Βασίλης Αποστολόπουλος: Να δώσουμε έξυπνα κίνητρα για όσους θέλουν να επιστρέψουν και να εργαστούν για την χώρα

Ο Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου Ιατρικού Αθηνών και Πρόεδρος της  Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ), Βασίλης Αποστολόπουλος συμμετέχει στην έρευνα του mononews και απαντά με ποιο τρόπο μπορούμε να ξαναχτίσουμε το brand name της χώρας αλλά και πώς μπορούμε να σπάσουμε τον κύκλο της απαισιοδοξίας και της απογοήτευσης. Όπως εξηγεί θα πρέπει “ να δοθούν έξυπνα κίνητρα σε όλους όσους θέλουν να επιστρέψουν για να αναλάβουν πρωτοβουλίες – να τους επιτραπεί να πιστέψουν στην προοπτική της χώρας και της οικονομίας. Για παράδειγμα, μπορεί να θεσπιστεί ένα φορολογικό πλαίσιο που να διευκολύνει την ανάπτυξη με σταθερούς «flat» ανώτατους συντελεστές για τον νέο παραγόμενο πλούτο – π.χ. της τάξεως του 10%, ενθαρρύνοντας εγχώριες και πολυεθνικές εταιρίες να αυξήσουν την παρουσία και τα δηλωθέντα εισοδήματα και κέρδη στην χώρα μας”.

Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξης:  

 Με ποιό τρόπο μπορούμε να ξαναχτίσουμε το Brand name Ελλάδα;

Το βέβαιο είναι ότι διαθέτουμε τόσο τα «υλικά» όσο και τη γνώση των απαραίτητων βημάτων για την ανοικοδόμηση του Brand μας. Αυτό που καλούμαστε να βρούμε, είναι την αποφασιστικότητα να βάλουμε μπρος τις μηχανές ατομικά, και συνολικά σαν κοινωνία, προκειμένου να γυρίσει σελίδα ο τόπος και να αναβαθμίσουμε την εικόνα μας διεθνώς .

Η πολυετής κρίση και η αναποτελεσματικότητα στη διαχείρισή της έχει πράγματι αποδυναμώσει το «Brand Greece». Φθορά έχει υποστεί για τον ίδιο λόγο και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι κρίσεις πρέπει να υπερβαίνονται με αποφασιστικότητα και τόλμη, όχι να χρονίζουν.

Ευρώπη και Ελλάδα χάνουν καθημερινά την αίγλη του «Brand» τους και τη λεγόμενη «soft power» επειδή δεν απαντούν σε θεμελιώδη ερωτήματα. Για να βγούμε από το αδιέξοδο πρέπει η Ευρώπη να βαθύνει τις δομές της, να ξεφύγει από την δογματική προσήλωση σε πολιτικές λιτότητας και εσωτερικής υποτίμησης και να κάνει ένα άλμα στην παραγωγικότητα, την καινοτομία, την δημιουργικότητα και την πρόοδο.

Στην Ελλάδα, είναι κρίσιμο να κλείσουν τάχιστα οι κύκλοι των ‘εξωτερικών διαπραγματεύσεων’, να δοθεί οριστικό τέλος στην αβεβαιότητα και την αστάθεια, να δοθεί το μήνυμα πως μπαίνει οριστικά ένα τέλος στην οικονομική ασφυξία και επιτήρηση, πως η χώρα στέκεται στα πόδια της και δεν ‘ταλαντεύεται’ ανάμεσα σε εσωτερικής κατανάλωσης συμβολισμούς και στην τήρηση των διεθνών της δεσμεύσεων και εσωτερικών υποχρεώσεων. Πρέπει να μπουν τα θεμέλια για μια χώρα που έχει αποφασίσει να ανακάμψει. Αυτή θα είναι και η αρχή της ανάκτησης του χαμένου «Brand power» μας.

Ταυτόχρονα πρέπει οι παραγωγικές δυνάμεις της χώρας μας να ανασυνταχθούν, να συσπειρωθούν και να προωθήσουν μια πολυεπίπεδη ανασυγκρότηση της επιχειρηματικότητας, στη βάση ενός νέου, βιώσιμου και εξωστρεφούς παραγωγικού μοντέλου. Εάν διασφαλιστεί ένα σταθερό πλαίσιο – πολιτικό, μακρο-οικονομικό, νομικό, φορολογικό, με σαφείς κανόνες που να ισχύουν για όλους – τότε πιστεύω πως θα δούμε μια τεράστια ανταπόκριση από την επιχειρηματική κοινότητα.

Θα μπορέσει επιτέλους να ξεφύγει ο Έλληνας επιχειρηματίας από τη λογική του «crisis management» και στρατηγικών επιβίωσης, και να περάσει, με τη βοήθεια ενός σταθεροποιημένου και ανασυνταγμένου χρηματοπιστωτικού συστήματος, σε νέες επενδύσεις και εταιρική ανάπτυξη, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και πρόσθετο πλούτο για την κοινωνία και, συνολικά, τον τόπο.

Είναι προφανές ότι μια ευημερούσα κοινωνία, σε μια ασφαλή και σταθερή χώρα, με διεθνείς επιχειρηματίες που διαπρέπουν και κρατάνε ψηλά την ελληνική σημαία στον παγκόσμιο χάρτη εκπέμπει άλλη αίγλη και αύρα από μια χώρα και κοινωνία που δοκιμάζεται. Αλλιώς την αντιμετωπίζουν οι αγορές, οι επενδυτές, τα άλλα κράτη και οι πολίτες που την επισκέπτονται.

Παράλληλα, είναι σημαντικό να ξεφύγουμε από τα διαχρονικά κλισέ, ή μάλλον, καλύτερα, να τα αξιοποιήσουμε στην πράξη. Για παράδειγμα, δεν αρκεί να λέμε ότι έχουμε το καλύτερο ελαιόλαδο, ή την μοναδικότερη χώρα, τα ωραιότερα νησιά, τα καλύτερα μυαλά ή ασύγκριτο ιστορικό πλούτο. Πρέπει να αναδεικνύουμε τα πλεονεκτήματά μας στρατηγικά και να τα κεφαλαιοποιούμε στην πράξη.

Να τα καλλιεργούμε και τα εξελίσσουμε. Είναι κρίσιμο να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τις πλέον καινοτόμες μεθόδους στην καλλιέργεια, δίδοντας έμφαση στο τελικό προϊόν – διότι αυτό διασφαλίζει υψηλή προστιθέμενη αξία.

Να κατακλύσουμε τον κόσμο με κορυφαία ελληνικά προϊόντα, μεγιστοποιώντας τις εξαγωγές μας και υποκαθιστώντας τις εισαγωγές, να αυξήσουμε την ανταγωνιστικότητά μας μέσα από συνέργειες και οικονομίες κλίμακος, να ενώσουμε δυνάμεις για να «σπάσουμε» φράγματα.

Όσον αφορά τα νησιά και τις ομορφιές της χώρας μας, πρέπει και αυτά να τα αναδεικνύουμε σωστά, να τα γνωρίζουμε με έξυπνο τρόπο στους ταξιδευτές, να προσφέρουμε κορυφαίας ποιότητας υπηρεσίες και εμπειρία, βελτιώνοντας παράλληλα τη διασύνδεσή των νησιών, αλλά και της ηπειρωτικής Ελλάδας, με σύγχρονες υποδομές – δρόμους, τρένα και, συνολικά, συγκοινωνίες.

Ταυτόχρονα, πρέπει να εντοπίζουμε τομείς όπου απολαμβάνουμε συγκριτικά πλεονεκτήματα και να τους γεφυρώνουμε με άλλους ισχυρούς τομείς, προσφερόμενες υπηρεσίες και προϊόντα. Έχουμε για παράδειγμα κορυφαία μυαλά και ανταγωνιστικές δομές και τιμές στην υγεία, με ένα μεγάλο εύρος προσφερόμενων υπηρεσιών όπου οι γιατροί μας κατέχουν σπάνια εξειδίκευση.

Οφείλουμε λοιπόν να βρούμε τρόπους να συνδυάσουμε αυτά τα πλεονεκτήματα με τον Τουρισμό. Ο Ιατρικός Τουρισμός, ο «Cosmetic & Beauty», Ιαματικός και ο «Wellness & Fitness» τουρισμός μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά τις ροές και την επισκεψιμότητα στη χώρα μας επεκτείνοντας τις παροχές στη διάρκεια όλου του έτους.

Παράλληλα, η χώρα διαθέτει ικανότατο διδακτικό προσωπικό, σε όλες τις κλίμακες και τις βαθμίδες. Οφείλουμε να εξάγουμε παιδεία. Να μην έχουμε μόνο «brain drain» αλλά να χτίζουμε γέφυρες με νέα παιδιά από το εξωτερικό που θα σπουδάσουν, μεταξύ άλλων, μαθηματικά, αρχιτεκτονική, αρχαιολογία, ιστορία, ιατρική, ναυτιλία, λογοτεχνία και φιλοσοφία σε ένα τόπο που έχει συμβάλει καθοριστικά στην εξέλιξη των πολύ σημαντικών αυτών κλάδων και επιστημών.

Έτσι θα κερδίσουμε «πρέσβεις» από όλο τον κόσμο που με τις οικογένειές τους θα επισκέπτονται επαναληπτικά την Ελλάδα που θα είναι πλέον βιωματικό κτήμα τους και κομμάτι τις θεμελίωσης των επαγγελματικών τους γνώσεων.

Μόλις αρχίσουμε να πετυχαίνουμε όλα τα παραπάνω, θα ξεκλειδωθούν νέες επενδύσεις, εγχώριες και διεθνείς, και η ανάκαμψη θα συνοδευτεί ταχύτατα από την ανάκτηση της αίγλης του «Brand Name» μας.

Ποιοι είναι αυτοί που πρέπει να πρωταγωνιστήσουν στη μάχη για να πάρει η Ελλάδα τη θέση που της αξίζει στο Ευρωπαϊκό στερέωμα;

Είναι ένας αγώνας εθνικός, που όμως ξεκινάει με τον καθένα από εμάς ατομικά. Πρέπει να ξέρουμε τι ζητάμε από το πολιτικό σύστημα, τι χρειάζεται η οικονομία για να σταθεροποιηθεί και να ενισχυθεί και πως μπορούμε να συμβάλλουμε ο καθένας από εμάς στην εθνική προσπάθεια. Η στροφή στην ανάπτυξη μπορεί να είναι βιώσιμη μόνο εάν πολίτες και πολιτική ηγεσία συμφωνήσουν πως δεν γίνεται να διεκδικεί κανείς ένα υψηλό Ευρωπαϊκό βιοτικό επίπεδο χωρίς ένα ισχυρό, εξωστρεφές και παγκοσμίως ανταγωνιστικό εγχώριο παραγωγικό μοντέλο.

Την φανέλα της εθνικής Ελλάδος πρέπει να την φοράμε όλοι οι Έλληνες πολίτες. Χρειάζεται δίκαιη φορολογία αλλά και φορολογική συνείδηση, επιχειρηματική τόλμη αλλά και σωστό πλαίσιο που να περιβάλλει το επιχειρείν, επενδύσεις αλλά και σωστές συνθήκες για να έχει νόημα η ανάληψη ρίσκου, ταχύτατη και καθολική εφαρμογή του νόμου αλλά με απλούστευση της συνθετότητάς του, ελάφρυνση της γραφειοκρατίας αλλά και σεβασμός στο ρυθμιστικό πλαίσιο και τους κανόνες. Πρέπει να αλλάξουμε για να πετύχουμε, κράτος και πολίτες, διοικούντες και κοινωνία.

Πώς μπορεί η Ελλάδα να πείσει όλους όσοι έχουν μεταναστεύσει τα τελευταία χρόνια να επιστρέψουν στη χώρα τους;

Μόλις η χώρα επιστρέψει στέρεα στις ράγες της ανάκαμψης, μια σειρά από αρνητικές τάσεις θα αντιστραφούν ταχύτατα. Θα επιστρέψουν κορυφαία στελέχη και μυαλά, με πρόσθετη εμπειρία και εξειδίκευση, συμβάλλοντας στην εθνική προσπάθεια. Θα επαναπατριστούν καταθέσεις και κεφάλαια, θα «ξεκλειδώσουν» αναπτυξιακές πρωτοβουλίες και επενδύσεις, θα κινηθεί η μικρή, μεσαία και μεγάλη επιχειρηματικότητα – δημιουργώντας ευκαιρίες, θέσεις εργασίας και δίδοντας προοπτική σε ανθρώπους που θέλουν να επιστρέψουν και να προσφέρουν στον τόπο τους.

Την ίδια στιγμή πρέπει να δοθούν έξυπνα κίνητρα σε όλους όσους θέλουν να επιστρέψουν για να αναλάβουν πρωτοβουλίες – να τους επιτραπεί να πιστέψουν στην προοπτική της χώρας και της οικονομίας. Για παράδειγμα, μπορεί να θεσπιστεί ένα φορολογικό πλαίσιο που να διευκολύνει την ανάπτυξη με σταθερούς «flat» ανώτατους συντελεστές για τον νέο παραγόμενο πλούτο – π.χ. της τάξεως του 10%, ενθαρρύνοντας εγχώριες και πολυεθνικές εταιρίες να αυξήσουν την παρουσία και τα δηλωθέντα εισοδήματα και κέρδη στην χώρα μας.

Παράλληλα, νέες καινοτόμες, δημιουργικές προσπάθειες και τάσεις, όπως αυτές που εντοπίζονται στον χώρο της πρωτοπόρου και εξωστρεφούς αγροτικής παραγωγής, νέων υγιών συνεταιρισμών, νεοφυών επιχειρήσεων, η προσφορά ανταγωνιστικών προϊόντων απευθείας στην παγκόσμια αγορά με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αλλά και μεγάλα έργα υποδομής και Ευρωπαϊκά προγράμματα επενδύσεων, συνθέτουν ένα παράθυρο ευκαιρίας για να επιστρέψει κανείς στην χώρα μας και να «επιχειρήσει» με όραμα, επενδύοντας στην επόμενη μέρα.

Πώς μπορεί να σπάσει ο κύκλος της απαισιοδοξίας και της απογοήτευσης;

Μόνο εάν διασφαλιστεί πολυεπίπεδη σταθερότητα, ένα στέρεο και προβλέψιμο πολιτικο-οικονομικό περιβάλλον, με σαφή ορίζοντα, δομηθεί μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ της χώρας και των εταίρων και δανειστών της, αλλά και μεταξύ πολιτών και κράτους.

Παράλληλα πρέπει να αλλάξει επιτέλους το προβληματικό μείγμα πολιτικής που εφαρμόζεται στην χώρα μας όλα αυτά τα χρόνια. Υπάρχει κόπωση προσαρμογής και δεν υπάρχει κανείς πλέον που να αντέχει νέα μέτρα και ύφεση. Οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να ολοκληρώνονται τάχιστα και να εφαρμόζονται στο ακέραιο. Το ίδιο ισχύει και για την τήρηση όλων των δεσμεύσεων – αμφίδρομα όμως, και όχι μονομερώς. Να σταματήσουμε να δίνουμε λαβές και δικαιολογίες για να παρατείνεται η εξωτερική πίεση και να δώσουμε ευκαιρία στην ανάπτυξη με εθνική σοβαρότητα και συντονισμένη προσπάθεια.

Μόλις αρχίσει να κινείται θετικά η οικονομία και το αισθανθεί αυτό η κοινωνία, τότε το κλίμα θα αλλάξει καταλυτικά. Την απογοήτευση θα διαδεχθεί η ανακούφιση, και την απαισιοδοξία μια δημιουργική και παραγωγική αισιοδοξία. Είναι στο χέρι μας να το επιβάλλουμε με τη στάση μας τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας. Υπάρχουν πολλοί επενδυτές που παρακολουθούν στενά την πορεία της χώρας και της οικονομίας αναζητώντας την κατάλληλη στιγμή να τοποθετηθούν – ας τους δώσουμε τα κίνητρα και τη σιγουριά πως η στιγμή έφτασε να σπάσουν την αναμονή και να συμβάλλουν σε μια ταχύρρυθμη ανάκαμψη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Ναυσικά Ζαμπέλη: «Αντί να μεμψιμοιρούμε να ανασκουμπωθούμε»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γιώργος Καββαθάς: «Υπόθεση όλων μας η ανάσταση της χώρας»

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Κωνσταντίνος Μίχαλος πρόεδρος ΕΒΕΑ: «Δημιουργώντας ένα νέο brand name για την Ελλάδα»

SHARE

LEAVE A REPLY