Το… «χατίρι» Σπίρτζη στους κατασκευαστές και εργολάβους και στη μέση ο… Καλογρίτσας

Ένα βήμα πίσω έκανε ο Χρήστος Σπίρτζης, στις πιέσεις των κατασκευαστών και των εργοδοτών, «παγώνοντας» προσωρινά την εγκύκλιο που σκοπεύει να αλλάξει τους όρους στην αγορά και να αναχαιτίσει τις μεγάλες εκπτώσεις στα έργα.

Οι εκπτώσεις στα μεγάλα δημόσια έργα τείνουν να γίνου κανόνας στην αγορά. Τελευταία, αλλά άκρως χαρακτηριστικά περιστατικά, ήταν η προσφορά της Άκτωρ ΑΤΕ για την ανάπλαση στο Φαληρικό όρμο, στην οποία η εταιρεία πρότεινε έκπτωση 53,54% για να υπερκεράσει τις υπόλοιπες 7 προσφορές (επίσης με μεγάλες εκπτώσεις άνω του 40%), αλλά και οι μεγάλες εκπτώσεις που έδωσε ο Χρήστος Καλογρίτσας στις τρεις εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος.

Το φαινόμενο των τεράστιων εκπτώσεων χωρίς δικαιολόγηση, πλήττει τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού ενώ αρκετά συχνά συνοδεύεται από εκπτώσεις σε ποιότητα. Παράλληλα, προκαλεί  απώλεια πόρων, καθώς με τις πολύ μεγάλες εκπτώσεις, το κέρδος των κατασκευαστών και των εργολάβων εκμηδενίζεται και αν δεν υπάρχουν συμπληρωματικές συμβάσεις, τότε κινδυνεύουν να φύγουν με ζημιά.

Υπό αυτές τις συνθήκες, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπάθησε να εισάγει νέους κανόνες στην αγορά, ζητώντας την θέσπιση της υποχρεωτικής δικαιολόγηση του κόστους των εκπτώσεων. Ο Χρήστο Σπίρτζης εξέδωσε μάλιστα εγκύκλιο ενόψει της εφαρμογής του νέου νόμου 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις. Με βάση τα όσα ορίζει η εγκύκλιος, σε περίπτωση αιτιολόγησης, οι αναθέτουσες αρχές απαιτούν από τις εταιρείες να εξηγήσουν την τιμή ή το κόστος εντός αποκλειστικής προθεσμίας 10 ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής πρόσκλησης.

Ωστόσο, πιεζόμενος από την αγορά, οι αλλαγές «πάγωσαν» με σκοπό να ξεκινήσει διάλογος με τους σχετικούς φορείς και να ακούσει τις απόψεις του τεχνικού κόσμου.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο και καθολικά η αγορά των κατασκευών (ΤΕΕ, ΣΤΕΑΤ, ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΥΝΓΕΜΕ, ΣΜΕΔΕΚΕΜ, ΣΕΓΜ, ΣΑΤΕ και ΣΜΥΕ – ΔΥΠ), με επιστολή τους προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, τον Πρόεδρο του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων Αντώνη Κοτσώνη και τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών, Γιώργο Δέδε, ζητούν να ξεκινήσει διάλογος και να αποσυρθούν οι προβλέψεις του υπουργείου.

Αν και ο κλάδος παραδέχεται ότι «η συνεχής μείωση της εγχώριας ζήτησης συμβάσεων έργων και μελετών έχει οδηγήσει στη γενίκευση και παγίωση του φαινομένου και έχει δημιουργήσει απαράδεκτες συνθήκες νόθευσης του ανταγωνισμού στην αγορά», ωστόσο τάσσονται κατά της εφαρμογής της αιτιολόγησης των χαμηλών εκπτώσεων, ζητώντας να υιοθετηθεί η βασική και απαρέγκλιτη αρχή της μη αποδοχής προσφορών κάτω του κόστους.

Από την πλευρά του ο κ. Σπίρτζης απαντά ότι «η έλλειψη συνολικού Ενιαίου Κανονισμού Αναλυτικών και Περιγραφικών Τιμολογίων, με το οποίο καθορίζεται το πραγματικό κόστος των έργων, η θέσπιση κριτηρίων μιας προσφοράς ως ασυνήθιστα χαμηλής είναι προβληματική. Για το λόγο αυτό κρίθηκε ότι το μέσο κόστος της σύμβασης μπορεί να προσεγγιστεί με το μέσο όρο των προσφορών και συνεπώς κριτήριο για το χαρακτηρισμό μιας προσφοράς ως ασυνήθιστα χαμηλής θεωρήθηκε ένα περιθώριο από το αυτό το μέσο όρο. Στην περίπτωση που υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός προσφορών (8 και άνω) ο μέσος όρος αντικαθίσταται από τον προσφερόμενο μέσο όρο προς αποφυγή ακραίων τιμών και συμπεριφορών».

Από την πλευρά τους πάντως οι φορείς του κλάδου έχουν κάθε λόγο να ανησυχούν καθώς κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί την «αντικειμενικότητα» των επιτροπών αξιολόγησης. Έτσι προς το παρόν οι αλλαγές παγώνουν μέχρι, τουλάχιστον, να ολοκληρωθεί ο διάλογος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δραματική η κατάσταση στην αγορά εργασίας: Πάνω από 300.000 εργαζόμενοι αμείβονται με λιγότερα από 600 ευρώ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γιατί οι Έλληνες άρχισαν να αδειάζουν ξανά τις καταθέσεις ταμιευτηρίου

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Έλληνες τραπεζίτες σε απόγνωση: Πρέπει να πάρουμε αποφάσεις, να σώσουμε χιλιάδες θέσεις εργασίας. Επιτέλους νομοθετείστε!

SHARE
Δημήτρης Κατακουζηνός
Ο Δημήτρης Κατακουζηνός , ετών 35, στο mononews γράφει οικονομικά θέματα.

LEAVE A REPLY