο τμήμα
Το τελευταίο τμήμα αφορά στην προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ και η αξία του ανέρχεται στα 124,6 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος).
Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες και δίνεται η δυνατότητα παράτασης της ισχύος της σύμβασης.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ανδρουλάκης: «Αναλαμβάνουμε πρωτοβουλία για τις εξοντωτικές αυξήσεις στα ασφάλιστρα των συμβολαίων υγείας»
- ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Στο 84,78% το ποσοστό της Masdar
- OceanPal (Σεμίραμις Παληού): Αύξηση εσόδων και ζημιών
- Ίδρυμα Λασκαρίδη: Προκήρυξη δύο υποτροφιών για επισκέπτες ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ