ΜΑΡΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗ
Την αποκαλούν πριγκίπισσα των θαλασσών. Και τούτο γιατί η Μαρία Αγγελικούση, το μοναχοπαίδι του εμβληματικού Γιάννη Αγγελικούση (που έφυγε απ’ τη ζωή τον περσινό Απρίλιο) έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου την επιτελική διαχείριση του ναυτιλιακού κολοσσού της Angelicoussis Shipping Group. Στον οποίο ανήκουν 154 πλοία, με γιγαντιαία συνολική χωρητικότητα 24.822.873 dwt. Τη μεγαλύτερη από κάθε άλλη ναυτιλιακή εταιρεία ελληνικών συμφερόντων.
Στην πρόσφατα δημοσιοποιημένη λίστα των LIoyd’s με τους 100 ισχυρότερους οικονομικούς παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας, που επηρεάζουν τις αποφάσεις για το μέλλον της, η Μαρία Αγγελικούση βρίσκεται στην 9η θέση. Και πρώτη ανάμεσα στους Έλληνες εφοπλιστές.
Τρίτης γενιάς καραβοκύρισσα, εγγονή του Αντώνη Αγγελικούση, που την περίοδο της Κατοχής συμμετείχε στην απαγωγή του Γερμανού Στρατηγού Κράιπε στην Κρήτη, φέρει το όνομα της γιαγιάς της, Μαρίας (Παπαλιού).
Σπούδασε γιατρός στη Μεγάλη Βρετανία, άσκησε εκεί το επάγγελμά της επί οκτώ χρόνια, ενώ συμμετείχε και σε ανθρωπιστικού χαρακτήρα αποστολές στην Αφρική. Από το 2009 εντάχθηκε και αφοσιώθηκε στον οικογενειακό ναυτιλιακό όμιλο. Τον οποίο τώρα διευθύνει από το οικολογικών προδιαγραφών Μέγαρο των κεντρικών γραφείων, που καταλαμβάνει ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο στην Καλλιθέα (στο πλάι του Ωνασείου) και η αρχιτεκτονική του παραπέμπει σε πλώρη πλοίου.
Η Μαρία Αγγελικούση, αιτιολογώντας την απόφαση της να αναλάβει τα διοικητικά ηνία, ανέφερε ότι «η συναναστροφή μου ως γιατρού με πολύ κόσμο και η ικανότητα που αποκτάς στο να διαβάζεις τους ανθρώπους, είναι και αυτό κλειδί για την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία». Μιλώντας για τον πατέρα της υπογράμμισε τον θαυμασμό της γιατί όπως είπε: «Μου έμαθε να σκέφτομαι έξω από τα συνήθη πλαίσια, να είμαι ευφάνταστη. Με δίδαξε ότι για κάθε πρόβλημα υπάρχει πάντοτε λύση».
Δυναμική στις αποφάσεις της η Μαρία Αγγελικούση συνεχίζει από τη μια πλευρά τις επενδύσεις, ενώ από την άλλη προχωρά σε διοικητικές αναδιαρθρώσεις στον όμιλο.
Πρόσφατα, προσέλαβε και όρισε αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο του ομίλου τον Νορβηγό Σβάινουνγκ Στέλε, ο οποίος τα τελευταία χρόνια ήταν CEO στην εταιρεία Hoegh LNG Holdings, που δραστηριοποιείται στις πλωτές δεξαμενές αποθήκευσης LNG. Εξαιρετικά έμπειρο στέλεχος στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Επίσης, από τη θυγατρική του ομίλου (Maran Gas) απομακρύνεται ο επί σειράν ετών αντιπρόεδρος Ρίτσαρντ Γκίλμορ, ο οποίος ήταν ο άνθρωπος που ξεκίνησε τον στόλο των LNG. Οι διοικητικές αυτές αλλαγές έρχονται να πιστοποιήσουν τον απόλυτο έλεγχο που ασκεί η Μαρία Αγγελικούση, η οποία και διαχειρίζεται με τον δικό της τρόπο την πορεία του ναυτιλιακού ομίλου.
Μάλιστα τον περασμένο Οκτωβρίου προχώρησε σε συμφωνία με την Export-Import Bank της Νοτίου Κορέας για τη χρηματοδότηση του ομίλου, έτσι ώστε να προχωρήσει σε νέες παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων. Για τις υπογραφές ήρθε στην Αθήνα ο ίδιος ο πρόεδρος της τράπεζας.
Στα υπό ναυπήγηση πλοία περιλαμβάνονται επί του παρόντος 8 LNG και 5 τάνκερ. Ενώ είναι χαρακτηριστικό πώς σχεδόν όλα τα πλοία του ομίλου ταξιδεύουν με την ελληνική σημαία, έχοντας κατά το πλείστον ελληνικά πληρώματα.
Η Μαρία Αγγελικούση αν και δέχεται εισηγήσεις για την είσοδο του ομίλου στο αμερικανικό χρηματιστήριο, τις απορρίπτει. «Το να παραμείνουμε ως έχουμε είναι το καλύτερο για μας», λέει.
Εκτός όμως από τις μπίζνες, η Μαρία Αγγελικούση έχει και πλούσια φιλανθρωπική δράση. Μέσω του Ιδρύματος “Αντώνης και Ιωάννης Αγγελικούσης” συντηρεί άπορες οικογένειες, χρηματοδοτεί και εξοπλίζει νοσηλευτικές μονάδες, προσφέροντας επίσης στήριξη σε συλλόγους ΑμεΑ και ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.