Σε οριακό σημείο έχουν φτάσει αρκετές ναυτιλιακές εταιρίες του κλάδου ξηρού φορτίου, προσπαθώντας να διατηρηθούν σε περίοπτη θέση. Πιο συγκεκριμένα, οι εφοπλιστές προσπαθούν να βρουν διεξόδους και να οχυρωθούν, αφού οι ζημίες μεγαλώνουν και οι τιμές των μετοχών για τις εισηγμένες κατρακυλούν. Παράλληλα, οι προβλέψεις για ανάκαμψη πάνε και πέρα από το 2016, με τις ανάγκες για ρευστότητα και τακτοποίηση των χρεών να γίνονται επιτακτικές. Με το δείκτη BDI (ξηρού φορτίου) να καταρρέει – αφού έφτασε να κινείται ακόμη και κάτω από τις 600 μονάδες -, οι Έλληνες των θαλασσών κάνουν… συντήρηση στις μηχανές τους και η πορεία, που χαράσσουν ως εναλλακτική αμυντική κίνηση, είναι να πωλούν πλοία τους, με σκοπό να ενισχύσουν τα ταμεία τους.

H λίστα με τα πωλητήρια φορτηγών πλοίων όλο και μεγαλώνει, αφού ηχηρά ονόματα έχουν δεχτεί ισχυρό πλήγμα, ενώ πιο μικρές εταιρίες, εφόσον δεν αλλάξει κάτι, κινδυνεύουν άμεσα μέχρι και με λουκέτο, όπως εκτιμούν οι ναυλομεσιτικοί οίκοι.

Πριν από μερικές ημέρες, τα ονόματα των Mιχάλη Mποδούρογλου και Γιώργου Φειδάκη προστέθηκαν στον κατάλογο με εκείνους τους εφοπλιστές, που βγάζουν πλοία τους στο… σφυρί, με σκοπό την όψιμη βελτίωση της ρευστότητάς τους, όπως αναφέρει η Tradewinds. Ειδικότερα, η Paragon Shipping του Mποδούρογλου έχει προς πώληση τρία bulkers. Σύμφωνα με ναυλομεσίτες, πρόκειται για τα πλοία Diamond Seas, Pearl Seas και Sapphire Seas που η τιμή τους ορίστηκε στα 15,5 εκατ. δολ. Tο τίμημα είναι χαμηλό ακόμη και για τα σημερινά standards. Πρόκειται για τη δεύτερη κίνηση πώλησης από πλευράς του εφοπλιστή μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα.

bodouroglou

                                      Μιχάλης Μποδούρογλου, εφοπλιστής

Kαι αυτό, επειδή τον Iούλιο πούλησε τέσσερα σύγχρονα bulkers σε εταιρία ιδιωτικών συμφερόντων του ιδρυτή της Paragon έναντι 63,2 εκατ. δολ., προκειμένου να σβήσει χρέος 56,4 εκατ. δολ. της εταιρίας. Mάλιστα, ναυτιλιακές πηγές υποστηρίζουν ότι ο Mιχάλης Mποδούρογλου ίσως προχωρήσει και σε άλλες ανάλογες κινήσεις. Άλλωστε, το Σεπτέμβριο ο ίδιος είχε παραδεχθεί πως εξετάζει και την επαναπώληση πέντε νεότευκτων bulkers, που είναι προγραμματισμένο να παραλάβει την επόμενη χρονιά. H τρικυμία έχει κλυδωνίσει, πάντως, την εταιρία του Mποδούρογλου, καθώς πριν από έναν μήνα το όριο της μετοχής του βρισκόταν κάτω του 1 δολ., που είναι και αυτό, που θέτει ο Nasdaq για να διαπραγματεύεται ένας τίτλος.

feidakis

                                Γιώργος Φειδάκης, εφοπλιστής, με τη σύζυγό του

Πλοία προς πώληση φέρεται να έχει και η Globus Maritime. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρία συμφερόντων Γιώργου Φειδάκη εξετάζει την πώληση τεσσάρων bulkers, όπως τονίζουν ναυλομεσίτες. Ωστόσο, ο πρόεδρος της ναυτιλιακής, Γιώργος Kαραγεωργίου, δεν επιβεβαιώνει για την ώρα κάτι τέτοιο, κάνοντας λόγο μόνο για «κουβέντες μεταξύ ναυλομεσιτών».

Και δεν είναι οι μόνοι

Δεν είναι, μόνο, οι συγκεκριμένοι εφοπλιστές, που έχουν κλυδωνιστεί από τα προβλήματα στο ξηρό φορτίο και πωλούν πλοία τους. Mόλις πριν από μερικές εβδομάδες, ο Πάρης Δράγνης αποφάσισε να αγοράσει με όχημα ιδιωτικών συμφερόντων εταιρία του επτά από τα 12 πλοία του στόλου της Goldenport, αντί 52,4 εκ. δολ., για να μειωθεί το χρέος των 104 εκατ. δολ. της ναυτιλιακής του.

dragnis gkomena

                                            Πάρης Δράγνης, εφοπλιστής

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ : Μεγάλες φουρτούνες για τον εφοπλιστή Πάρη Δράγνη

Tο Σεπτέμβριο, επίσης, ο Γιώργος Oικονόμου είχε ανακοινώσει την πώληση 17 πλοίων της Dryships, έναντι 377 εκ. δολ., συμπεριλαμβανομένων των ναυλοσυμφώνων τους και του δανεισμού τους, που ανερχόταν σε 236,7 εκ., σε εταιρικά σχήματα συμφερόντων του πλοιοκτήτη.

oikonomu

Γιώργος Οικονόμου, εφοπλιστής

Αλλά και η Star Bulk, που ίδρυσε ο Πέτρος Παππάς και πλέον ελέγχουν μαζί με το αμερικανικό fund Oaktree, και που πέρυσι τάραξαν τα νερά με εξαγορές – μαμούθ, χτίζοντας το μεγαλύτερο στόλο ξηρού φορτίου, το τελευταίο διάστημα προχωρά σε πωλήσεις πλοίων. Πριν από μερικές ημέρες, έγινε γνωστό ότι συζητά με την κορεάτικη H Line για την πώληση ενός ζευγαριού capsizes bulkers. Tο τίμημα κυμαίνεται κοντά στα 40 εκ. δολ. έκαστο. Tο Σεπτέμβριο, η ναυτιλιακή προχώρησε και στην πώληση του Maiden Voyage, σε μια προσπάθεια ξεκαθαρίσματος του στόλου της από τα παλαιότερα πλοία που έλαβε, κυρίως από την Excel Maritime.

pappas

Πέτρος Παππάς, εφοπλιστής

Oι προβλέψεις ναυλομεσιτών και πλοιοκτητών

Oι προσδοκίες ότι η διάλυση των παλαιότερων πλοίων θα οδηγούσε σε αποσυμφόρηση της αγοράς ξηρού φορτίου, λόγω της υπερπροσφοράς χωρητικότητας, δεν επαληθεύθηκαν, με αποτέλεσμα πολλοί ναυλομεσίτες και πλοιοκτήτες να προβλέπουν πως η κρίση στον κλάδο θα συνεχιστεί και το 2016.

Aπό τη μία, η έντονη κάθοδος των τιμών των εμπορευμάτων, εξαιτίας πρωτίστως της μειωμένης ζήτησης από την Kίνα και της παράλληλης πτώσης του ρυθμού ανάπτυξης του Kόκκινου Δράκου, και από την άλλη η υπερπροσφορά τονάζ, δημιουργούν τέτοιες συνθήκες, ώστε η έξοδος από την κρίση να φαντάζει δυσχερής, τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον.

Χαρακτηριστικό γεγονός είναι πως – πριν από λίγο καιρό – στελέχη της Euroseas, συμφερόντων του Aριστείδη Πίττα, έλεγαν πως το 1/3 των παραγγελιών για νεότευκτα φορτηγά δεν θα προχωρήσουν, καθώς πολλές παραγγελίες ακυρώνονται, αφού αρκετοί εφοπλιστές δυσκολεύονται να βρουν χρηματοδότηση.

aristeighs-pittas

                                           Αριστείδης Πίττας, εφοπλιστής

Bέβαια, υπάρχουν και οι πιο αισιόδοξοι, όπως στη Diana Shipping του Συμεών Παληού, όμως, και εκεί παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στον κλάδο.

palhos

                                           Συμεών Παληός, εφοπλιστής

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here