εφοπλιστές Φράγκου Αγγελικούσης Προκοπίου Οικονόμου Λιβανός
Η χρυσή πεντάδα των Ελλήνων εφοπλιστών της Lloyd's List. Από αριστερά, Αγγελική Φράγκου (Navios Group), Γιάννης Αγγελικούσης (Angelikousis Group), Γιώργος Προκοπίου (Dynacom, Dynagas), Γιώργος Οικονόμου (DryShips), Πήτερ Λιβανός (GasLog)

Για άλλη μια χρονιά οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνίστησαν στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκηνή και τα μεγάλα deals, ενώ το ποσοστό επιρροής που ασκούν στη βιομηχανία διεθνώς στάθηκε η αφορμή για τη διαμόρφωση της φετινής λίστας «Top 100 2016», που δημοσίευσε η Lloyd’s List.

Η ελληνική παρουσία στην 7η έκδοση της λίστας που κατατάσσει τις 100 πιο επιδραστικές προσωπικότητες στη ναυτιλιακή βιομηχανία ήταν και για το 2016 πολύ ισχυρή με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου να φιγουράρουν στις υψηλότερες θέσεις, με τους Γιάννη Αγγελικούση (7η θέση), Γιώργο Προκοπίου (12η θέση) και Αγγελική Φράγκου να απαρτίζουν παράλληλα και τους τρεις ισχυρότερους Έλληνες.

Και οι τρεις – όπως και οι υπόλοιποι Έλληνες της λίστας – κατόρθωσαν να σταθούν επάξια απέναντι σε ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις και δυσκολίες που συνέθεσαν την πραγματικότητα, τόσο στις μεταφορές ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων (χρεοκοπία Hanjin Shipping), όσο και στις μεταφορές υγρού φορτίου.

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το 2016 ήταν αναμφίβολα μια από τις δυσκολότερες και απαιτητικότερες χρονιές για όλους τους κλάδους και τις αγορές, οι 14 Έλληνες της Lloyd’s List, κατάφεραν να κρατήσουν τον πρωταγωνιστικό τους ρόλο με την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα να αποτελεί παράλληλα και τη μεγαλύτερη ανάμεσα στους 100.

Ακολουθούν οι ισχυροί 14 που κατά τη διάρκεια του 2016 είτε μεγάλωσαν τους στόλους τους υπογράφοντας σημαντικά deals είτε τους διατήρησαν στην κορυφή διεθνώς.

Γιάννης Αγγελικούσης
Γιάννης Αγγελικούσης, εφοπλιστής Maran Gas
  1. Γιάννης Αγγελικούσης (7η θέση στη λίστα Top 100)

Στην κορυφή της λίστας των Ελλήνων και 7ος ισχυρότερος εφοπλιστής στον κόσμο είναι ο Γιάννης Αγγελικούσης, ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου καθαρά ιδιωτικού στόλου παγκοσμίως. Παρότι ο όμιλος Αγγελικούση πορεύεται τον παλιό παραδοσιακό δρόμο, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει αναζητήσει χρηματιστηριακά κεφάλαια για τις επενδύσεις του, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις άλλες επιχειρηματικές επιλογές, που αποδεικνύονται, εκτός από τολμηρές, και επικερδείς. Όπως, για παράδειγμα, το άνοιγμα στην αγορά του LNG, που είναι απόρροια μιας γρήγορης απόφασης για την απόκτηση δύο πλοίων το 2004. Έκτοτε η μεταφορά υγροποιημένου αερίου έχει αναδειχθεί σε έναν από τους βασικούς πυλώνες δραστηριότητας, με τον στόλο της Maran Gas να αριθμεί 32 πλοία. Σημειώνεται ότι ο όμιλος Αγγελικούση έχει περιορίσει το ρίσκο της έκθεσης στην αγορά του LNG με την κοινοπραξία που έχει δημιουργήσει με την καταριανή Nakilat. Τον τελευταίο Δεκέμβριο ο όμιλος Αγγελικούση προχώρησε σε ακόμα ένα επωφελές deal, αγοράζοντας 7 νεότευκτα φορτηγά capesize στα 35 εκατ. το καθένα, με έκπτωση της τάξης των 20 εκατ. δολαρίων από την τιμή παραγγελίας. Τέλος, η Maran Tankers, που διαθέτει στόλο μεγάλων τάνκερ σε λειτουργία, έχει πρόγραμμα για 10 VLCCs και 6 suezmax τάνκερ που έχουν παραγγελθεί από την Daewoo.

Γιώργος Προκοπίου
Γιώργος Προκοπίου, εφοπλιστής Dynagas LNG Partners

2. Γιώργος Προκοπίου (12η θέση στη λίστα Top 100)

Όπως όλοι οι ισχυροί της ναυτιλίας, έτσι και ο Γιώργος Προκοπίου, Νο 12 της παγκόσμιας λίστας και δεύτερος πιο ισχυρός Έλληνας, έχει αποδείξει πολλάκις ότι δεν διστάζει να αναλάβει επιχειρηματικά ρίσκα. Όπως συνέβη το 2006-2007 με τα νεότευκτα πλοία LNG νέας τεχνολογίας ή με τα παγοθραυστικά τάνκερ, που ουσιαστικά άνοιξαν το βόρειο διάδρομο. Ακόμα και μέχρι το τέλος του 2016, η Dynagas παρέμενε η μόνη εταιρεία με δυνατότητα μεταφοράς LNG από τη βόρεια διαδρομή, με τα πλοία της να έχουν ναυλοσύμφωνα με ενεργειακούς κολοσσούς όπως οι Gazprom, Shell, Statoil, για τη μεταφορά αερίου από ένα από τα μεγαλύτερα πεδία αερίου, όπως το Yamal. Ταυτόχρονα, ο Γ. Προκοπίου είναι από τους παίκτες που είδαν πρώτοι την ευκαιρία των πλωτών σταθμών LNG, συμμετέχοντας σε τουλάχιστον δύο projects, με την τελευταία εν αναμονή παραγγελία σε κινεζικό ναυπηγείο τον περασμένο Ιούνιο να μην έχει ακόμη ενεργοποιηθεί. Πρόσφατα ο Έλληνας εφοπλιστής έκλεισε και την πρώτη χρηματοδοτική συμφωνία, ύψους 195 εκατ. δολαρίων, με την China Export-Import Bank για την επένδυση 6 suezmax τάνκερ.

Αγγελική Φράγκου Navios
Αγγελική Φράγκου, επικεφαλής Navios Maritime Holdings

3. Αγγελική Φράγκου (19η θέση στη λίστα Top 100)

Στο Νο 19 της παγκόσμιας λίστας και τρίτη ισχυρότερη ελληνική παρουσία είναι η επικεφαλής του ομίλου Navios, Αγγελική Φράγκου, η οποία την περασμένη χρονιά βρέθηκε να «παίζει άμυνα» απέναντι στις αναταράξεις που δέχτηκε η αγορά ξηρού φορτίου αλλά και τα φορτηγά μεταφοράς containers. Ο όμιλος Navios μπήκε στο 2017 χωρίς εκκρεμείς επενδύσεις, ενώ έχει προχωρήσει βήματα για τη μείωση των υποχρεώσεών του, με πιο πρόσφατη την επαναγορά εταιρικών ομολόγων ύψους 59 εκατ. δολαρίων. Ο μητρικός όμιλος Navios Group διατηρεί τέσσερις εισηγμένες θυγατρικές. Η μητρική εταιρεία Navios Maritime Holdings κατέχει 40 φορτηγά ξηρού φορτίου και λειτουργεί ακόμα 26 πλοία με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα. H Navios Maritime Acquisition διαθέτει έναν στόλο 36 πετρελαιοφόρων, ενώ η MPL Navios Maritime Midstream κατέχει 6 VLCC. Εταιρεία του ομίλου είναι επίσης η Navios Maritime Partners, που κατέχει 32 πλοία (24 φορτηγά ξηρού φορτίου και 8 containerships). Την περασμένη χρονιά είχαν καλές αποδόσεις τα τάνκερ, ενώ στον αντίποδα η Partners δημοσίευσε στο 9μηνο καθαρές ζημίες 50,5 εκατ., που περιλαμβάνουν απομειώσεις από ζημιογόνες πωλήσεις.

Γιώργος Οικονόμου
Γιώργος Οικονόμου, εφοπλιστής DryShips

4. Γιώργος Οικονόμου (20η θέση στη λίστα Top 100)

Προς τα τέλη της περασμένης χρονιάς η ομίχλη που επισκίαζε το μέλλον της DryShips του Γιώργου Οικονόμου, ο οποίος βρίσκεται στην τέταρτη θέση μεταξύ των Ελλήνων και στην 20ή θέση της παγκόσμιας λίστας, άρχισε να διαλύεται. Τον Δεκέμβριο η εταιρεία, που επλήγη και εκείνη από την αναταραχή στο ξηρό φορτίο, ανακοίνωσε συμφωνία με την πλειονότητα των πιστωτριών τραπεζών έπειτα από διαπραγματεύσεις ενός έτους, που έφεραν το 90% του χρέους στα χέρια του ιδρυτή της εταιρείας. Ακόμα πιο πρόσφατη ήταν η συμφωνία που ανακοινώθηκε με την Kalani Invstements, που έφερε 100 εκατ. δολάρια στην DryShips με την έκδοση νέων μετοχών. Τα κεφάλαια αναμένεται να αξιοποιηθούν για γενικούς σκοπούς αλλά και απομόχλευση. Εφόσον επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για βελτίωση της αγοράς ξηρού φορτίου το 2017, η εταιρεία φαίνεται να έχει βγει από τη λίστα κινδύνου. Εκτός από την εισηγμένη DryShips, ο εφοπλιστής ελέγχει μέσω του TMS Group έναν ιδιωτικό στόλο 81 πλοίων, ενώ έχει σε παραγγελία ακόμα 20. Σε αυτά περιλαμβάνονται 41 φορτηγά, 34 τάνκερ, 5 πλοία μεταφοράς LNG και 1 φορτηγό containership.

Πήτερ Λιβανός
Πήτερ Λιβανός, εφοπλιστής

5. Πήτερ Λιβανός (23η θέση στη λίστα Top 100)

Με παρουσία σε διάφορους κλάδους, ο Πήτερ Γ. Λιβανός συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση, δίνοντας έμφαση στον ιδιαίτερα ανερχόμενο κλάδο της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Από την 23η θέση της λίστας και την 5η θέση μεταξύ των Ελλήνων, ο εφοπλιστής, έχοντας αποχωρήσει από το 2005 από τα τάνκερ, διατηρεί παρουσία μέσω της Drylog στο ξηρό φορτίο με 20 φορτηγά. Ο ίδιος, όμως, δεν κρύβει ότι θεωρεί το LNG το μέλλον της ναυτιλίας, βλέποντας θετικές προοπτικές ανάπτυξης για την επόμενη δεκαετία. Μέσω της Gaslog ο Πήτερ Λιβανός θεωρείται από τους trend makers της αγοράς του υγροποιημένου φυσικού αερίου, με 13 τάνκερ σε λειτουργία και 5 σε παραγγελία, ενώ μέσω της Gaslog Partners ελέγχει ακόμα 9 πλοία, που αναλογούν σε μερίδιο 5%-6% της συνολικής αγοράς του LNG. Πρόσφατα, έχοντας εξασφαλισμένο επταετές ναυλοσύμφωνο από τη βρετανική Centrica για την εισαγωγή αμερικανικού shale gas, παρήγγειλε ακόμα ένα πλοίο από την κορεατική Samsung. Επίσης, τηρεί στάση αναμονής και είναι έτοιμος να μπει στην αγορά των πλωτών σταθμών αεριοποίησης (FSRUs) και μεταξύ των projects που εξετάζει περιλαμβάνεται και ένα στην Ελλάδα (Αλεξανδρούπολη).

Πέτρος Παππάς. Επικεφαλής Star Bulk Carriers
Πέτρος Παππάς. Επικεφαλής Star Bulk Carriers

6. Πέτρος Παππάς (35η θέση στη λίστα Top 100)

Η Star Bulk Carriers, εταιρεία που διαχειρίζεται ο Πέτρος Παππάς από κοινού με τον μέτοχο πλειοψηφίας, την Oaktree Capital Management, προχώρησε σε σημαντική μείωση του στόλου της την περασμένη χρονιά, από τα 103 στα 73 πλοία, περιλαμβανομένων 5 υπό κατασκευή. Πολλά από τα πλοία ήταν μεγάλης ηλικίας που πουλήθηκαν για scrap. Αντίθετα, οι στόλοι των δύο άλλων εταιρειών, Oceanbulk Containers και Product Shipping, που επίσης ελέγχει από κοινού με την Oaktree, δεν παρουσίασαν αλλαγές.
Σημειώνεται ότι η Oceanbulk Containers ελέγχει έναν στόλο 13 πλοίων, ενώ με δεδομένη την αναταραχή στην αγορά των containerships, η αγορά αναμένει πώς θα διαχειριστεί τα 5 νέα πλοία, η παράδοση των οποίων ολοκληρώνεται μέσα στο 2017.
Από την άλλη πλευρά η Product Shipping με 17 τάνκερ μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων δεν εμφάνισε ουσιαστική δραστηριότητα αγοραπωλησιών, πέραν δύο πολύ μεγάλων τάνκερ VLCC’s που ελέγχονται από κοινού με την Monarch Alternative Capital και τα οποία πουλήθηκαν στη Euronav. Ο κ. Παππάς βρίσκεται στην 35η θέση της λίστας του Lloyds List και στην έκτη θέση μεταξύ των Ελλήνων.

Νίκος Τσάκος ΤΕΝ
Νίκος Τσάκος, εφοπλιστής Tsakos Energy Navigation Ltd. (TEN)

7. Νίκος Τσάκος (42η θέση στη λίστα Top 100)

Η εταιρεία του Νικόλα Τσάκου (7ος ισχυρότερος Έλληνας και 42ος στην παγκόσμια λίστα), Tsakos Energy Navigation, υλοποιεί ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα για 15 νεότευκτα, με τα μισά να έχουν παραδοθεί μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο. Με αυτά τα πλοία, ο στόλος της ΤΕΝ θα αποτελείται από 65 τάνκερ, εκ των οποίων τα 45 μεταφοράς αργού, τα 15 μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, 3 shuttle tankers (μεταφοράς πετρελαίου από θαλάσσιες εξέδρες) και 2 LNG. Οι νέες παραγγελίες υποστηρίζονται από μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα της ΤΕΝ με μεγάλους ναυλωτές όπως η Statoil, ενώ το νεότευκτο LNG «Maria Energy» έχει εξασφαλισμένη απασχόληση για 18-36 μήνες από την αμερικανική Cheniere, τον πρώτο εξαγωγέα LNG από τις ΗΠΑ.

Κωστής Κωνσταντακόπουλος,
Κωστής Κωνσταντακόπουλος. Eτών 46. Επικεφαλής COSTAMARE.

8. Κωστής Κωνσταντόπουλος (50η θέση στη λίστα Top 100)

Η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου είναι η μοναδική στο Top-10 των ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στα containers η οποία δεν είχε ναυλωμένο τονάζ από τη Hanjin Shipping, η κατάρρευση της οποίας προκάλεσε έντονες αναταράξεις στον κλάδο. Τα τελευταία χρόνια η εισηγμένη Costamare προχώρησε σε εκτενή ανανέωση του στόλου της, παραλαμβάνοντας 5 μεγάλα πλοία 14,424 ΤΕU, τα οποία και απασχολούνται με 10ετή ναυλοσύμφωνα από την Evergreen. Το κόστος της επένδυσης ξεπέρασε το 1 δισ. δολάρια και κατέστη εφικτό με τη συνδρομή του fund York Capital. Οι παραγγελίες της ναυτιλιακής περιλαμβάνουν ακόμα δύο μικρά φορτηγά με εξασφαλισμένα ναυλοσύμφωνα από τη Hamburg Sud, αλλά και δύο μεγαλύτερα πλοία, η χρηματοδότηση των οποίων έκλεισε πρόσφατα, παρότι ακόμη δεν υπάρχουν εξασφαλισμένα ναυλοσύμφωνα.

Θεόδωρος Βενιάμης
Θεόδωρος Βενιάμης. Ετών 70 . Πρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών

9. Θεόδωρος Βενιάμης (53η θέση στη λίστα Top 100)

Σύμφωνα με το «Lloyd’s List», ο Θεόδωρος Βενιάμης, που βρίσκεται στην 53η θέση της παγκόσμιας λίστας, είναι ο πρόεδρος της σημαντικότερης εθνικής εφοπλιστικής ένωσης στον κόσμο, της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Η εταιρεία του, Golden Union, διαθέτει 40 φορτηγά ξηρού φορτίου, ενώ σε παραγγελία από κινεζικά ναυπηγεία βρίσκονται ακόμα 7 μεγάλα τάνκερ panamax. Την περασμένη χρονιά η Golden Union υπερδιπλασίασε τον στόλο της σε σχέση με το 2014. Πάντως, ο ίδιος ο Θ. Βενιάμης και την προηγούμενη χρονιά πρωταγωνίστησε στη μάχη της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας για την προάσπιση του ισχύοντος συνταγματικά κατοχυρωμένου φορολογικού συστήματος, πάνω στο οποίο έχει στηριχθεί –μεταξύ άλλων– το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα.

Πήτερ Γεωργιόπουλος
Πήτερ Γεωργιόπουλος, εφοπλιστής Gener8 Maritime

10. Πήτερ Γεωργιόπουλος (60ή θέση στη λίστα Top 100)

Στη δέκατη θέση της «Lloyd’s List» βρίσκουμε τον Πήτερ Γεωργιόπουλο (60ή θέση στην παγκόσμια λίστα), ο οποίος πέρυσι αποχώρησε από την προεδρία της εταιρείας που ίδρυσε, Genco Shipping and Trading, και πλέον επικεντρώνεται στην Gener8 Maritime, την εταιρεία με έναν από τους νεότερους ηλικιακά και πιο μοντέρνους στόλους πολύ μεγάλων τάνκερ VLCCs. Η εταιρεία έχει από τον Ιούνιο του 2015 παραγγελία για 21 μεγάλα τάνκερ αξίας 2,1 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων έχουν παραδοθεί τα 18 και απομένουν ακόμα 3 για τις αρχές του νέου έτους. Εκτός της Gener8, ο κ. Γεωργιόπουλος παραμένει πρόεδρος της Aegean Marine Petroleum.

Βαγγέλης Μαρινάκης Capital
Βαγγέλης Μαρινάκης, εφοπλιστής Capital Ship Management

11. Βαγγέλης Μαρινάκης (61η θέση στη λίστα Top 100)

Από τους ισχυρότερους Έλληνες εφοπλιστές, ο Βαγγέλης Μαρινάκης είναι ο επικεφαλής του ομίλου Capital Group που δραστηριοποιείται στο ξηρό και στο υγρό χύδην φορτίο, ενώ είναι γνωστός στην αγορά για τις συμφωνίες που καταφέρνει να συνάπτει με τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως.

Γιάννης Πλατσιδάκης
Γιάννης Πλατσιδάκης, πρόεδρος της Intercargo και γενικός διευθυντής της Anangel Maritime Services

12. Γιάννης Πλατσιδάκης (81η θέση στη λίστα Top 100)

Το όνομα-έκπληξη στη λίστα της Lloyd’s είναι ο Γιάννης Πλατσιδάκης. Παρότι δεν είναι εφοπλιστής, ο κ. Πλατσιδάκης είναι ο πρόεδρος της Intercargo, της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου και παράλληλα διατελεί γενικός διευθυντής της ναυτιλιακής Anangel Maritime Services του κ. Αγγελικούση.

Συμεών Παληός
Συμεών Παληός, εφοπλιστής Diana Shipping

13. Συμεών Παληός (95η θέση στη λίστα Top 100)

Ο Συμεών Παληός είναι ο ιδιοκτήτης και επικεφαλής των ναυτιλιακών εταιρειών Diana Shipping και Diana Containerships που δραστηριοποιούνται στις μεταφορές ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων με 60 πλοία. Και οι δυο εταιρείες είναι εισηγμένες στην αμερικανική χρηματαγορά.

Πόλυς Χατζηιωάννου
Πόλυς Χατζηιωάννου, εφοπλιστής Safe Bulkers

14. Πόλυς Χατζηιωάννου (96η θέση στη λίστα Top 100)

Ο Πόλυς Χατζηιωάννου είναι ο επικεφαλής της ναυτιλιακής Safe Bulkers, μιας από τις πιο ισχυρές εταιρείες στις μεταφορές ξηρού φορτίου με έναν στόλο που αποτελείται από 37 φορτηγά πλοία μέσης ηλικίας 6,5 ετών και συνολικής χωρητικότητας 3.339.800-dwt.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Β. Μαρινάκης: Big business με 2 νέα πλοία

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Α. Φράγκου: Τι κρύβεται πίσω από την πώληση μετοχών-μαμούθ της Navios Partners;

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Χ. Βαφειάς: Μετατίθεται χρονικά η παράδοση τεσσάρων νέων πλοίων LPG στην StealthGas

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here