ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ
Υπουργός Πολιτισμού
«Ο πολιτισμός είναι άμεσα συνυφασμένος με την ανάπτυξη», λέει συχνά η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, κι έχει αποδείξεις γι’ αυτό. Τα 21.000 μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι, που είναι διασπαρμένα σε όλη την Ελλάδα συνιστούν ένα πολιτιστικό απόθεμα, το οποίο μπορεί να αποτελέσει σπουδαίο εργαλείο και για την οικονομική εξέλιξη κάθε περιοχής.
Μια διαπίστωση, που για την ίδια, κάθε άλλο παρά έχει μείνει στη θεωρία, καθώς ειδικά το 2022 -που η χώρα βγήκε από τους περιορισμούς της πανδημίας- μετατράπηκε σε έργα, προϋπολογισμού μεγαλύτερου του 1 δισ. ευρώ. Αρκεί να αναφερθεί ότι μέσω του ΕΣΠΑ υλοποιούνται 399 έργα, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης 114, ενώ ένα ακόμη πρόγραμμα 188 έργων σε όλη την επικράτεια αφορά σε προγραμματικές συμβάσεις είτε ως συμμετοχή σε έργα τρίτων.
«Ο πολιτισμός έχει ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική, χρησιμοποιεί πόρους με τους οποίους παράγει προϊόντα και υπηρεσίες, δημιουργεί εισόδημα και θέσεις εργασίας, προσελκύει και προκαλεί επενδύσεις», τονίζει η ίδια.
Είναι γεγονός ότι για την υπουργό Πολιτισμού οι αριθμοί ως αδιάσειστα στοιχεία είναι πάντα μία προσφιλής επισήμανση, στην περίπτωσή της όμως, αποδεικνύουν πολύ περισσότερα. Την αδιαμφισβήτητη ικανότητά της στην διαχείριση μεγάλων έργων πολιτισμού και παράλληλα την αγωνία της, προκειμένου να μην χαθεί ούτε ένα ευρώ από τα ευρωπαϊκά κονδύλια.
Στο πλαίσιο αυτό, η αξιοποίηση του πρώην βασιλικού κτήματος Τατοΐου έχει έναν εφικτό ορίζοντα ολοκλήρωσης, το 2025, καθώς οι εργασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη ενώ είναι εξασφαλισμένοι και οι πόροι. Με την επίσκεψή της άλλωστε στο Dumfries House, ίδρυμα του βασιλιά Κάρολου στη Σκωτία, αντλήθηκαν τεχνογνωσία και πρακτικές που μπορεί να είναι χρήσιμες και για την ανάδειξη του ελληνικού κτήματος.
Ένα άλλο είδος ανάπτυξης, του υποθαλάσσιου αρχαιολογικού τουρισμού βρήκε υλοποίηση στον Παγασητικό με την απόδοση ναυαγίων για την προσέλκυση επισκεπτών.
Ακόμη, ο ταχύς πλέον ρυθμός των εργασιών στο σταθμό «Βενιζέλου» του μετρό Θεσσαλονίκης με την επιλογή της καταλληλότερης λύσης για την διαχείριση των αρχαιοτήτων, που έχουν αποκαλυφθεί στο σημείο, πιστώνεται σε μεγάλο βαθμό στην ίδια. Καθώς μετά την κωλυσιεργία ετών, άνοιξε ο δρόμος για την ολοκλήρωση.
Στον νομοθετικό τομέα, η ψήφιση του νόμου για την προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων έδωσε λύση στο διαρκές αίτημα δημιουργών και χρηστών για διαφάνεια.
Πέραν τούτων, η Λίνα Μενδώνη ζήτησε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, με την ομιλία της στο Παγκόσμιο Συνέδριο της UNESCO στο Μεξικό, τον περασμένο Σεπτέμβριο. Στη γραμμή που έχει χαράξει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Μία πρώτη, έστω μικρή, επανένωση παρθενώνειων Γλυπτών -ενός τμήματος της ζωφόρου- που συντελέστηκε τον περσινό Ιούνιο στο Μουσείο της Ακρόπολης, ανοίγει το δρόμο. Ενώ ο επαναπατρισμός κυκλαδικών αρχαιοτήτων από τη συλλογή του Αμερικανού συλλέκτη Λέοναρντ Στερν συνιστά σαφή επιτυχία της υπουργού Πολιτισμού, που δηλώνει ότι «η πολιτική μας είναι να επιστρέφουν στην Ελλάδα όλα τα αρχαία αντικείμενα που μας ανήκουν».