Σκηνοθέτης
Κοντεύουν να συμπληρωθούν σαράντα χρόνια από την δημιουργία του θεάτρου Άττις, της σφικτά δεμένης ομάδας του Θεόδωρου Τερζόπουλου, που έγινε το όχημα για τη διαμόρφωση μιας νέας μεθόδου διδασκαλίας. Η οποία διδάσκεται σήμερα σε πολλές θεατρικές ακαδημίες του κόσμου, χαράσσοντας –μεταξύ άλλων– έναν νέο δρόμο στην κατανόηση και την ερμηνεία του αρχαίου δράματος.
Απόγειο της οποίας υπήρξε το καλοκαίρι του 2024 η αναμέτρηση του μεγάλου Έλληνα σκηνοθέτη με την «Ορέστεια», την τριλογία του Αισχύλου, θεμελιωτή και κορυφαίου εκπροσώπου της τραγωδίας. Σε μία ενιαία παράσταση, διάρκειας πέραν των τριών ωρών, που καθήλωσε το κοινό της Επιδαύρου, συνιστώντας πλέον ορόσημο στην απόδοση του αρχαίου δράματος.
«Ο μύθος της “Ορέστειας” είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το απίθανο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους, που δεν μπορούν να δαμαστούν», όπως έχει πει ο Θεόδωρος Τερζόπουλος. Έχει αφιερώσει την ζωή του όσο λίγοι στην αρχαία τραγωδία.
Με τον ίδιο να προσθέτει: «Εμείς θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα “περί τίνος πρόκειται”, ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου».
Βασιζόμενος στην αρχή ότι «Το θέατρο είναι άσκηση», η μέθοδος εργασίας του με τους ηθοποιούς στοχεύει στην απελευθέρωση της ενέργειάς τους. Αφού όπως θεωρεί ο ίδιος: «Στο κέντρο της κρίσης των δημοκρατικών αξιών, των πολιτικών αρχών και του πολιτισμού βρίσκεται το σώμα μας, το οποίο πρέπει να είναι ενεργό και ενεργητικό. Στη μέθοδο ενεργοποιώ το σώμα ως δυναμικό όπλο αντίστασης σε σχέση με αυτό που συμβαίνει γύρω του».
Καταξιωμένος σήμερα μεταξύ των μεγάλων δημιουργών του πλανήτη στον χώρο του θεάτρου, ο Θεόδωρος Τερζόπουλος είναι βραβευμένος σε όλο τον κόσμο – η λίστα των βραβείων του σε Ανατολή και Δύση είναι τεράστια. Έχει δώσει, μόνο στο εξωτερικό, στα σημαντικότερα διεθνή φεστιβάλ και θέατρα πάνω από 2.100 παραστάσεις.
«Στο θέατρο του Τερζόπουλου ο μύθος δεν είναι παραμύθι αλλά συμπυκνωμένη εμπειρία. Η διαδικασία της πρόβας δεν είναι εκτέλεση μιας δραματουργικής θεώρησης αλλά μια περιπέτεια σ’ ένα ταξίδι στο τοπίο της μνήμης, μια αναζήτηση των χαμένων κλειδιών της ενότητας του σώματος με τον λόγο, της λέξης ως φυσικής οντότητας». Αυτά είχε γράψει γι’ αυτόν ο μεγάλος Γερμανός θεατράνθρωπος και μέντοράς του, Χάινερ Μύλλερ.