Κάποιοι από τους πλέον γνωστούς Έλληνες εφοπλιστές παραμένουν πιστοί στην Ελλάδα, προσπερνώντας το αίσθημα αβεβαιότητας που φαίνεται να έχει καταλάβει τους νεώτερους ανταγωνιστές τους για τις προοπτικές της χώρας.

Ο Γιάννης Αγγελικούσης είναι ένα περίοπτο μέλος αυτού του… fan club της Ελλάδας. Οι εταιρείες του Anangel Maritime Services, Maran Tankers και Maran Gas περιλαμβάνουν πάνω από το ένα τρίτο των συνολικά 34 πλοίων που κατεγράφησαν από τις ελληνικές αρχές από τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα.

Αυτή η εισροή επιβράδυνε σημαντικά τη μείωση του στόλου υπό την ελληνική σημαία. Τα ετήσια στοιχεία που ανακοινώθηκαν τον περασμένο μήνα από την Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας δείχνουν ότι ο στόλος μειώθηκε κατά 30 πλοία σε σχέση με το προηγούμενο έτος σε 809, σύμφωνα με το TradeWinds. Αυτός ο αριθμός αντιπροσωπεύει πάνω από το ένα τέταρτο του συνολικού τονάζ που ελέγχεται από Έλληνες εφοπλιστές.

tanker duke_2

Τα μηνιαία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δίνουν μία αντίστοιχη εικόνα. Εξαιρουμένων των πολύ μικρών σκαφών, η ΕΛΣΤΑΤ αναφέρει 1.109 πλοία στο ελληνικό νηολόγιο τον Ιανουάριο, από 1.143 τον ίδιο μήνα του 2015.

Μέρος αυτής τη μείωσης οφείλεται πιθανότατα στις διαλύσεις και στη φυσική φθορά. Εννέα πλοία με ελληνική σημαία πωλήθηκαν για διάλυση τους τελευταίους 12 μήνες, σύμφωνα με το VesselsValue.

Άλλα 18 πλοία άλλαξαν σημαία κατά το ίδιο διάστημα, καθώς οι Έλληνες ιδιοκτήτες τους τα ξεφορτώθηκαν σε ξένους ιδιοκτήτες στην αγορά S&P.

Όμως η μείωση αντανακλά επίσης ανησυχίες για την χρηματοπιστωτική σταθερότητα της Ελλάδας ως μέλους της Ευρωζώνης, καθώς και πιο πρόσφατους φόβους ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση ενδεχομένως θα αναγκάσει τη χώρα να αλλάξει τη ναυτιλιακή της νομοθεσία, με τρόπους επώδυνους για τους ιδιοκτήτες, διαχειριστές και μετόχους.

Τους τελευταίους 15 μήνες οκτώ πλοία που άλλαξαν χέρια μεταξύ Ελλήνων στην αγορά S&P άλλαξαν σημαία.

tsakos tanker

Όμως τα τελευταία στοιχεία του TradeWinds επιβεβαιώνουν ότι πολλοί «μπαρουτοκαπνισμένοι» πλοιοκτήτες επιμένουν ελληνικά. Κάποιοι από αυτούς θεωρούν πως είναι πατριωτικό τους καθήκον, ενώ άλλοι λένε ότι τα ελληνικά πληρώματα που συνοδεύουν τα πλοία υπό ελληνική σημαία εξασφαλίζουν εξαιρετικές ικανότητες διαχείρισης και χαμηλότερα λειτουργικά κόστη. Και κάποιοι απλώς δεν πιστεύουν πως η ελληνική ναυτιλιακή νομοθεσία μπορεί να χειροτερέψει σημαντικά.

Ο Γ. Αγγελικούσης συνεχίζει να τρέχει έναν στόλο 100% ελληνικό. Έχει τοποθετήσει και τα 13 πλοία του υπό ελληνική σημαία, συμπεριλαμβανομένων και έξι capsize που η Anangel αγόρασε φέτος από τις Scorpio και Star Bulk Carriers. Ένα έβδομο capsize, το Star Taurus, χωρητικότητας 180.000 dwt, θα παραδοθεί αργότερα φέτος.

Το ίδιο συνέβη και με δύο σύγχρονα VLCC που η Maran Tankers απέκτησε από Νοτιοκορεάτες, αλλά και με δύο νεότευκτα τάνκερ μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που σύντομα θα παραλάβει η Maran Gas, το Maran Gas Agamemnon (174.000 cbm) και το Maran Gas Amphipolis (173.400 cbm). Και έπονται ακόμα δέκα νεότευκτα LNG μέχρι το 2019.

Ο Σπύρος Πολέμης, ένας ακόμα παραδοσιακός πλοιοκτήτης, τήρησε την υπόσχεσή του ότι η εταιρεία του, Polembros Shipping, θα έθετε τα τρία aframax που απέκτησε στη δευτερογενή αγορά και ένα νεότευκτο suezmax που παρέλαβε υπό ελληνική σημαία.

Μέχρι το 2017 η Polembros θα εντάξει ακόμα τρία νεότευκτα suezmax υπό ελληνική σημαία. Έτσι, τα πλοία της εταιρείας που θα βρίσκονται υπό την ελληνική σημαία θα είναι σχεδόν τα μισά από τα 23 του στόλου της Polembros.

Ο Όμιλος Ωνάση, που διαθέτει έναν ανάμικτο στόλο από πλοία εγγεγραμμένα στην Ελλάδα και στα Νησιά Μάρσαλ, έθεσε τρία VLCC που απέκτησε πρόσφατα από την Oaktree Capital Management υπό ελληνική σημαία.

Άλλες ελληνικές εταιρείες που έχουν εντάξει πλοία τους στο ελληνικό νηολόγιο από τον Δεκέμβριο και έπειτα είναι η Eletson του Κ. Κέρτσικοφ, η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου, η Kyklades Maritime της οικογένειας Αλαφούζου, η Marmaras Navigation και η Delta Tankers, συμφερόντων Διαμαντή Διαμαντίδη, καθώς και η Alpha Bulkers Shipmanagement των Αγγελικούση/Κανελλάκη.

Για να καταγραφεί ένα πλοίο στην Ελλάδα, η πλειοψηφία των μετοχών του πρέπει να ανήκει σε φυσικά πρόσωπα ή εταιρείες από την ΕΕ. Η παρουσία Έλληνα καπετάνιου είναι απαραίτητη, όπως και ένας πρόσθετος αριθμός Ελλήνων μελών πληρώματος, που κυμαίνεται ανάλογα με το είδος του πλοίου. Για παράδειγμα, οι αρχές απαίτησαν από την Anangel να τοποθετήσει τουλάχιστον έξι Έλληνες στο νεότευκτο capesize Anangel Victory, χωρητικότητας 180.000 dwt, ενώ μόνο τέσσερις απαιτούνταν για το τάνκερ Minerva Leo (έτος κατασκευής 2015) συμφερόντων Μαρτίνου.

Διαβάστε ακόμα στο mononews.gr: Στην κορυφή του θαλάσσιου τουρισμού η “Variety Cruises”