ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Από το 2.000 π.Χ. περίπου μέχρι σήμερα τα καράβια των Ελλήνων γίνονται σημείο αναφοράς για το παγκόσμιο εμπόριο. Κι αν σήμερα δε λέγονται Μινωίτες, Κυκλαδίτες, Αχαιοί, Μυκηναίοι αλλά Greeks, οι σημαντικότεροι πλοιοκτήτες και αυτοί που αλωνίζουν τους ωκεανούς σα να ‘ναι φυσικό τους περιβάλλον, είναι γιατί ο κόσμος, οι κοινωνίες, οι άνθρωποι αλλάζουν. Οι θάλασσες πάλι όχι… Παρά τη κρίση στη ναυτιλία, σημειολογικά αναφορικό τοπίο για περηφάνεια, υπάρχουν νέες παραγγελίες για κατασκευή πλοίων, οι εξαγορές άλλων «second hand» με υψηλές προδιαγραφές, δρομολογημένα ναυλοσύμφωνα με ενεργειακούς κολοσσούς και το αποτέλεσμα του;
Έσοδα μυθικά και ρευστότητα στα ταμεία εταιρειών μια πολύπαθης χώρας. Επικεφαλής αυτής της τεράστιας κερδοφορίας, υστέρα από πολύ δουλειά, έξυπνες κινήσεις, μετρημένες επιλογές, καλοσχεδιασμένους αιφνιδιασμούς και ρίσκα είναι οι Big 4 Έλληνες εφοπλιστές Γιάννης Aγγελικούσης, Πήτερ Λιβανός, Γιώργος Προκοπίου και Χρήστος Οικονόμου, ο γιος του Χρήστου.
Ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Clarksons ορίζει το θετικό momentum, μιλώντας για αύξηση του όγκου του διεθνούς εμπορίου LNG κατά 11% τη φετινή χρονιά και όσο οι προβλέψεις αναλυτών μιλούν για ενίσχυση της ζήτησης κατά 1,5% σε ετήσια βάση έως το 2040, παρά το ότι σημαντικά projects όπως της Exxon Mobil ή της Qatar Petroleum ή στις HΠA προχωρούν με αργούς ρυθμούς, τόσο οι big 4 θα δηλώνουν ακόμη πιο έμπρακτα «παρών» στις εξελίξεις. Σε δημοσιεύματα δε, τονίστηκε πως η αξία των πλοίων των 4 Greeks, είναι μεγαλύτερη απ’ όσα τα 3μηνιαία καθαρά κέρδη του παγκόσμιου κολοσσού του καιρού Apple για Απριλίου- Ιουνίου 2018!
Όσο δε, εκθέσεις οίκων όπως ο Clarksons «αποκρυσταλλώνουν» το θετικό momentum, μιλώντας για αύξηση του όγκου του διεθνούς εμπορίου LNG κατά 11% τη φετινή χρονιά και όσο οι προβλέψεις αναλυτών μιλούν για ενίσχυση της ζήτησης κατά 1,5% σε ετήσια βάση έως το 2040, παρά το ότι σημαντικά projects όπως της Exxon Mobil ή της Qatar Petroleum ή στις HΠA προχωρούν με αργούς ρυθμούς, τόσο οι big players θα δηλώνουν ακόμη πιο έμπρακτα «παρών» στις εξελίξεις.
Στόχος τους είναι να εδραιώσουν την κυρίαρχη θέση τους στη ναυτιλιακή σκακιέρα και κόντρα στον… άνεμο του αδυσώπητου ανταγωνισμού σε ένα πλαίσιο παγκόσμιου «game of thrones» καθώς η δια θαλάσσης μεταφορά του φυσικού αερίου αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της ναυτιλιακής βιομηχανίας και για τα επόμενα χρόνια και οι Έλληνες «θαλασσοπόροι» έχουν αποδείξει ότι γράφουν «χρυσές» σελίδες στην ιστορία της ναυτιλίας και στο εν λόγω κομμάτι.
Στην κορυφή της «λίστας» με βάση τον αριθμό πλοίων και την αξία τους βρίσκεται ο Γιάννης Aγγελικούσης και η Maran Gas με στόλο 20 «πλοίων» LNG και με επιπλέον εννέα στα orderbooks, με την αξία να εκτοξεύεται στα 3,67 δις. δολ.
Aκολουθεί ο Πήτερ Λιβανός και μάλιστα με δύο εταιρίες: τη Gaslog και τη Gaslog Partners με 18+12 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αντίστοιχα και αξία 2,93 δισ. και 1,48 δισ. δολ. και έπεται ο Γιώργος Προκοπίου με 12 LNG carriers αξίας άνω των 2,14 δισ. δολ. ενώ σύμφωνα με πληροφορίες στα orderbooks έχει άλλα τρία.
Σε δραστήριο παίκτη αναδεικνύεται και ο Xρήστος Oικονόμου με την TMS Cardiff Gas να έχει 10 πλοία αξίας 1,62 δισ. δολ.
1. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ ΚΑΙ Η ΜΑΡΙΑ ΤΟΥ
Ο χαμηλών τόνων και καθόλου κοσμικός, Γιάννης Αγγελικούσης έχει λάβει -χωρίς να ματαιόδοξα να το επιδιώξει!- τον τίτλο ο «σύγχρονος Ωνάσης». Βρίσκεται και στην κορυφή της «λίστας» με βάση τον αριθμό πλοίων και την αξία τους με την Maran Gas με στόλο 20 «σκαριών» LNG και με επιπλέον εννέα στα orderbooks και με την αξία της να εκτοξεύεται στα 3,67 δισ. δολ. Βρίσκεται, ακόμα, στην 8η θέση του «Top 10» της παγκόσμιας ναυτιλίας σύμφωνα με τη λίστα των Lloyd’s. Είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης πλοιοκτήτης στον κόσμο με στόλο άνω των 120 πλοίων -τάνκερ, γκαζάδικα και bulkers- και αξίας 7,2 δισ. δολ. αριθμός που τον συγκαταλέγει στους «κροίσους» των θαλασσών, ενώ η συμμαχία του με την καταριανή Nakilat στην οποία έχει ναυλώσει σχεδόν τα μισά από τα LNG carriers, τον καθιστά ακόμα πιο ισχυρό.
Είχε, άλλωστε, συζητηθεί ιδιαίτερα ότι στο τέλος του 2016 είχε παραγγείλει ένα πλοίο LNG και μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης αερίου (FSRU) αντί 395 εκατ. δολ., ενώ το φετινό καλοκαίρι παρέλαβε το LNG carrier τύπου ME-GI από τις γιάρδες της Daewoo Shipbuilding, το Maran Gas Spetses, και είναι το πρώτο από μια σειρά που θα παραδοθούν στη ναυτιλιακή ως το 2020.
Ακόμα, από το 2016 μέχρι σήμερα έχει παραλάβει ή βρίσκονται υπό ναυπήγηση 23 νέα τάνκερ με επτά εξ αυτών να έχουν ήδη ναυλωθεί στον κολοσσό της Chevron.
O Γιάννης Αγγελικούσης προτιμά και δίνει δουλειά σε Έλληνες, αξιωματικούς και ναυτικούς, ενώ τα χρώματα της θαλασσινής αυτοκρατορίας του είναι πάντα, τα εθνικά μας, γαλανόλευκα. Στο πλευρό του πάντα, η κόρη του, η Μαρία Αγγελικούση, που άλλωστε, βραβεύτηκε, το 2017 με ένα από τα 17 βραβεία «Lloyd’s List-Greek Shipping Awards» για τους αξιότερους όλων, με εκείνο για την Εταιρεία Δεξαμενόπλοιων της Χρονιάς, (Tanker Company of the Year) που αποδόθηκε στην Maran Tanker του Ομίλου Αγγελικούση. Αντισυμβατική και όλο ανατροπές και επιτεύγματα η ξανθιά γυναίκα, είναι γιατρός, εφοπλίστρια, πριγκίπισσά πια και άξια κόρη στα βήματα του πατέρα της.
Παρών στην Ιστορία
Ο Γιάννης Αγγελικούσης φέρει βαρύ παράσημο το οικογενειακό όνομα, όχι μόνο από την πάππου προς πάππου δύναμη των καραβιών τους στη θάλασσα αλλά και από την προσφορά τους στην Εθνική Αντίσταση στην Ελλάδα και στην Μέση Ανατολή, όπου είχε αγωνιστεί και τιμηθεί ο πατέρας του Γιάννη, ο Αντώνης Αγγελικούσης, αλλά και από το ότι όλη η οικογένεια αρνήθηκαν κάθε όχι μόνο συνεργασία, αλλά και απλή συνάντηση με την Χούντα του 1967, για να μη τη νομιμοποιήσουν και στις θάλασσες του κόσμου.
Τώρα, τα ναυτιλιακά του χνάρια, ακολουθεί με διακρίσεις, βραβεύσεις, αποδοχή και ήδη κερδισμένο σεβασμό, η κόρη του, η Μαρία, εκπρόσωπος της τρίτης πια, γενιάς των ιστορικών εφοπλιστών που ξεκίνησε από τη Μάνη για να καταφύγει στην Χίο, από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας.
«Στα μέσα του 18ου αιώνα μετακόμισαν στο βόρειο τμήμα της Χίου, το οποίο εκείνη την εποχή ήταν ακατοίκητο και έδωσαν το όνομα Καρδάμυλα στην περιοχή. Σκοπός της μετεγκατάστασης ήταν η πειρατεία, να επιτίθενται σε πλοία που κατευθύνονταν ή έρχονταν από την Μαύρη Θάλασσα στην Μεσόγειο» έχει πει ο εφοπλιστής σε συνέντευξή του στο διεθνές ναυτιλιακό έντυπο Trade Winds.
Με την επανάσταση του 1821 και τη σφαγή της Χίου το 1822, οι πρόγονοι του θα επιστρέψουν στην Μάνη και μετά θα πάνε και πάλι στην Χίο το 1857. Τότε είναι και η εποχή που μπήκαν οι βάσεις για την εφοπλιστική δραστηριότητα της οικογένειας κάνοντας την αρχή με ιστιοφόρα. «Ο προπάππους μου, ο Αντώνης, ήταν το πλέον εξέχον μέλος εκείνης της περιόδου. Έδρασε στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα και σύμφωνα με τις φήμες ήταν ο εφευρέτης των “σημαιών διευκόλυνσης”.
Το όνομα της οικογένειας ήταν αρχικά Πονηρού και άλλαξε την δεκαετία του 1870
Ο πατέρας του, Αντώνης Αγγελικούσης, ήταν ασυρματιστής στον Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και το πλοίο του το οποίο μετέφερε εφόδια για τους συμμάχους τορπιλίστηκε δύο φορές και για αυτό τον λόγο έλαβε δύο μετάλλια από το ελληνικό κράτος. Στη συνέχεια, οι Βρετανικές Μυστικές Υπηρεσίες τον έστειλαν στο Κάιρο όπου εκπαιδεύτηκε ως αλεξιπτωτιστής για να σταλεί μετέπειτα στην Κρήτη. Εκεί πέρασε δύο χρόνια και συμμετείχε στην απαγωγή του Γερμανού Στρατηγού Χάινριχ Κράιπε το 1944 για την οποία τιμήθηκε μετά την λήξη του πολέμου από τους Βρετανούς. Με την ειρήνη και πριν φύγει από τη ζωή, στα 1989, θα φτιάξει έναν αξιοσημείωτο στόλο πλοίων ξηρού φορτίου.
Η Μαρία των θαλασσών
Με βλέμμα σαν του παππού της, ελεύθερο πνεύμα, αγάπη για τους ανθρώπους και τις θάλασσες, η Μαρία Αγγελικούση, είναι το καμάρι του πατέρα της, που δεν κρύβει την περηφάνια του για αυτήν. Για το κορίτσι που από το 2008, πήρε μόνο του την απόφαση να ασχοληθεί με την ναυτιλία και να σταθεί στο πλευρό του στην οικογενειακή επιχείρηση, ενώ είχε σπουδάσει Ιατρική στο πανεπιστήμιο του Cambridge και άσκησε το επάγγελμα επί οκτώ χρόνια. Σαν εκείνον τον παππού που πολέμαγε για ελευθερία, έτσι και η Μαρία, ξέχειλη από ευαισθησία, μετά το πτυχίο της, ξεκίνησε την άσκηση της Ιατρικής εκεί που πίστεψε πως την είχαν πιο πολύ ανάγκη.
Γιάτρευε κόσμο, χωρίς αμοιβή, στις χώρες του Τρίτου Κόσμου, με κίνδυνο συχνά της ίδιας της της ζωής, μιας και πολλές από τις περιοχές που βρίσκονταν σε αιματηρούς, βάναυσους πολέμους. Βλέποντας την οδύνη των ανθρώπων, συχνά χάνονταν σε ζούγκλες, μην έχοντας τρόπο κανέναν να επικοινωνήσει με τον υπόλοιπο κόσμο, ξεχνώντας να φάει και χωρίς αίσθηση του χρόνου. Κάποιες φορές η οικογένειά της, ανησυχούσε δραματικά, γιατί έχανε κάθε επαφή μαζί της. Όταν πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση και τα καράβια, είχε δηλώσει πως «η συναναστροφή μου ως γιατρού με πολύ κόσμο και η ικανότητα που αποκτάς να διαβάζεις τους ανθρώπους είναι και αυτό κλειδί για την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία».
Οι εμπειρίες της ως γιατρός σε απομακρυσμένες από τον πολιτισμό περιοχές, ο αγώνας της ενάντια στην αρρώστια και στον θάνατο, η επαφή της με τον ανθρώπινο πόνο, έφτιαξαν έναν χαρακτήρα, που δε μοιάζει με άλλες γυναίκες από τον κόσμο του μεγάλου πλούτου. Συμπονετική, απλή, μετρημένη, χωρίς επιδείξεις και προκλήσεις στέκεται πάντα στο πλευρό του πατέρα της τον οποίο και εκείνη με τη σειρά της λατρεύει και θαυμάζει. «Μου έμαθε να σκέφτομαι έξω από τα συνήθη πλαίσια, να είμαι ευφάνταστη και με δίδαξε ότι για κάθε πρόβλημα υπάρχει πάντοτε λύση», λέει.
Όσο για τον περήφανο γονιό, εκείνος παραδέχεται για τη Μαρία του, πως «σήμερα, είμαι υπερήφανος ότι τα πηγαίνουμε καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη εποχή. Τρέχουμε την εταιρεία από κοινού, λαμβάνουμε μαζί τις αποφάσεις και, είτε το πιστεύεται είτε όχι, δεν έχουμε διαφωνίες. Είναι πεπεισμένος ότι οι μακροχρόνιες αποφάσεις θα την επηρεάσουν περισσότερο από ότι εμένα». Η 34χρονη Μαρία Αγγελικούση, αντιπρόεδρος του παντοδύναμου Angelicoussis Shipping Group, μέσα σε λίγα χρόνια έχει ήδη, έχει τιμηθεί με τις πιο σημαντικές και υψηλές βραβεύσεις για τη ναυτιλία, ενώ, ήδη, έχει αποδείξει τις ικανότητές της σε διεθνή ναυτιλιακά ύδατα.
Μπήκε στην επιχείρηση της οικογένειας της, με την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008, που προκάλεσε μία βαθιά παγκόσμια κρίση, χωρίς όμως να δημιουργήσει προβλήματα στους Αγγελικούσηδες. Η Μαρία ξεκίνησε από το τμήμα ναυλώσεων και πολύ σύντομα άρχισε να έχει συμμετοχή στις αποφάσεις, ενώ πλέον και πλέον είναι αυτή που αναλαμβάνει όλα τα σημαντικά συμβόλαια εξαγορών και των νεότευκτων πλοίων. Με το βραβείο Next Generation Greek Shipping Award, στα χέρια της, υπολογίζει και προβλέπει το μέλλον, επικεντρωμένη στο Maran Gas Maritime, που δραστηριοποιείται στην αγορά της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με έναν στόλο 21 δυνατών πλοίων και με 11 ακόμα υπό κατασκευή, με τις πιο σύγχρονες απαιτήσεις και τεχνολογίες. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η πρόσληψη της έμπειρης Anita Odedra τον περασμένο Ιούλιο ως εκτελεστική αντιπρόεδρος εμπορικών επιχειρήσεων της Maran Gas Maritime.
Λέγεται πως η Μαρία Αγγελικούση ενδιαφέρεται πολύ για την επέκταση της εταιρείας στις πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης και πως μελετά προσεκτικά, μεθοδικά και με στρατηγική τις επόμενες κινήσεις της, διακρίνοντας μεγάλες προοπτικές στη συγκεκριμένη αγορά.
Είναι παντρεμένη με τον έκπτωτο πρίγκηπα της Σερβίας της βασιλικής οικογένειας των Καραγεώργεβιτς. Έχει η ίδια αποκτήσει ένα ονειρικό σπίτι στη Μύκονο, στο λόφο στο Φανάρι, κοντά στα Παραδείσια της Μυκόνου. Αυτό το πανέμορφο σπίτι ερωτεύτηκε και διάλεξε για σπίτι της η Μαρία, όταν κοίταξε μέσα από τα τζάμια του την μαγευτική εικόνα του ολόφωτου νησιού. Πρώτα λάτρεψε την θέα από τις μεγάλες βεράντες και μετά νοιάστηκε για τα πέντε πολυτελή, μεγάλα υπνοδωμάτια με το τζάκι τους το καθένα και την νησιωτική άνεση.
Τεράστιος κήπος, τρεις ξενώνες, barbeque, διαφανή πισίνα σαν αρχιτεκτονικό αριστούργημα, που δίνει τη δυνατότητα να βλέπεις το εσωτερικό της βίλας μέσα από το νερό. Με κάθε ευκαιρία σπεύδει να το επισκεφθεί και να ατενίζει το Αιγαίο από τα ψηλά του παράθυρα. Απ αυτή την θάλασσα, που κάποτε, ξεκίνησαν όλα τα καράβια της οικογένεια της, όλα τα καράβια τα δικά της…
2. ΠHTEP ΛIBANOΣ: Ο ΜΕΓΙΣΤΑΝΑΣ ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ
Ο Πήτερ Λιβανός, παραμένει, όπως η θρυλική του οικογένεια και οι προγονοί του, ένας απ’ τους ισχυρούς της γης και δεύτερος σ’ αυτήν την λίστα της επιτυχίας, με δύο εταιρίες, τη Gaslog και τη Gaslog Partners και με 18+12 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αντίστοιχα και αξία 2,93 δισ. και 1,48 δισ. δολ. Ο παππούς του Πήτερ Λιβανού, Παναγιώτης Γ. Λιβανός, έφυγε από τα Καρδάμυλα της Χίου και αναζήτησε σα ναυτικός την τύχη του. Στις ΗΠΑ τη βρήκε και πηδώντας απ’ το καράβι συνάντησε τη μοίρα, αλλά και την σύζυγο του, την Αμερικανοϊταλίδα σύζυγό του, στην όλο χρώμα, τζαζ μουσική, ιδιαιτερότητα Νέα Ορλεάνη.
Ήτανε λένε ένας ερωτάς παράφορος αυτός που ένωσε την ωραία γυναίκα με τον Παναγιώτη και έφερε στο κόσμο έναν γιο, τον Γιώργο. Παρ όλα αυτά, ο πατέρας πήρε το γιο και επέστρεψαν στη μυροβόλο Χίο των μαστιχόδεντρων, των κυμάτων, των μεγάλων περιβολιών. O Γιώργος με αμερικανικό διαβατήριο είχε ταυτότητα ελληνική, αφού ο παππούς του τον είχε γράψει στο Μητρώο των Καρδαμύλων. Η Κατοχή τον βρήκε στη Χίο. Ο παππούς του Πήτερ, ενώ είχε καταφέρει να γλιτώσει από τη βύθιση του πλοίου όπου ήταν πλοίαρχος και τορπιλίστηκε από γερμανικά υποβρύχια και επέζησε από τον Εμφύλιο, έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητικό δυστύχημα στον Πειραιά.
Στο μεταξύ, πριν από τον Μεγάλο Πόλεμο ο Ιωάννης Π. Λιβανός, θείος του Γιώργου Λιβανού, αποκτούσε τα πρώτο του φορτηγό πλοίο, το «Παναγιώτης». Το 1950 ίδρυσε την εταιρεία Ceres Shipping Inc. με έδρα τη Νέα Υόρκη. Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και ενώ τον όμιλο έχει αναλάβει ο Γιώργος Π. Λιβανός, η εταιρεία πάει κόντρα στο ρεύμα. Την εποχή που όλοι επένδυαν στον γιγαντισμό, η Ceres δημιουργεί έναν στόλο μικρών φορτηγών πλοίων, συνολικά 51, τα οποία ταξιδεύουν όπου και τα μεγάλα, αλλά και σε περιοχές με μικρό βύθισμα και ποτάμια.
Στις αρχές του 1970 ιδρύεται η Ceres Hellenic Shipping Enterprises με έδρα τον Πειραιά η οποία ανοίγεται στην αγορά των δεξαμενόπλοιων.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ο στόλος της εταιρείας αριθμεί 69 πλοία, εκ των οποίων 26 είναι ιπτάμενα δελφίνια τα οποία μεταφέρουν επιβάτες στα νησιά του Αργοσαρωνικού και στις βόρειες Σποράδες. Δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του Γιώργου Π. Λιβανού, το 1997, αναλαμβάνει δράση ο γιος του Πήτερ Γ. Λιβανός. Ο 60χρονος «Peter L», ο «Greek shipping tycoon», όπως τον αποκαλούν διεθνώς, είναι ο κυρίαρχος στο κομμάτι του LNG ενώ η εισηγμένη του στην αμερικανική χρηματαγορά Gaslog LNG Partners συμπεριλαμβάνεται στο club των «billionaires» ως προς την market cap με αποτίμηση άνω του 1 δισ. δολ.
Με επίκεντρο του πάντα τη Ceres, απλώνει τις δραστηριότητες του παντού, αλλά τα γραφεία της, όπως τα είχε και ο πατέρας του, βρίσκονται στον Πειραιά και είναι το όχημα για την εξάπλωση των συμφερόντων του εφοπλιστή στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Έμβλημά της εταιρείας μια τριήρης σε χρυσό για τα κέρδη και μπλε με άσπρο για τον Ελληνισμό, αλλά και τα στάχυα της θεάς Δήμητρα, η οποία λατινιστί ονομάζεται Ceres. Στο σήμα υπάρχει και ένας ρόμβος λευκός για την κρυστάλλινη διαύγεια των επιχειρηματικών δοσοληψιών της οικογένειας.
Ο Πήτερ Λιβανός, όμως, ίδρυσε και την εταιρεία Seachem η οποία πολύ γρήγορα αναδείχθηκε σε μια από τις σημαντικότερες -αν όχι τη σημαντικότερη- διεθνώς στα πλοία μεταφοράς χημικών. Είχε βάση τις ΗΠΑ και το Μόντε Κάρλο. Ήταν η μοναδική εταιρεία στον τομέα των χημικών με διεθνή αναγνώριση στην Ελλάδα. Ήταν μία από τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς χημικών. Το 2001 σύστησε στον Πειραιά την πρώτη εταιρεία που ανοίγεται στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Tην GasLog.
Παράλληλα, η άλλη εταιρεία του ομίλου, η Seachem, συγχωνεύτηκε με τη νορβηγική Odfjell ASA για να εξελίχθηκε σε πρώτη δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών. Επίσης, ελέγχει την εισηγμένη στο Euronext, την Euronav, η οποία πρωταγωνιστεί στον τομέα των δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως. Η Euronav διαθέτει στον στόλο της και ειδικά πλοία-πλωτά εργοστάσια που μπορούν να υγροποιήσουν το φυσικό αέριο στο σημείο παραγωγής του.
Στην Ελλάδα εκπροσωπείται από τη Euronav Shipmanagement Hellas. Λατρεύοντας την ταχύτητα, άφησε για λίγο κατά μέρος τη ναυτιλία και ανέλαβε αντιπρόεδρος και μέτοχος της Aston Martin Lagonda Ltd. Υπήρξε μάλιστα συνιδιοκτήτης της, μαζί με τους Νικόλα και Γιάννη Παπανικολάου, την οποία εξαγόρασαν το 1983.
Αργότερα πούλησαν το πλειοψηφικό πακέτο στη Ford κρατώντας μικρό ποσοστό. Η αδυναμία του στην ταχύτητα φαίνεται και από το ότι διαθέτει μια σπάνια συλλογή, περίπου 220 πολυτελών, θρυλικών αυτοκινήτων όπως Bent-ley, Rolls-Roy-ce ή Ferrari.
Και στη ναυτιλία, όμως, φαίνεται να αναπτύσσει μια άλλη, ιλιγγιώδη ταχύτητα μιας και τα τελευταία χρόνια, έχει ο στόλος ξεπεράσει τα 91 πλοία ενώ έχει συνεργασίες κορυφαίες, όπως με τον αμερικανικό γίγαντα Cheniere και τη ρωσική Gazprom.
Η ζωή στις όχθες της λίμνης της Γενεύης
Ο Peter G. Livanos (P.G.L.),όσο μεγαλώνει τόσο αποφεύγει κάθε δημοσιότητα, ενώ παλαιότερα συνήθιζε να εμφανίζεται σε εκδηλώσεις της HELMEPA και ειδικά στα Ποσειδωνία, στην ίδρυση των οποίων είχε πρωτοστατήσει ο πατέρας του, με στόχο τους την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Παρ’ όλα αυτά είναι γνωστό βέβαια, πως γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη και πως έχει μία αδελφή, τη Μαρίνα, που το 1990 παντρεύτηκε ένα από τα σημαντικά στελέχη της εταιρείας του πατέρα της.
Τελείωσε το σχολείο, εσώκλειστος στο Le Rosey, όπου φοιτούν τα παιδιά των μεγιστάνων.
Αποφοίτησε από το The Buckley School των Hνωμένων Πολιτειών και έκανε μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στο Le Rosey της Ελβετίας και στο Columbia University. Μιλάει συνήθως στα αγγλικά, ενώ τα ελληνικά του είναι καλά αλλά με έντονη αμερικάνικη προφορά.
Ζει με τη σύζυγο του Λάρα και τα τέσσερα παιδιά τους στην Ελβετία, στο καλύτερο σημείο στη θέα της λίμνη της Γενεύης. Μάλιστα ο Έλληνας εφοπλιστής έχει κατασκευάσει το ακριβότερο σαλέ στον κόσμο ξοδεύοντας 65 εκατ. ευρώ. Απαράμιλλης αισθητικής και πολυτέλειας.
Ταξιδεύει συνεχώς στην Αμερική, στο Λονδίνο και τον Πειραιά. Είναι εγγονός, από την πλευρά της μητέρας του, της Φωτεινής, του Γιάννη Μ. Καρρά, επίσης πρωτοπόρου και εμβληματικού άνδρα της ναυτοσύνη. Βρίσκεται στη λίστα με τους πλουσιότερους ανθρώπους της Ελβετίας.
Φυσικά -και πώς αλλιώς;- τεράστια είναι η αγάπη έχει και για την ιστιοπλοΐα. Μάλιστα του έχει απονεμηθεί τιμητικό Doctorate of Science από τη Massachusetts Maritime Academy. Μεταξύ των πολύτιμων αποκτημάτων του είναι και το 37μετρο αγωνιστικό ιστιοπλοϊκό «Mariquita» που έχει γράψει ιστορία στο America’s Cup και συνεχίζει να εντυπωσιάζει ακόμα και τους παλαιότερους στους αγώνες στους οποίους συμμετέχει.
Μεγάλες και αθόρυβες επενδύσεις στην Ελλάδα της κρίσης
Είναι από εκείνους τους εφοπλιστές που η Ελλάδα, η Χίος, ο Πειραιάς δεν παραμερίστηκαν ποτέ και συνεχίζει να επενδύει στην Ελλάδα της κρίσης σε τομείς πέραν της ναυτιλίας. Τέτοια τεράστια επένδυση είναι το mega project του FSRU στην Aλεξανδρούπολη, με τη Gaslog να έχει αποκτήσει το 20% της Gastrade του ομίλου Κοπελούζου, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στον τελευταίο, αλλά και στις προοπτικές που ανοίγονται από το έργο σε διεθνές επίπεδο. Η Gastrade αναπτύσσει στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης έναν υπεράκτιο πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που θα αποτελέσει μια νέα πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της Νοτιoανατολικής και της Κεντρικής Ευρώπης.
Με τη συμμετοχή της στην Gastrade, η GasLog Ltd φέρνει την εμπειρία της στη διαχείριση και λειτουργία πλοίων και πλωτών μονάδων αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG και θα συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του έργου της Αλεξανδρούπολης. Το έργο θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου 6,1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως. Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ. και μέσω του αγωγού αυτού το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές τόσο της Ελλάδας όσο και της ευρύτερης περιφέρειας, και ειδικότερα της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας, αλλά και της Ουκρανίας.
Συνδυάζεται με τον αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) και με τον αγωγό TAP. Για τους λόγους αυτούς προσελκύει το ενδιαφέρον μεγάλων νέων διεθνών προμηθευτών LNG, όπως οι ΗΠΑ, η Κύπρος, το Ισραήλ, αλλά και υφιστάμενων όπως το Κατάρ, η Αίγυπτος και η Αλγερία, αλλά και μεγάλων εταιρειών εμπορίας LNG. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η κίνησή του να συμμετέχει στη δημιουργία ιδιωτικού επενδυτικού fund μαζί με τον Mάθιου Γουέστερμαν, τραπεζίτη της HSBC και Goldman Sachs εστιάζοντας σε μικρούς και μεσαίους στόχους και αξιοποιώντας την εμπειρία τους στον χρηματοπιστωτικό, ναυτιλιακό και ενεργειακό κλάδο.
3. Ο ΓIΩPΓOΣ ΠPOKOΠIOY ΤΩΝ ΚΑΡΑΒΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΑΚΤΟΡΩΝ
Τρίτος στη λίστα των ισχυρών, ο Γιώργος Προκοπίου με 12 LNG carriers αξίας άνω των 2,14 δισ. δολ. ενώ λέγεται, πως στα orderbooks έχει άλλα τρία. H Dynacom Tankers έχει αρχίσει να παραλαμβάνει μια σειρά από νεότευκτα δεξαμενόπλοια Suezmax από τα κινεζικά ναυπηγεία New Times Shipbuliding, ενώ για το 2018 έχει προγραμματιστεί η παραλαβή 8 νέων. Εισήλθε στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου καινοτομώντας παγκοσμίως καθώς δημιούργησε ένα στόλο παγοθραυστικών LNG. Θεωρείται από τους πρωτοπόρους πλοιοκτήτες στο βόρειο πέρασμα, το επονομαζόμενο «Northen Sea Route», μέσω της Dynagas LNG Partners που ιδρύθηκε τον Μάιο του 2013.
Tο «OB River» με φορτίο υγροποιημένο φυσικό αέριο ήταν το πρώτο LNG που διέσχισε το Northern Sea Route, συντομεύοντας τα ταξίδια και περιορίζοντας τα κόστη. Ισχυρή είναι η παρουσία του Προκοπίου και στις business στο Yamal LNG project. Μάλιστα πριν από μερικές εβδομάδες ανακοίνωσε ότι ήρθε σε συμφωνία για την έναρξη της μακροχρόνιας ναύλωσης του «Yenisei River» νωρίτερα από το προγραμματισμένο, ενώ το «Lena River» έκλεισε συμβόλαιο ναύλωσης με μεγάλη εταιρία στον χώρο της ενέργειας μετά την παράδοσή του από τη Gazprom.
Είναι ο «king of tankers» με όχημα τις Dynacom και Dynagas LNG Partners. Και όσο και αν μαθαίνουμε για αυτόν πάντα συνεχίζουμε να ψάχνουμε εκείνες τις λεπτομέρειες στη ζωή ενός άνδρα της θάλασσας, που συγκαταλέγεται 12ος μεταξύ των 100 ισχυρότερων προσωπικοτήτων της ναυτιλιακής βιομηχανίας για το 2016, που έχει βραβεία και διακρίσεις, 2.500 ακίνητα με μικρές ιστορίες πίσω τους και αξία αρχιτεκτονική και ιστορική σχεδόν σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική, 126 πλοία με αξία πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια και που ότι κάνει γίνεται αστικός μύθος, με την ύπαρξη του πάντα στο επίκεντρο του διεθνούς και όχι απλά του εγχωρίου ενδιαφέροντος, για το πως τα κατάφερε.
Ακόμη και αν με τις αποκαλύψεις των Paradise Papers, το όνομα του Γιώργου Προκοπίου βρίσκεται ανάμεσα στους 130 Έλληνες που στροβιλίζονται στον κυκεώνα των offshore σε φορολογικούς παραδείσους, όπως τα Kέιμαν και οι Bερμούδες, φοροαποφεύγοντας. Πλέοντας σε θάλασσες αλλά και στον πακτωλό της ναυτιλίας, ο δαιμόνιος Γιώργος Προκοπίου, ό,τι κι αν κάνει γίνεται talk of the town πόσο περισσότερο αυτή τη περίοδο που τα πολυάριθμα έγγραφα Paradise Papers, ορίζουν μέλη της οικογένειας Προκοπίου να βρίσκονται πίσω από τις εξωχώριες εταιρίες με έδρα τις βρετανικές Παρθένες Νήσους, Konzeo Ltd και Weleta Ltd.
Αυτές, λοιπόν, έχουν εκμισθώσει για μακροχρόνια χρήση δύο πολυτελείς και πανάκριβες επαύλεις επί της οδού Park Lane στο Λονδίνο, που ανήκαν μεταξύ άλλων στον εκλιπόντα 6ο Δούκα του Westminster και στον δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία Gerald Grosvenor! Στα αρχεία της Appleby αναφέρεται ότι το 2010 από την Andco Nominees που φαίνεται ότι κατείχε όλες τις μετοχές της Konzeo εκείνη την περίοδο, ανατέθηκαν τα «συμφέροντα 25.000 μετοχών» σε μέλος της οικογένειας Προκοπίου, έναντι… μιας λίρας!
Tο ίδιο φαίνεται να συνέβη και με το «δίδυμο» κτίριο υπό την κατοχή της Weleta, με την Andco να μεταφέρει 50.000 μετοχές της εταιρίας σε δύο μέλη της οικογένειας Προκοπίου έναντι και… μιας λίρας, ξανά! H εκτιμώμενη αξία των ακινήτων την περίοδο εκείνη ανερχόταν στις 20 εκατομμύρια λίρες. O Γιώργος Προκοπίου, πάντως, δεν έχει δώσει τις δικές του απαντήσεις και την οπτική του για όλα αυτά, όμως, άτομα από το στενό του περιβάλλον, λένε πως ετοιμάζεται να πει αλήθειες.
Είναι γνωστό, πως ως άνθρωπος δε μασάει τα λόγια του, ούτε αρνείται να αναλάβει ευθύνες με όποιο κόστος. Αλώστε δεν είναι η πρώτη φορά που ο 71χρονος πλοιοκτήτης, πέφτει σε φουρτούνες. Πριν κάποια χρόνια, είχε κατηγορηθεί ότι μετά από ελέγχους του ΣΔOE, βρέθηκε να κατέχει 120 ακίνητα αντικειμενικής αξίας 250 εκατ. ευρώ ανά την Ελλάδα, για τα οποία δεν είχε πληρώσει ούτε ένα ευρώ για φόρο, ενώ λίγο αργότερα έγινε γνωστό ότι του επιβλήθηκε «βαριά καμπάνα» με πρόστιμο- μαμούθ ύψους 40 εκατ. ευρώ. O ίδιος, είχε αρνηθεί, τότε τόσο την ύπαρξη του προστίμου, όσο και την ύπαρξη οποιασδήποτε οφειλής και εκκρεμότητας προς οποιαδήποτε εφορία, θεωρώντας φημολογία και μόνο όλη αυτή την ιστορία στον τύπο.
Μόνο τόλμη για τη ναυτιλία
«Aν δεν είσαι άνθρωπος που παίρνει ρίσκα, τότε δεν κάνεις για τη ναυτιλία ή αλλιώς; Μόνο ο τολμών έχει μέλλον». Αυτό είναι το δόγμα, η αρχή, η θέση του Γιώργου Προκοπίου. Και έχει δικαιωθεί, ύστερα από την πολύχρονη παρουσία του στη ναυτιλία. Η τόλμη του αποφέρει μεγάλους έως τεράστιους ναυτιλιακούς θριάμβους. Mε όχημα τρεις εταιρίες, τη «ναυαρχίδα των τάνκερ», τη Dynacom, που διαθέτει περισσότερα από 60 τάνκερ και τις Dynagas LNG Partners και Sea Traders, με δραστηριότητα στο ξηρό φορτίο, έχει δραστηριότητα σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς, ενώ ψάχνει συνεχώς καινούριους επενδυτικούς προορισμούς και προοπτικές.
Στην ιστορία των θαλασσών έχει περάσει το ότι αυτός ήταν από τους πρώτους που πλοίο του, το Ob Riven το 2013 διέσχισε τα παγωμένα νερά του Αρκτικού Κύκλου. Ήταν αυτός από τους πρώτους, που έκαναν άνοιγμα στην Kίνα από το 2011 για να λάβουν χρηματοδότηση για το χτίσιμο νέων σκαριών σε κινεζικές γιάρδες, ενώ πλέον στη χώρα του «Κόκκινου Δράκου», όπως και σε άλλες περιοχές του πλανήτη έχει ισχυροποιηθεί και εδραιωθεί ακλόνητα.
Ήταν αυτός, από τους πρώτους που είδε τις τεράστιες προοπτικές των LNG Carriers, ενώ τώρα ετοιμάζεται για νέες μεγάλες εξορμήσεις στο κομμάτι των FSRU, εξετάζοντας τη ναυπήγηση μονάδας και θέλοντας να αξιοποιήσει τη μεγάλη ζήτηση για τέτοιες πλατφόρμες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης, με το βλέμμα του, πάντα, να είναι στραμμένο στις αγορές της Λατινικής Aμερικής, της Mέσης Aνατολής και της N. Aσίας. Και όλα αυτά, αφού απέκτησε το πρώτο πλοίο το 1971 για λογαριασμό της Dynacom, την οποία είχαν μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη Προκοπίου.
Στη συνέχεια οι δρόμοι τους χώρισαν επιχειρηματικά, για να εξαπλωθούν επιτυχώς όσο περισσότερο γινόταν. Διατηρούν άριστες σχέσεις, ως δεμένα πολύ αδέλφια. Ο Γιώργος Προκοπίου θεωρείται ως ένας από τους μεγαλύτερους ανανεωτές στόλου διεθνώς, κατέχοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στις αγοραπωλησίες και τις ναυπηγήσεις πλοίων.
Τέσσερις κόρες καραβοκύρισσες
Ο Γλυφαδιώτης Γιώργος Προκοπίου και η σύζυγος του Αλεξάνδρα, αλώνει τις θάλασσες του κόσμου με τα καράβια του εδώ και 46 χρόνια, με τις τέσσερις κόρες του να συνεχίζουν την οικογενειακή παράδοση, έχοντας κληρονομήσει, προφανώς, το ένστικτο, τις ικανότητες και την οξυδέρκεια του πατέρα τους στη ναυτιλία. H μεγαλύτερη από τα κορίτσια, η Eλίζα, είναι παντρεμένη με τον Nίκο Xρισάκη και ασχολείται με τη φορτηγό ναυτιλία.
Τον ίδιο ναυτιλιακό στίβο έχει επιλέξει και η δευτερότοκη, η Ιωάννα, που εκτός από την εμπειρία και την ενασχόληση της στο πλευρό του πατέρα της και του συζύγου της, του Γιάννη Kαΐρη, στην Kairis Brothers, έχει δημιουργήσει την δική της εταιρία, την Prominence Maritime, που ιδρύθηκε λίγο μετά τον γάμο της. Ίσως λόγω της χρονικής συγκυρίας, να λέγεται, πως η εταιρεία είναι «προίκα», αν και πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως πρόκειται για κοινοπραξία με τον άνδρα της.
Όπως και να ‘χει, η πανέξυπνη και δυναμική Ιωάννα επιθυμεί να αφήσει το δικό της, το εντελώς προσωπικό στίγμα της, στο διεθνή ναυτιλιακό χάρτη, έχοντας λένε, λεπτομερείς και πλούσιες γνώσεις στο θέμα της. Η Ιωάννα είναι αυτή που από την οικογένεια ενδιαφέρεται για τα κοινά, έχοντας ενεργή συμμετοχή στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, αλλά και στην Συν-Eνωσις, την εταιρία κοινωφελούς προσφοράς, της οποίας αποτελεί ιδρυτικό μέλος.
H Mαρίνα, η τρίτη κόρη, είναι παντρεμένη με τον επικεφαλής της εισηγμένης του Προκοπίου στη Wall Street, Dynagas LNG Partners, τον Tόνι Λόριντζεν και ασχολείται με τα δεξαμενόπλοια!
Τέλος, η μικρότερη, η μόλις 22 ετών Mαρία-Eλένη, ασχολείται με όλα όσα αφορούν στον οικονομικό σχεδιασμό και στην οργάνωση, μιας και έχει διακριθεί στις σπουδές της στα Οικονομικά, στο φημισμένο πανεπιστήμιο Μποκόνι της Ιταλίας. «Ελπίζω οι κόρες και οι εγγονές μου να συνεχίσουν το έργο μου» λέει ο Γιώργος Προκοπίου, παρ ότι ποτέ δεν τις δεν τις πίεσε να ασχοληθούν με τη ναυτιλία, αλλά αντίθετα, τις παρότρυνε να ακολουθούν τα όνειρά τους. Είναι, όμως, λένε, όσοι τον ξέρουν ένα πολύ περήφανος πατέρας και παππούς.
Παλάτια παντού και η σύγκρουση για τη θέα στο Πορτοφίνο με τον Σίλβιο Μπερλουσκόνι
Ο Γιώργος Προκοπίου έχει σπουδάσει Πολιτικός Μηχανικός, με έναν πατέρα από τους σπουδαιότερους επιχειρηματίες στο real estate, τόσο που να θεωρεί πως αν η θάλασσα έχει αγαθά για τους ανθρώπους, η γη έχει άλλα τόσο και ακόμα πιο πολλά. Και ας του χει κοστίσει αυτή η αδυναμία σε επενδύσεις ακινήτων αρκετές φορές. Ρισκαδόρος, με εκτιμήσεις πρωτοπόρες και κριτήρια, πάντως, συγκαταλέγεται στους «biggest players» της αγοράς ακινήτων, αναζητώντας διαρκώς νέες ευκαιρίες και προσθέτοντας καινούριους κρίκους στο ήδη «χρυσό» portfolio του εντός και εκτός ελληνικών συνόρων.
Στην Ελλάδα και κατά μήκος της παραλιακής ζώνης, ειδικά από τη Γλυφάδα και μετά, ως το Σούνιο διαθέτει οικόπεδα, ακίνητα, γραφειακούς και επαγγελματικούς χώρους, κατοικίες κ.α. Πρόσφατα επικεντρώνει το ενδιαφέρον του και σε ακίνητα του κέντρου της Aθήνας, εκτός αυτών της παραλιακής ζώνης, λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης, αλλά και της υπεραξίας που δημιουργείται εξαιτίας άλλων σημαντικών αναπτυξιακών έργων, στον Aστέρας Bουλιαγμένης ή στο Eλληνικό.
Mε μια συνολική επένδυση 25 εκατ. ευρώ «μεταμορφώνει» το κτίριο του «Άκρον Ίλιον Kριστάλ» και το Μέγαρο Aθηνογένους στη Σταδίου σε σύγχρονα σημεία αναφοράς, ενώ το όνομά του ακούγεται για την ιδιοκτησία των «ιερών» φιλέτων, της Φασκομηλιάς από τη λίμνη Bουλιαγμένης μέχρι τη Bάρκιζα, αλλά και της έκτασης 83 στρεμμάτων δίπλα στον «Aστέρα Bουλιαγμένης» -για τον οποίο είχε εκφράσει ενδιαφέρον αλλά επικράτησε η Jermyn Street-, όποτε και αν αυτά βγουν σε διαγωνισμό για την αξιοποίησή τους.
Ιστορική είναι, δε, η σύγκρουση του του με τον πρώην Ιταλό πρωθυπουργό, τον μεγιστάνα Σίλβιο Μπερλουσκόνι για τη Villa Christina, ένα κομψοτέχνημα αρχιτεκτονικής, με τεράστια θέα, στο Πορτοφίνο, την οποία πέτυχε τελικά, ο ίδιος να εντάξει στις ιδιοκτησίες του έναντί 25.000.000 ευρώ!
Η βίλα βρίσκεται στο κέντρο του ειδυλλιακού κόλπου στο Πορτοφίνο, χτισμένη πάνω στον βράχο του, σαν γέννημα όλο χάρη του μοναδικού τοπίου, ενώ ο Έλληνας εφοπλιστής έγινε γείτονας των Dolce&Cabbana, Giorgio Armani αλλά και τoυ προέδρου της Pirelli Marco Provera.
Απολαμβάνει πια κάθε καλοκαίρι το παλάτι του στην ιταλική Ριβιέρα, χωρίς όμως επιδείξεις ή προκλήσεις.
Παγκόσμια αίσθηση έκανε, ακόμα, η απόκτηση διαμερίσματος στο περίφημο One Hyde Park έναντι 20 εκατ. ευρώ!
Το συγκρότημα εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν οι αδερφοί Νικ και Κρίστιαν Κάντι, σε συνεργασία με εταιρία συμφερόντων του Χαμάντ Αλ Θάνι, πρωθυπουργού του Κατάρ, ενώ το διαμέρισμα του κ. Προκοπίου βρίσκεται στον ένατο όροφο, εκτείνεται σε 3.500 τ.μ., διαθέτει τέσσερις κρεβατοκάμαρες και έχει εκπληκτική θέα στο Hyde Park.
Γείτονες του; Ο Ρώσος δισεκατομμυριούχους Βλαντίμιρ Ντορόνιν, ο πρωθυπουργός του Κατάρ Χαμάντ Αλ Θάνι αλλά και ο κ. Νίκος Παπανδρέου, αδερφός του πρώην πρωθυπουργού, που βρέθηκε να διατηρεί το δικό του διαμέρισμα στο ακριβότερο σύμπλεγμα κατοικιών του κόσμου.
Σιωπή στο Όρος και στη θάλασσα
Ο Γιώργος Προκοπίου, λένε, είναι πληθωρικός χαρακτήρας, γεμάτος ενδιαφέροντα, με πολύπλευρες γνώσεις και ιδιαίτερα εξωστρεφής, ενώ διατρανώνει με σθένος τις απόψεις. Στο παρελθόν είχε κάνει αίσθηση η δήλωση του πως οι Έλληνες πολιτικοί θα έπρεπε να προασπίζονται τη ναυτιλία με το ίδιο σθένος που το κάνουν για τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα.
«H προστασία του ούζου, της φέτας και του ελαιόλαδου είναι πολύ σημαντική, αλλά όλα μαζί κάνουν λιγότερο από ένα πλοίο. H ναυτιλία είναι πολύ πιο σημαντική» είχε πει. Οι απόψεις του και συνολικότερη στάση του έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα και εκτιμούνται από τους λοιπούς Έλληνες εφοπλιστές, με τους οποίος διατηρεί καλές σχέσεις και είναι τους είναι αγαπητός και δημοφιλής. O ίδιος σε πρόσφατο forum είχε σαλπίσει «επίθεση», λέγοντας πως την τρέχουσα περίοδο υπάρχουν τόσες ευκαιρίες που πρέπει «να αγοράζουμε ό, τι πλέει».
Επικοινωνιακός, με θέρμη και ζεστασιά είναι εξίσου οικείος με τους εφοπλιστές, αλλά και με τους ναυτικούς του στα καράβια του και όλους όσοι συναναστρέφεται. Από όλη αυτή όμως τη ζωή σε όλο το πλανήτη, τις καθημερινές αναμετρήσεις με οικονομικούς γίγαντες, αλλά και τα στοιχεία των μακρινών θαλασσών και παγωμένων ωκεανών που πλέουν τα καράβια, μοιάζει συχνά να αναζητά απομόνωση, περισυλλογή, γαλήνη, σιωπή και επικοινωνία καθαρτήρια, με το θείο στοιχείο.
Για αυτό επισκέπτεται συχνά και για μεγάλα διαστήματα, το Άγιον Όρος. Λέγεται ακόμα, πως έχει επισκέφθηκε τον ιερό τόπο στον Άθω, πρόσφατα με τον άλλο σημαντικό πλοιοκτήτη, τον Θανάση Mαρτίνο, αλλά και με τον πρώην Πρωθυπουργό, Aντώνη Σαμαρά. Kαι οι δύο άνδρες συνδέονται με τον Γιώργο Προκοπίου με φιλικές σχέσεις, σε μια επικοινωνία ουσίας και όχι τυπικότητας. Όταν δεν ηρεμεί στο περιβόλι της Παναγιάς, διαλέγει τη θάλασσα, φυσικά και το σκάφος του για την περισυλλογή του. Εκεί συχνά λίγοι φίλοι είναι η συντροφιά του, όπως ο Κώστας Kαραμανλής και η σύζυγός του Νατάσα ή ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
4. Ο ΩΡΑΙΟΣ XPHΣTOΣ OIKONOMOY ΕΙΝΑΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΔΥΝΑΜΗ
O 35χρονος -και ευειδής!- γιος του Γιώργου Οικονόμου από τον πρώτο του γάμο με τη αριστοκρατική Pίκα Bοσνιάδου, ο Χρήστος είναι το μήλο που έπεσε κάτω απ την μηλιά, στις ικανότητες, τις γνώσεις, το ένστικτο, την χάραξη επιχειρηματικής στρατηγικής συνεχιστής της ναυτιλιακής αυτοκρατορίας του πατέρα του. Με το κλείσιμο μιας σειράς επικερδών συμφωνιών βαδίζει και ο πρωτότοκος γιος του ιδρυτή της Dryships, αναδεικνύει την TMS Cardiff, με στόλο 10 πλοίων και υπό κατασκευή άλλων πέντε, σε υπερδύναμη στο κομμάτι του LNG και του LPG και με πλοία αξίας περισσότερο από 1,62 δισ. δολ.
H TMS Cardiff Gas υπέγραψε στις αρχές του 2018, σύμβαση με τα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries για την κατασκευή ενός πλοίου μεταφοράς LNG με πρόωση XDF, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο για τη ναυπήγηση και άλλων τέτοιου τύπου, τελευταίας τεχνολογίας πλοία.
Ο πατέρας Γιώργος Οικονόμου, με τις σπουδές ναυπηγικής και εφαρμοσμένης μηχανικής στο περιβόητο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), από όπου και έλαβε Bachelor of Science και Master of Science ως Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός, καθώς και Master of Science στη Ναυτιλία και Διοίκηση Ναυπηγείων είναι ο δημιουργός της τεράστια ναυτιλιακής εταιρείας DryShips, που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Ξεκίνησε το 1976, ως Έφορος Μηχανικός με τη ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris, συνέχισε ως γενικός διευθυντής στην Oceania Maritime Agency με έδρα τη Νέα Υόρκη, ώσπου το 1986 έως το 1991 επένδυσε και συμμετείχε στο σχηματισμό μεγάλου αριθμού ναυτιλιακών εταιρειών και το 1991 ίδρυσε την εταιρεία Cardif Marine Inc. Group of Companies. Το 2015, πια, περιλαμβανόταν στην λίστα του περιοδικού Forbes με τους πιο πλούσιους ανθρώπους στον πλανήτη έχοντας περιουσία 2 δισεκατομμύριων δολαρίων.
Έχει ακόμη την εταιρία πληροφορικής PC SYSTEMS, ενώ αναπτύσσει εμπορικές και ναυτιλιακές δραστηριότητες με επιχειρήσεις της Κίνας και υπήρξε ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που εξασφάλισε δανειοδότηση από κινεζική τράπεζα, με την σύναψη δάνειου ύψους 120 εκατομμυρίων Ευρώ τον Φεβρουάριο του 2012.
Bon viveuer, συλλέκτης έργων τέχνης, με τεράστιες επενδύσεις σε ακίνητα και εμπορικά κέντρα, βίλες αξίας 25.000.000 δολαρίων σε ειδυλλιακούς παραδείσους, ιδιοκτήτης ενός εκπληκτικού ιστιοπλοϊκού σκάφους, του φημισμένου Barracuda, με τρεις γάμους, τρία διαζύγια, έξι παιδιά και δύο μακροχρόνιους δεσμούς, με την Άντζελα Ισμαήλου και μετά με την γοητευτική Κυβέλη Μελετοπούλου, φαίνεται πως κληρονόμησε στον γιο του Χρήστο, τόσο τις ικανότητες στη ναυτιλία όσο και στην γοητεία.
Ο διάδοχος, Χρήστος Οικονόμου, αποτελεί, όπως ο μπαμπάς, αγαπημένο θέμα των κοσμικών στηλών που τον παρακολουθούν κατά πόδας, τόσο για την ωραία του εμφάνιση του και το μποέμ αλλά ευφάνταστο τρόπο ζωής, όσο και για τις σχέσεις του με καλλονές, όπως η Ευγενία Νιάρχου, ή η κόρη του «βασιλιά των λατομείων» Γιάννη Λαρσινού, Mαλού.
O Χρήστος Οικονόμου όμως, είναι ένας από τους πλέον επιτυχημένους νέους συνεχιστές των Greeks, που φαίνεται, να έχει κληρονομήσει απ τον πατέρα του, εκτός απ’ την ανδρική χάρη και την αγάπη για ευζωία και το ένστικτο και την ικανότητα να αντιλαμβάνεται τις ευκαιρίες τόσο στον τομέα των ναυλώσεων όσο και σε εκείνον των αγοραπωλησιών πλοίων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Οι κορυφαίοι, σε ανάπτυξη στόλου, Έλληνες εφοπλιστές από τις αρχές 2017
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πέτρος Παππάς: Ο πρωταθλητής της σκοποβολής παίρνει χρυσό και στον εφοπλισμό
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Κούστας-Μέρμηγκα: Το πέμπτο παιδί του και τα δικά της γραφεία -άνευ ασχολίας- δίπλα στα δικά του
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές πωλούν τα παλαιότερης κατασκευής bulkers τους
- Σε νέες περιπέτειες η οικογένεια Γιαννίρη- Στο σφυρί η μονοκατοικία στην Κηφισιά
- Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και γιατί τώρα όλοι σιωπούν, η «βόλτα» της Πειραιώς, η ρελάνς των Ιταλών στον Σιάμισιη, η κίνηση Στάσση, το μετρό και οι «τσακωμένοι» και ο Κινέζος στο Amirandes
- Τράπεζες: Μπρα ντε φερ ανάμεσα στους επενδυτικούς οίκους και τις χρηματιστηριακές για τις τιμές στόχους