ΣΕΤΕ Intelligence: Δεν οφείλεται σε σφάλμα ή αλλαγή του τρόπου μέτρησης της ΤτΕ η απόκλιση των τουριστικών στοιχείων

Δεν άλλαξε ο τρόπος καταγραφής των στοιχείων εσόδων και αφίξεων από την Τράπεζα της Ελλάδος, οπότε η απόκλιση των τάσεων δεν μπορεί να οφείλεται σε σφάλμα ή αλλαγή στον τρόπο μέτρησης. Τα αίτια συνεπώς της παρατηρούμενης απόκλισης θα πρέπει να αναζητηθούν αλλού επισημαίνεται χαρακτηριστικά σε μελέτη που εκπόνησε το Sete Intelligence με αφορμή το “θόρυβο”, που προκλήθηκε φέτος για τη σημαντική απόκλιση μεταξύ αφίξεων και εσόδων που παρατηρήθηκε. Αλλωστε και σύμφωνα με την ίδια μελέτη, οι διανυκτερεύσεις και όχι οι αφίξεις καθορίζουν το ύψος των τουριστικών εσόδων της χώρας.
Η ομάδα σύνταξης του Sete Intelligence, η οποία συγκροτείται από τον διευθυντή του ινστιτούτου κ.Αρη Ικκο και την έρευνήτρια-στατιστικολόγο κα. Ευαγγελία Λάμπρου, χαρακτηρίζουν ως έωλο τον ισχυρισμό “από κατά τα άλλα έγκριτους αναλυτές και σχολιαστές, ότι αναφέρθηκε ως πιθανή αιτία η φοροδιαφυγή από πλευράς των τουριστικών επιχειρήσεων αφού η Έρευνα Συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδος  από την οποία προκύπτουν οι εκτιμήσεις ταξιδιωτικών εσόδων και αφίξεων βασίζεται αποκλειστικά σε ερωτηματολόγια σε επισκέπτες της χώρας (δείτε εδώ μια σύντομη παρουσίαση της μεθοδολογίας της Έρευνας Συνόρων). Οι επισκέπτες αυτοί δηλώνουν τί ξόδεψαν χωρίς να γνωρίζουν αν κάποιο μέρος της δαπάνης τους δεν δηλώθηκε από τις επιχειρήσεις στην εφορία. Άρα είναι παντελώς άτοπο να εξάγει κανείς με βάση τα αποτελέσματα της Έρευνας Συνόρων της ΤτΕ το συμπέρασμα ότι τα έσοδα από τον τουρισμό μειώθηκαν λόγω φοροδιαφυγής. 
Σε τεχνικό επίπεδο και σύμφωνα με τις πληροφορίες που λάβαμε από τους υπεύθυνους μελετητές της Έρευνας Συνόρων, η μεθοδολογία της δεν έχει αλλάξει από τότε που ξεκίνησε και συνεπώς δεν υπάρχει λόγος να υποθέσει κανείς ότι η απόκλιση τάσεων Εσόδων και Αφίξεων μπορεί να οφείλεται σε σφάλμα ή αλλαγή στον τρόπο μέτρησης. Τα αίτια συνεπώς της παρατηρούμενης απόκλισης θα πρέπει να αναζητηθούν αλλού”. 
Από την παράθεση των στοιχείων αφίξεων, εσόδων και διανυκτερεύσεων της έρευνας συνόρων από το 2005 έως και το 2015, διαπιστώνεται επίσης ότι εκτός από φέτος, απόκλιση εσόδων και αφίξεων έχει παρατηρηθεί και το 2007, το 2010 και το 2012, δηλαδή σε 4 από τις 12 χρονιές από το 2005. Τις ίδιες χρονιές υπήρξε επίσης απόκλιση των αφίξεων και των διανυκτερεύσεων. Αντίθετα, δεν υπάρχει ούτε μια χρονιά που να παρατηρείται απόκλιση εσόδων και διανυκτερεύσεων.
Εν τω μεταξύ, σε επίπεδο στοιχείων παρατηρείται μείωση της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης (ΜΚΔ) παρατηρείται στην Ελλάδα για το 2016, έναντι των ανταγωνιστριών χωρών, γεγονός το οποίο προκάλεσε απώλεια εσόδων της τάξεως των 500-550 εκατ. ευρώ, όπως επισημαίνεται στη μελέτη.
Εάν η μείωση της ΜΚΔ στην Ελλάδα τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο είχε περιοριστεί στα επίπεδα του ανταγωνισμού, επισημαίνεται στη μελέτη, τα έσοδα των μηνών αυτών θα εμφανίζονταν αυξημένα, με αποτέλεσμα να μην είχε σημειωθεί μείωση εσόδων. Πιθανότατα, η υστέρηση αυτή του ελληνικού τουρισμού οφείλεται και στις προσφορές last minute, αν και για τελικό συμπέρασμα είναι απαραίτητο να συνυπολογίσουμε και τα στοιχεία των διανυκτερεύσεων όταν αυτά καταστούν διαθέσιμα από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Όπως διαπιστώνει η μελέτη, η μέση ημερήσια δαπάνη έχει μείνει εντυπωσιακά σταθερή (€ 70 – 75) τα 10 τελευταία χρόνια, ενώ η μέση διάρκεια παραμονής έχει μειωθεί κατά -26% (από 10,7 σε 7,8 ημέρες), με την ΜΚΔ (Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη) να ακολουθεί κατά πόδας με -22% (από 746€ σε 580€).

Τέλος, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Phocuswright, η συνολική δαπάνη ανά άτομο από τη Γαλλία, τη Γερμανία και τη Βρετανία εμφανίζει σημαντική μείωση δαπάνης κατ’ άτομο σε Ευρώ, για τη χρονική περίοδο 2014-2016. Η θετική μεταβολή της ΜΚΔ (σε €) από τη Βρετανία μπορεί να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό στην ανατίμηση της λίρας μεταξύ 2014 και 2016.  Ακόμα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία φαίνεται ότι οι κάτοικοι των σημαντικών αυτών αγορών μας έστρεψαν την δαπάνη τους από τα ταξίδια εξωτερικού στα ταξίδια εσωτερικού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Eurobank-Grant Thornton: Ποιοι επιχειρηματίες διακρίθηκαν στα βραβεία «Growth Awards»

SHARE
Τζίνα Αγγούρη
Η Τζίνα Αγγούρη στο mononews γράφει θέματα business και τουριστικά. Εργαστηκε στην εφημερίδα Ναυτεμπορική

LEAVE A REPLY