Υπουργός Πολιτισμού

«Και αρχαία και μετρό». Αυτή ήταν η βέλτιστη επιλογή που είχε υιοθετήσει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στα χρόνια της κατασκευής του μεγάλου έργου της Θεσσαλονίκης, αντικρούοντας με σθένος, αντιδράσεις, διαμαρτυρίες και πολεμική.

Στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου το μετρό της συμπρωτεύουσας ήταν γεγονός, ο μεγάλος και δύσκολος στόχος είχε επιτευχθεί. Και συνάμα η πόλη του Κάσσανδρου έχει αποκτήσει έκτοτε έναν αρχαιολογικό χώρο 1.300 τετραγωνικών μέτρων. Αναδεικνύοντας τον σταθμό Βενιζέλου ως εμβληματικό τοπόσημο, μοναδικό στον κόσμο. Αν και σε έργα αυτού του μεγέθους η επιβράβευση ανήκει σε πολλούς, δικαιωματικά ωστόσο, και προκειμένου για τον κομβικό ρόλο του συγκεκριμένου σταθμού στην ολοκλήρωση των εργασιών του μετρό, τα εύσημα αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στην ίδια.

Γιατί χάρη στον δικό της αγώνα, την ασίγαστη επιμονή και την ακατάπαυστη δουλειά ήρθε, ανάμεσα σε πλήθος εμποδίων –προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αρνητικές καμπάνιες, προσωπικές επιθέσεις, παραπληροφόρηση– το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.

«Το έργο ήταν εξαιρετικά σύνθετο και δύσκολο τεχνικά, αλλά και εντελώς καινοτόμο σε παγκόσμια κλίμακα, με αρχές της επιστήμης και της δεοντολογίας να εφαρμόζονται για πρώτη φορά», όπως επισημαίνει σήμερα η ίδια.

Κι όμως, οι καθυστερήσεις και ο κίνδυνος ακύρωσης του έργου καιροφυλακτούσαν επί μακρόν. Έχοντας ζήσει από κοντά την περιπέτεια του μετρό της Θεσσαλονίκης, από την εποχή ακόμη που ως γενική γραμματέας στο Υπουργείο Πολιτισμού είχε στην ευθύνη της το αρχαιολογικό έργο των ανασκαφών, χρειάστηκε συχνά να πάρει άμεσες και δύσκολες αποφάσεις, οι οποίες τελικώς την δικαίωσαν.

Η απόσπαση των ευρημάτων ώσπου να κατασκευαστεί ο σταθμός και η επανατοποθέτησή τους αποδείχθηκε περίτρανα ως η μόνη ενδεδειγμένη λύση, παρά τη φανατική κριτική και τα αντιπολιτευτικά πυρά. «Επανατοποθετήθηκαν με υποδειγματικό τρόπο και είμαι περήφανη, που πήραμε όλοι το ρίσκο» δηλώνει απλώς η υπουργός Πολιτισμού.

Ένας άθλος που θα ολοκληρωθεί με την παράδοση δύο μουσείων για τις χιλιάδες ευρημάτων του μετρό, στο Στρατόπεδο Παύλου Μελά και στον σταθμό Σιντριβάνι.

Παράλληλα με τον τεράστιο αριθμό έργων πολιτισμού, που εκτελούνται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, είτε με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης είτε εθνικούς. Μεταξύ αυτών, η αποκατάσταση των κτιρίων-μνημείων του ιστορικού πυρήνα του Τατοΐου, που το 2024 σημείωσε μεγάλη εξέλιξη.

Αλλά και μία νομοθετική πρόταση για την ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, αίτημα δεκαετιών του καλλιτεχνικού κόσμου, που βρίσκει τώρα ικανοποίηση.

Άλλωστε, για την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, «κάθε μεγάλο κοινωφελές έργο στην υπηρεσία του πολίτη είναι δικαίωση και των πολιτικών και της πολιτικής».