Γιατί δεν “περνάει” η μεγάλη πτώση της τιμής του πετρελαίου στην τσέπη μας

Ενώ οι τιμές του “μαύρου χρυσού” βυθίζονται στις διεθνείς αγορές, η βενζίνη αντιστέκεται με πτώση κατά πολύ μετριοπαθέστερη από αυτή του αργού. Δηλαδή ενώ το αργό έχει φτάσει να βρίσκεται στα επίπεδα του 2004, καταγράφοντας χαμηλό 12ετίας από τα 65 δολάρια στα 35,98 δολάρια (Brent) η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι στα 1,384 ευρώ το λίτρο και η τιμή του diesel κίνησης 1,065 ευρώ το λίτρο. Υπάρχει δηλαδή στην αντλία μια μείωση της τάξης του 10 -15%.

Πως εξηγείται λοιπόν το φαινόμενο και τι έχουν να ωφεληθούν στην τελική οι καταναλωτές από την πτώση των τιμών.

Οι ειδικοί της αγοράς των καυσίμων επισημαίνουν ότι η σύγκριση λιανικής τιμής βενζίνης με την τιμή του brent είναι αυθαίρετη. Γιατι η τιμή της βενζίνης συναρτάται όχι με την τιμή brent αλλά από την σχετική τιμή του προϊόντος στην κοντινές με την Ελλάδα αγορές. Ακόμη και έτσι λοιπόν, το κόστος του πετρελαίου, σε σχέση με το τελικό προϊόν που αγοράζουμε εμείς ως καταναλωτές στα πρατήρια βενζίνης, είναι ένα μόνο κλάσμα. Το μεγαλύτερο μέρος της τελικής τιμής που πληρώνουμε αναλογεί σε δασμούς, ΕΦΚ και ΦΠΑ. Μάλιστα το μεγαλύτερο μέρος της φορολογίας δηλαδή ο ΕΦΚ είναι σταθερός, όπως συμβαίνει και σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, με αποτέλεσμα ακόμη και εάν το πετρέλαιο κόστιζε μηδέν και διυλιστήρια, εταιρείες, πρατήρια δεν έβγαζαν ούτε ένα σεντ, και πάλι περίπου 80 σεντς το λίτρο, μόνο από τον ΕΦΚ και τον ΦΠΑ επί του ΕΦΚ!

Επίσης ένας σημαντικός παράγοντας που δεν αποτυπώνεται στην τιμή του πετρελαίου είναι η ισοτιμία ευρώ δολαρίου, η οποία έχει διαφοροποιηθεί με το δολάριο να ενδυναμώνεται σε σχέση με το Μάιο (όπου η ισοτιμία ευρώ δολαρίου είχε φτάσει και το 1,14).

oil price drop

Εν κατακλείδι μια μείωση της τάξης του 50% στην τιμή του πετρελαίου, είναι απολύτως λογικό να φτάνει στην αντλία του πρατηρίου βενζίνης αρκετά “κουτσουρεμένη” και να οδηγεί σε πτώση της λιανικής τιμής της τάξης του 15%.

 

Σημειώνεται τέλος ότι με βάση τις αναρτημένες τιμές στο παρατηρητήριο τιμών, όποιος θελήσει σήμερα να βάλει καύσιμο στο αυτοκίνητό του θα πληρώσει ένα εύρος τιμής από το 1,25 έως 1,36 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη (έως 1,49 ευρώ το λίτρο για τις ενισχυμένες με πρόσθετα βενζίνες) ενώ το diesel κίνησης κυμαίνεται από 0,89 ευρώ το λίτρο μέχρι 0,99 ευρώ το λίτρο (που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 1,19 ευρώ το λίτρο για τα πετρέλαια με πρόσθετα). Τέλος το υγραέριο ξεκινά από το 0,615 ευρώ και φτάνει μέχρι τα 0,769 ευρώ (σύμφωνα με τις τιμές που αναρτώνται στο παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου ανάπτυξης).

SHARE
Μαίρη Παυλάκου
H Μαίρη Παυλάκου έχει σπουδάσει Νομικά στην Αθήνα. Στο mononews γράφει θέματα τραπεζικά και strategy.

LEAVE A REPLY