Καθώς ξεκινά μια νέα χρονιά, οι άνθρωποι βάζουν καινούργιους στόχους. Ένας απ’ αυτούς είναι να ξεκινήσουν δίαιτα. Τα κακά νέα: Περίπου το 95 % από αυτές τις δίαιτες θα αποτύχουν μακροπρόθεσμα, και πολλοί από εμάς θα καταλήξουν βαρύτεροι και λιγότερο υγιείς από ό,τι όταν ξεκινήσαμε.

Αλλά υπάρχουν και καλές ειδήσεις, επίσης: Η καλή φυσική κατάσταση μπορεί να είναι ακόμη πιο σημαντική για την υγεία σας από ό,τι είναι το βάρος. Και η φυσική κατάσταση είναι κάτι, που μπορείτε να βελτιώσετε ανεξάρτητα από τον αριθμό στη ζυγαριά.

Η τελευταία σε μια σειρά μελετών από ερευνητές του «Cooper Institute» στο Ντάλας, καθώς και μια ανάλυση από άλλες μελέτες, έχουν δείξει ότι τα άτομα με τα υψηλότερα επίπεδα καρδιο-αναπνευστικής αντοχής (μία μέτρηση για το πόσο οξυγόνο το σώμα σας χρησιμοποιεί κατά τη διάρκεια της άσκησης) έχουν λιγότερες πιθανότητες πρόωρου θανάτου από εκείνους με τα χαμηλότερα επίπεδα, ακόμη και αν θεωρούνται υπέρβαρα ή παχύσαρκα. Και είναι πολύ καλύτερα, αν σκεφτούμε υγιεινά, να είσαι παχύς και σε καλή φυσική κατάσταση από το να είναι λεπτός και αγύμναστος. «Αν είστε σε φόρμα, θα καταργηθεί ο προφανής κίνδυνος της μεγάλης περιμέτρου της μέσης ή της παχυσαρκίας», λέει ο Paul McAuley, καθηγητής της επιστήμης της άσκησης στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας. «Η καλή φυσική κατάσταση είναι ένας ισχυρός δείκτης της σωματικής υγείας».

Αν αυτό είναι αλήθεια, γιατί δεν το έχουμε ακούσει; Ένας λόγος είναι ότι οι ερευνητές, όπως και οι υπόλοιποι από εμάς, είναι ακόμα παγιωμένοι στη νοοτροπία ότι «το λίπος θα σε σκοτώσει», και να ερμηνεύουν τα πορίσματά τους ανάλογα. Για παράδειγμα, σχεδόν όλες οι έρευνες σχετικά με την απώλεια βάρους συνεπάγονται κάποια αλλαγή στον τρόπο ζωής, συχνά με τη μορφή της άσκησης. Αλλά οι ερευνητές έχουν την τάση να αποδίδουν την καλύτερη υγεία ή την χαμηλότερη θνησιμότητα μόνο στην απώλεια βάρους , ειδικά αν αυτοί στη μελέτη πέσουν από την κατηγορία των «παχύσαρκων» ή των «υπέρβαρων» στην κατηγορία των «κανονικών». Δεν καταφέρνουν να διερευνήσουν την ιδέα ότι θα μπορούσε να είναι η άσκηση (και η καλύτερη φυσική κατάσταση το αποδεικνύει) που κάνει τη διαφορά, παρά το ίδιο το βάρος.

Ένας άλλος λόγος είναι ότι πολλές από τις μελέτες σχετικά με το βάρος και την υγεία δεν ζητούν καν από τους συμμετέχοντες να τους ενημερώσουν σχετικά με τα επίπεδα φυσικής κατάστασης τους, πόσο μάλλον να τους μετρήσει. «Κάθε εβδομάδα, σε έγκριτα επιστημονικά ιατρικά περιοδικά σε όλο τον κόσμο, μπορεί να δω ένα πόρισμα Χ ή Ψ, για την παχυσαρκία και την κατάσταση της υγείας» γκρινιάζει ο Steven Blair, καθηγητής της επιστήμης άσκησης και επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας. «Εγώ πληκτρολογώ την «σωματική άσκηση» και θα δείτε ότι «ο όρος δεν βρέθηκε». Αυτή η επιστήμη είναι για τα σκουπίδια. Δεν μπορείτε να μελετήσει την υγεία και το βάρος χωρίς να λαμβάνετε υπ’ όψη τη σωματική δραστηριότητα».

Ακόμα δεν κατανοούμε πλήρως, πώς ακριβώς η φυσική κατάσταση, το βάρος και η υγεία αλληλοεπιδρούν. Αλλά είναι σαφές ότι η φυσική κατάσταση είναι μια κρίσιμη πλευρά της καλής υγείας. Έτσι φέτος, αντισταθείτε στον πειρασμό να θέσετε τον εαυτό σας σε μια μάταιη και δυνητικά επιβλαβή δίαιτα και βρείτε τρόπους για να γίνετε λίγο πιο δραστήριοι αντ’ αυτού.

SHARE
Ερριέτα Κομνηνού
Η Ερριέτα Κομνηνού έχει σπουδάσει στο Λονδίνο. Στο mononews γράφει επιχειρηματικά θέματα και stories

LEAVE A REPLY