ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ
Εφοπλιστής
Επιχειρηματικό θωρηκτό. Με τεράστιο επενδυτικό εκτόπισμα και διεθνοποιημένη εμβέλεια. Κάπως έτσι διαμορφώνεται παραστατικά η εικόνα των πολύπλευρων δραστηριοτήτων του Βαγγέλη Μαρινάκη.
Ιδρυτής και Πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp συγκαταλέγεται στους κορυφαίους εφοπλιστές στον κόσμο. Μάλιστα στην περσινή λίστα των Lloyd’s ανέβηκε στην 22η θέση, ανάμεσα στα 100 πιο επιδραστικά πρόσωπα της ναυτιλιακής βιομηχανίας διεθνώς.
Παράλληλα με την ποντοπόρο ναυτιλία, έχει σημαίνουσα θέση και στο εγχώριο σκηνικό των media, αλλά και συμμετοχή στη «βαριά βιομηχανία» του ποδοσφαίρου, ως ιδιοκτήτης του Ολυμπιακού και της βρετανικής Νότιγχαμ Φόρεστ. Ενώ αποκτά και την πορτογαλική Ρίο Άβε.
Διαθέτει ακόμη μια «συστάδα» επενδυτικών συμμετοχών, σε εισηγμένες και μη εισηγμένες επιχειρήσεις, ενώ αναπτύσσει δραστηριότητα στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου και των ακινήτων.
Είναι ακόμη βασικός μέτοχος της εδώ και 16 χρόνια εισηγμένης στην αμερικανική αγορά ναυτιλιακής Capital Product Partners. Στην οποία πρόσφατα πούλησε το 18% από τη συμμετοχή του.
Η ναυτιλιακή τον περασμένο Νοέμβριο προχώρησε σε μια συμφωνία-σταθμό, για την απόκτηση 11 νεότευκτων πλοίων μεταφοράς LNG (από την Capital Maritime και την Capital GP) έναντι 3,13 δισ. δολαρίων. Γίνεται έτσι η μεγαλύτερη ιδιοκτήτρια πλοίων μεταφοράς ενέργειας στο αμερικανικό χρηματιστήριο, καθώς και μία από τις πέντε μεγαλύτερες ναυτιλιακές, με την επιχειρηματική της αξία (enterprise value) να ανέρχεται σε 5,8 δισ. δολάρια. Μετονομαζόμενη σε Capital New Energy Carriers.
Για τον ναυτιλιακό Όμιλο Μαρινάκη, ιστορικό ορόσημο στη διάρκεια της περσινής χρονιάς αποτέλεσε και η πρωτοποριακή παραγγελία των δύο μεγαλύτερων στον κόσμο, καινοτόμων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα. Συνολικού κόστους 150 εκατ. δολαρίων και παραδοτέων στο διάστημα των ετών 2025-2026. Κίνηση που αντικατοπτρίζει τη βούληση του Ομίλου της Capital να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην απανθρακοποίηση του περιβάλλοντος. Αλλά και να αναλάβει ηγετική θέση σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά.
Τα τελευταία χρόνια, ο ναυτιλιακός Όμιλος Μαρινάκη βρίσκεται «σε μια σιωπηλή, αλλά δυναμική πράσινη επανάσταση», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται. Καθώς έχουν κατασκευαστεί ή τελούν υπό κατασκευή 57 νεότευκτα πλοία που κοστίζουν σχεδόν 6,5 δισ. δολάρια και οι ημερομηνίες παράδοσής τους ξεκίνησαν από το 2020 και θα ολοκληρωθούν έως το 2027.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα νεόδμησης που έχουν ξεκινήσει από μία μόνο εταιρεία, που «κτίζει» μεθοδικά έναν σύγχρονο στόλο ενεργειακής μετάβασης.
Σήμερα και συμπεριλαμβανομένων των νεότευκτων, η Capital Group διαχειρίζεται έναν στόλο 108 πλοίων. Απαρτιζόμενο από δεξαμενόπλοια, καθώς και μεταφοράς ξηρού φορτίου, υγροποιημένου φυσικού αερίου, υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα, υγραερίου/αμμωνίας και εμπορευματοκιβωτίων.
O υπό διαχείριση στόλος περιλαμβάνει τα πλοία της εισηγμένης Capital Product Partners.
Με αστείρευτα αποθέματα ενεργητικότητας, οξυδερκής, γρήγορος στις αποφάσεις του, αλλά και με εκρηκτικό ταπεραμέντο στις αντιδράσεις του, ο Βαγγέλης Μαρινάκης είναι αναμφίβολα εξόχως επιδραστικός.
Εκτός όμως από τις επιχειρήσεις, ο Βαγγέλης Μαρινάκης υποστηρίζει έμπρακτα ένα ευρύ φάσμα φιλανθρωπικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα και διεθνώς. Όπως είναι η Unicef, η «Έδρα Μιλτιάδη Μαρινάκη για τη Νεοελληνική Γλώσσα και τον Πολιτισμό» στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο και το Μουσείο Καζαντζάκη στην Κρήτη.