ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ
Υπουργός Πολιτισμού
Ουσιαστικός προγραμματισμός, συγκεκριμένοι στόχοι, αναγνωρισμένη αποτελεσματικότητα και γρήγορα αντανακλαστικά στις απαιτήσεις της κοινωνίας και των καιρών.
Με αυτά τα «όπλα» και διανύοντας την δεύτερη τετραετία της στο υπουργείο Πολιτισμού, η Λίνα Μενδώνη είχε πέρσι μία χρονιά εξαιρετικά παραγωγική. Για την ίδια και κατά συνέπεια για τον πολιτισμό στη χώρα, σε όλα τα επίπεδα.
Εργασιομανής άλλωστε, όπως όλοι γνωρίζουν, απαιτητική σε χρονοδιαγράμματα και προθεσμίες, διακρίνεται και για την επιμονή της στην ολοκλήρωση σχεδίων, προγραμμάτων και, βεβαίως, των πάσης φύσεως έργων, που εκτελούνται από το υπουργείο Πολιτισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, ο πολιτισμός σε συνάρτηση με την κοινωνία και τον άνθρωπο, καθώς και η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, θα μπορούσαν να είναι η προμετωπίδα των στοχευμένων ενεργειών της, αν δεν υπήρχαν και άλλοι, σπουδαίοι τομείς, όπου πραγματικά έγιναν άλματα. Όπως η πολύπλευρα σημαντική συμμετοχή του υπουργείου Πολιτισμού στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Άτομα με Αναπηρία. Μια συμμετοχή η οποία περιλαμβάνει δράσεις και έργα, που καθιστούν προσβάσιμους σε όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες, αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία, μουσεία και πολιτιστικές υποδομές σε κάθε γωνιά της χώρας.
Επιπρόσθετα, η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας – Κάρτα Πολιτισμού παρέχει τη δυνατότητα άμεσης και δωρεάν εισόδου, χωρίς την έκδοση εισιτηρίου.
Πέραν τούτων, στοχευμένες πρωτοβουλίες υπήρξαν και για τη θωράκιση των μνημείων απέναντι στα φαινόμενα της κλιματικής κρίσης, τη μεγάλη πρόκληση της εποχής.
Με προληπτικά και κατασταλτικά μέτρα προστασίας από τις πυρκαγιές για περισσότερους από τριάντα αρχαιολογικούς χώρους, επιλεγμένους με βάση την επικινδυνότητα αλλά και την υψηλή τους επισκεψιμότητα. Ενώ σε ό,τι αφορά στην κατηγορία των υποδομών, έχοντας βάλει σε ύψιστη προτεραιότητα την αποκατάσταση των κτιρίων-μνημείων του ιστορικού πυρήνα του Τατοΐου, η Λίνα Μενδώνη παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τα έργα, των οποίων η εξέλιξη το 2023 ήταν θεαματική.
Ο προγραμματισμός της ολοκλήρωσής τους το 2025 κρίνεται εφικτός, με την υπουργό Πολιτισμού να τονίζει τη σημασία «της δημιουργίας ενός σημαντικού πόλου πολιτισμού, αναψυχής και ανάπτυξης για την περιοχή και ευρύτερα την Αττική, σύμφωνα με τον συνολικό σχεδιασμό της κυβέρνησης».
Παράλληλα, μια σειρά από νέα μουσεία σε όλη τη χώρα -ή και η αναβάθμιση υπαρχόντων- για την προβολή του πολιτιστικού αποθέματος κάθε περιοχής συνιστά ένα ακόμα στοίχημα. Το οποίο κερδίζεται με σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση «κάθε νομός και ένα μουσείο».
Μουσείο, όμως, ήδη υπάρχει κάτω από την Ακρόπολη για την υποδοχή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Και ο αγώνας που δόθηκε, και μέσα στο 2023, για την επιστροφή τους ήταν δυναμικός, με απήχηση παγκόσμια.
«Ο Παρθενώνας είναι σήμερα χάσκον και ακρωτηριασμένο μνημείο, που απαιτεί την επανένωση των αρχιτεκτονικών Γλυπτών του», τονίζει με έμφαση η Λίνα Μενδώνη.