Lighting Designer
Την έχασαν η φιλολογία και ο κλασικός χορός, αλλά την κέρδισε το φως.
Άλλωστε για την Ελευθερία Ντεκώ «το φως είναι ζωή, είναι έμπνευση. Είναι ένας φίλος με τον οποίο συνομιλώ συνέχεια».
Μια τέτοιου είδους «συνομιλία» είχε η πρωτοποριακή και διεθνώς αναγνωρισμένη Ελευθερία Ντεκώ τον περασμένο Σεπτέμβριο, επ’ ευκαιρία της φωταγώγησης του εμβληματικού ναού του Ποσειδώνα, στο Σούνιο. Έργο με το οποίο κατάφερε να αποδείξει, για μια ακόμη φορά, πως ο σχεδιασμός φωτισμού είναι τέχνη και όχι τεχνική. Με την εικόνα να μεταδίδεται σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς πολλά μουσεία, πανεπιστήμια, πολιτιστικά κέντρα και διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία μετέδωσαν ζωντανά την εκδήλωση.
Η μελέτη για το Ιερό και τον ναό του Ποσειδώνα –που έτυχε ομόφωνα της θετικής γνώμης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου– είχε στόχο να αναδείξει και να τονίσει, με τη χρήση τεχνολογίας φιλικής προς το περιβάλλον, την τρίτη διάσταση του βάθους και του ανάγλυφου. Τόσο στο σύνολο όσο και στα επιμέρους αρχιτεκτονικά στοιχεία του μνημείου.
Η φωταγώγηση που έγινε από την Ελευθερία Ντεκώ συνιστά μια μοναδική σύζευξη αρχαίας κληρονομιάς και σύγχρονης τέχνης. Έργο που ολοκληρώθηκε με τη χορηγική συνεισφορά της Metlen του Ευάγγελου Μυτιληναίου.
Συνολικά 38 νέα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED τοποθετήθηκαν με μαεστρία βόρεια και νότια του ναού, αλλά και κατά μήκος του περιβόλου του Ιερού και της εσωτερικής όψης του τείχους που το ορίζει. Όπου αξιοποιήθηκε αριστοτεχνικά ακόμη και η θερμοκρασία του φωτός, ώστε με τη διαφοροποίηση ψυχρού-θερμού να τονίζονται ο όγκος και το ανάγλυφο.
Γεννημένη στην Αθήνα, με καταγωγή από την Τήνο, η Ελευθερία Ντεκώ σπούδασε φιλολογία και κλασικό χορό. Στη συνέχεια, πήγε με υποτροφία στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης για να ολοκληρώσει τις σπουδές χορού, αλλά εκεί το… lighting design μπήκε στη ζωή της. Σχεδόν από τύχη, σαν ένα μάθημα επιλογής.
Από το 1992, όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, έχει φωτίσει περισσότερες από 600 παραστάσεις για θέατρο, μουσική, χορό, όπερα, εικαστικές εγκαταστάσεις. Ενώ από τις πιο σημαντικές στιγμές της καριέρας της υπήρξε η συμμετοχή της στις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνα 2004, ως διευθύντρια και σχεδιάστρια φωτισμού.
Έχει επίσης «υπογράψει» τον φωτισμό της Ακρόπολης. Καθώς και πολλά έργα αρχιτεκτονικού φωτισμού, που αναδεικνύει τις όψεις κτιρίων, αλλά και εμπορικούς, δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους.
Η δουλειά της έχει τιμηθεί με σημαντικά διεθνή βραβεία και διακρίσεις. Επίσης έχει διδάξει σχεδιασμό φωτισμού στη Νέα Υόρκη και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.